Abstract
Zusammenfassung. Diese Studie vergleicht die Effektivität zweier Selbstmanagement-Trainingsansätze. Der eine lehnt sich an Beschreibungen von in der Wirtschaft üblichen Selbstmanagement-Trainings an (n = 53), der andere an einen in der Klinischen Psychologie verbreiteten Selbstregulations-Ansatz (n = 53). Letzterer sollte effektiver sein, weil die Aufmerksamkeit auf kleinen, individualisierten Verbesserungsschritten liegt und nicht auf großen Lebenszielen wie bei Ersterem. Als abhängige Variablen wurden Selbstmanagement-Fertigkeiten, die Selbstwirksamkeit und die Lebenszufriedenheit vor und nach dem Training und auch nach drei Monaten gemessen. Weitere Variablen (z.B. eine Beurteilung des Trainings) wurden nach dem Training und/oder nach drei Monaten gemessen. Die Ergebnisse zeigten, dass nur das Training, das in Anlehnung an den Selbstregulations-Ansatz konstruiert wurde, effektiv war. Dies spricht für die Anwendbarkeit adaptierter klinisch-psychologischer Erkenntnisse zu Verhaltensmodifikationen auch in der Personalpsychologie und gegen ein ungeprüftes Übernehmen von Trainings ohne Evaluierung.
Abstract. This study compares the effectiveness of two kinds of self-management training. One is based on descriptions of a popular kind of business self-management training (n = 53), the other on a self-management approach that is frequently used within clinical psychology (n = 53). The latter should be more effective because it focuses on small, individualized steps and not, as the former does, on life-time goals. The dependent variables of self-management practices, self-efficacy, and life satisfaction were measured before and after the training, as well as after three months. Other variables (e.g., training reactions) were measured after the training and/or after three months. The results show that only the training based on the clinical psychology self-management approach was effective. It is argued that findings from clinical psychology can also be used for training in work settings, and training concepts that are not evaluated should be viewed skeptically.
Literatur
2001). Temporal discounting: Basic research and the analysis of socially important behavior. Journal of Applied Behavior Analysis , 34 , 101– 122
(2000). Self-management training for improving job performance: A field experiment involving salespeople. Journal of Applied Psychology , 85 , 361– 372
(1987). Application of social learning theory to employee self-management of attendance. Journal of Applied Psychology , 72 , 387– 392
(1977). A self-control behavior therapy program for depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 45 , 206– 215
(1999). The effect of a self-management training program on employees of a mid-sized organization. Journal of Organizational Behavior Management , 19 , 65– 83
(1976). Effects of self-control training on study activity and academic performance: An analysis of self-monitoring, self-reward, and systematic-planning components. Journal of Counseling Psychology , 23 , 495– 502
(1996). Prevalence of procrastination among samples of adults. Psychological Reports , 78 , 611– 616
(1997). Time management as a stressor for helping professionals: Implications for employment. Journal of Employment Counseling , 34 , 2– 6
(2000). Questions on Life Satisfaction (FLZM): A short questionnaire for assessing subjective quality of life. European Journal of Psychological Assessment , 16 , 150– 159
(1991). Der Fragebogen als methodischer Zugang zur Erfassung von “Lebensqualität“ in der Onkologie. In R. Schwarz, J. Bernhard, H. Flechtner, T. Küchler & C. Hürny (Hrsg.), Lebensqualität in der Onkologie 34– 46 München: W. Zuckschwerdt
(1999). Statt eines Vorworts. Vorwort zu L. J. Seiwert, Best of Seiwert . (S. 5). München: Olzog Verlag
(1987). Selbstregulation und Verhalten. In H. Heckhausen, P. M. Gollwitzer & F. E. Weinert (Hrsg.), Jenseits des Rubikon: Der Wille in den Humanwissenschaften 286– 299 Berlin: Springer
(1972). Self-control: A behavioristic excursion into the lion’s den. Behavior Therapy , 3 , 389– 416
(1996). Selbstmanagement-Therapie: Ein Lehrbuch für die klinische Praxis . (2. Aufl.). Berlin: Springer
(2002). A stitch in time saves nine: Behavioural decision-making explanations for time management problems. European Journal of Work and Organizational Psychology , 11 , 199– 217
(2003). Zeitmanagement: Ein Überblick. Wirtschaftswissenschaftliches Studium , 32 , 120– 123
(1989). Self-management training for increasing job attendance: A follow-up and a replication. Journal of Applied Psychology , 74 , 411– 416
(1992). Transitions to work: A model for program development. International Journal for the Advancement of Counselling , 15 , 27– 38
(2002). A new occupational self-efficacy scale and its relation to personality constructs and organizational variables. European Journal of Work and Organizational Psychology , 11 , 219– 241
(1988). Mehr Zeit für das Wesentliche . (7. Aufl.). Landsberg/Lech: Verlag Moderne Industrie
(1997). Selbstmanagement: Persönlicher Erfolg, Zielbewußtsein, Zukunftsgestaltung . (7. Aufl.). Offenbach: GABAL
(1998). Wenn Du es eilig hast, gehe langsam: Das neue Zeitmanagement in einer beschleunigten Welt . Frankfurt/Main: Campus Verlag
(2001). Das neue 1x1 des Zeitmanagements: Der Millionen-Bestseller . (23. Aufl.). Offenbach: GABAL
(1982). The Self-efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports , 51 , 663– 671
(1993). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment . (3rd ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole
(2000, 3. Januar). Zeitmanagement: Mit neuen Konzepten gegen die