Skip to main content
Top
Published in: ATZelektronik 4/2015

01-08-2015 | Forschung

Bewertender Überblick von Methoden zur Antriebsstrangsteuerung in Hybrid- und Elektrofahrzeugen

Authors: Dipl.-Ing. Maximilian Helbing, Dipl.-Ing. Stephan Uebel, Dipl.-Ing. Conny Tempelhahn, Prof. Dr.-Ing. Bernard Bäker

Published in: ATZelektronik | Issue 4/2015

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Auszug

Das Kraftstoffeinsparpotenzial eines Hybrid-Elektrofahrzeugs (HEV) hängt hauptsächlich vom Zusammenwirken der elektrischen und verbrennungsmotorischen Antriebseinheiten ab. Für Letzteres ist die Antriebsstrangsteuerung, auch Betriebsstrategie genannt, verantwortlich. Der Lehrstuhl für Fahrzeugmechatronik der Technischen Universität Dresden gibt einen Überblick verschiedener Betriebsstrategieansätze für HEV. Ausgehend von einer Klassifizierung in regelbasierte und optimierungsbasierte Ansätze werden ausgewählte Methoden wertend gegenübergestellt. Besonders in den Bereichen Lösungsqualität, Online-Fähigkeit sowie der Erweiter- und Anpassbarkeit können zentrale Unterschiede deutlich gemacht werden. …

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

ATZelektronik

Die Fachzeitschrift ATZelektronik bietet für Entwickler und Entscheider in der Automobil- und Zulieferindustrie qualitativ hochwertige und fundierte Informationen aus dem gesamten Spektrum der Pkw- und Nutzfahrzeug-Elektronik. 

Lassen Sie sich jetzt unverbindlich 2 kostenlose Ausgabe zusenden.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
[1]
go back to reference Kutter, S.: Eine prädiktive und optimierungsbasierte Betriebsstrategie für autarke und extern nachladbare Hybridfahrzeuge. Dresden, TU, Dissertation, 2013 Kutter, S.: Eine prädiktive und optimierungsbasierte Betriebsstrategie für autarke und extern nachladbare Hybridfahrzeuge. Dresden, TU, Dissertation, 2013
[2]
go back to reference Salmasi, F. R.: Control Strategies for Hybrid Electric Vehicles: Evolution, Classification, Comparison, and Future Trends. In: IEEE T VEH TECHNOL 56 (2007), Nr. 5, S. 2393–2404CrossRef Salmasi, F. R.: Control Strategies for Hybrid Electric Vehicles: Evolution, Classification, Comparison, and Future Trends. In: IEEE T VEH TECHNOL 56 (2007), Nr. 5, S. 2393–2404CrossRef
[3]
go back to reference Guzzella, L.; Sciarretta, A.: Vehicle Propulsion Systems: Introduction to Modeling and Optimization: Springer, 2013CrossRef Guzzella, L.; Sciarretta, A.: Vehicle Propulsion Systems: Introduction to Modeling and Optimization: Springer, 2013CrossRef
[4]
go back to reference Föllinger, O.: Optimale Regelung und Steuerung: Optimale Regelung und Steuerung. Oldenbourg/München/Wien: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 1994CrossRef Föllinger, O.: Optimale Regelung und Steuerung: Optimale Regelung und Steuerung. Oldenbourg/München/Wien: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 1994CrossRef
[5]
go back to reference Uebel, S.; Tempelhahn, C.; Liebers, M. et al.: Anwendung der Variationsrechnung für Steuerungsaufgaben im Kraftfahrzeug. In: at 62 (2014), Nr. 4, S. 249–259 Uebel, S.; Tempelhahn, C.; Liebers, M. et al.: Anwendung der Variationsrechnung für Steuerungsaufgaben im Kraftfahrzeug. In: at 62 (2014), Nr. 4, S. 249–259
[6]
go back to reference Nueesch, T.; Elbert, P.; Flankl, M. et al.: Convex Optimization for the Energy Management of Hybrid Electric Vehicles Considering Engine Start and Gearshift Costs. In: Energies 7 (2014), Nr. 2, S. 834–856CrossRef Nueesch, T.; Elbert, P.; Flankl, M. et al.: Convex Optimization for the Energy Management of Hybrid Electric Vehicles Considering Engine Start and Gearshift Costs. In: Energies 7 (2014), Nr. 2, S. 834–856CrossRef
[7]
go back to reference Larsson, V.; Johannesson, L.; Egardt, B.: Analytic Solutions to the Dynamic Programming sub-problem in Hybrid Vehicle Energy Management. In: IEEE T VEH TECHNOL PP (2014), Nr. 99, S. 1 Larsson, V.; Johannesson, L.; Egardt, B.: Analytic Solutions to the Dynamic Programming sub-problem in Hybrid Vehicle Energy Management. In: IEEE T VEH TECHNOL PP (2014), Nr. 99, S. 1
[8]
go back to reference Paganelli, G.; Guerra, T. M.; Delprat, S. et al.: Simulation and assessment of power control strategies for a parallel hybrid car. In: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering 214 (2000), Nr. 7, S. 705–717 Paganelli, G.; Guerra, T. M.; Delprat, S. et al.: Simulation and assessment of power control strategies for a parallel hybrid car. In: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering 214 (2000), Nr. 7, S. 705–717
[9]
go back to reference Malikopoulos, A. A.: Supervisory Power Management Control Algorithms for Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T intell Transp 15 (2014), Nr. 5, S. 1869–1885CrossRef Malikopoulos, A. A.: Supervisory Power Management Control Algorithms for Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T intell Transp 15 (2014), Nr. 5, S. 1869–1885CrossRef
[10]
go back to reference Helbing, M.: Energiemanagement für eine parallele Hybridfahrzeugarchitektur. Dresden, TU, Diplomarbeit, 2014 Helbing, M.: Energiemanagement für eine parallele Hybridfahrzeugarchitektur. Dresden, TU, Diplomarbeit, 2014
[11]
go back to reference Ambühl, D.: Energy management strategies for hybrid electric vehicles. Zürich, ETH, Dissertation, 2009 Ambühl, D.: Energy management strategies for hybrid electric vehicles. Zürich, ETH, Dissertation, 2009
[12]
go back to reference Hou, C.; Ouyang, M.; Xu, L. et al.: Approximate Pontryagin’s minimum principle applied to the energy management of plug-in hybrid electric vehicles. In: Applied Energy 115 (2014), S. 174–189CrossRef Hou, C.; Ouyang, M.; Xu, L. et al.: Approximate Pontryagin’s minimum principle applied to the energy management of plug-in hybrid electric vehicles. In: Applied Energy 115 (2014), S. 174–189CrossRef
[13]
go back to reference Abu Mallouh, M.; Surgenor, B. W.; Salah, M. et al.: Performance Comparison of Different Power Management Control Strategies for a Hybrid Fuel Cell/Battery Vehicle. In: 12th Biennial Conference on Engineering Systems Design and Analysis, 2014 Abu Mallouh, M.; Surgenor, B. W.; Salah, M. et al.: Performance Comparison of Different Power Management Control Strategies for a Hybrid Fuel Cell/Battery Vehicle. In: 12th Biennial Conference on Engineering Systems Design and Analysis, 2014
[14]
go back to reference Long, V. T.; Nhan, N. V.: Bees-algorithm-based optimization of component size and control strategy parameters for parallel hybrid electric vehicles. In: IJAT 13 (2012), Nr. 7, S. 1177–1183 Long, V. T.; Nhan, N. V.: Bees-algorithm-based optimization of component size and control strategy parameters for parallel hybrid electric vehicles. In: IJAT 13 (2012), Nr. 7, S. 1177–1183
[15]
go back to reference Lianghong Wu; Yaonan Wang; Xiaofang Yuan et al.: Multiobjective Optimization of HEV Fuel Economy and Emissions Using the Self-Adaptive Differential Evolution Algorithm. In: IEEE T VEH TECHNOL 60 (2011), Nr. 6, S. 2458–2470 Lianghong Wu; Yaonan Wang; Xiaofang Yuan et al.: Multiobjective Optimization of HEV Fuel Economy and Emissions Using the Self-Adaptive Differential Evolution Algorithm. In: IEEE T VEH TECHNOL 60 (2011), Nr. 6, S. 2458–2470
[16]
go back to reference [Görke, D.; Bargende, M.; Keller, U. et al.: Research on the fuel-efficiency of parallel hybrid vehicles as a basis for the design of rule-based operating strategies. In: 14. Internationales Stuttgarter Symposium: Automobil- und Motorentechnik. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2014, S. 1135–1156 [Görke, D.; Bargende, M.; Keller, U. et al.: Research on the fuel-efficiency of parallel hybrid vehicles as a basis for the design of rule-based operating strategies. In: 14. Internationales Stuttgarter Symposium: Automobil- und Motorentechnik. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2014, S. 1135–1156
[17]
go back to reference van Keulen, T.; van Mullem, D.; Jager, B. d. et al.: Design, implementation, and experimental validation of optimal power split control for hybrid electric trucks. In: Control Engineering Practice 20 (2012), Nr. 5, S. 547–558CrossRef van Keulen, T.; van Mullem, D.; Jager, B. d. et al.: Design, implementation, and experimental validation of optimal power split control for hybrid electric trucks. In: Control Engineering Practice 20 (2012), Nr. 5, S. 547–558CrossRef
[18]
go back to reference Zhang, Y.; Liu, H.; Guo, Q.: Varying-Domain Optimal Management Strategy for Parallel Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T VEH TECHNOL 63 (2014), Nr. 2, S. 603–616CrossRef Zhang, Y.; Liu, H.; Guo, Q.: Varying-Domain Optimal Management Strategy for Parallel Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T VEH TECHNOL 63 (2014), Nr. 2, S. 603–616CrossRef
[19]
go back to reference Sciarretta, A.; Guzzella, L.: Control of hybrid electric vehicles. In: IEEE Contr Syst Mag 27 (2007), Nr. 2, S. 60–70CrossRef Sciarretta, A.; Guzzella, L.: Control of hybrid electric vehicles. In: IEEE Contr Syst Mag 27 (2007), Nr. 2, S. 60–70CrossRef
[20]
go back to reference Wu, J.; Zhang, C.-H.; Cui, N.-X.: Fuzzy Energy Management Strategy for a Hybrid Electric Vehicle based on Driving Cycle Recognition. In: IJAT 13 (2012), Nr. 7, S. 1159–1167 Wu, J.; Zhang, C.-H.; Cui, N.-X.: Fuzzy Energy Management Strategy for a Hybrid Electric Vehicle based on Driving Cycle Recognition. In: IJAT 13 (2012), Nr. 7, S. 1159–1167
[21]
go back to reference Ebbesen, S.; Elbert, P.; Guzzella, L.: Battery State-of-Health Perceptive Energy Management for Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T VEH TECHNOL 61 (2012), Nr. 7, S. 2893–2900CrossRef Ebbesen, S.; Elbert, P.; Guzzella, L.: Battery State-of-Health Perceptive Energy Management for Hybrid Electric Vehicles. In: IEEE T VEH TECHNOL 61 (2012), Nr. 7, S. 2893–2900CrossRef
Metadata
Title
Bewertender Überblick von Methoden zur Antriebsstrangsteuerung in Hybrid- und Elektrofahrzeugen
Authors
Dipl.-Ing. Maximilian Helbing
Dipl.-Ing. Stephan Uebel
Dipl.-Ing. Conny Tempelhahn
Prof. Dr.-Ing. Bernard Bäker
Publication date
01-08-2015
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
ATZelektronik / Issue 4/2015
Print ISSN: 1862-1791
Electronic ISSN: 2192-8878
DOI
https://doi.org/10.1007/s35658-015-0573-2

Other articles of this Issue 4/2015

ATZelektronik 4/2015 Go to the issue

Premium Partner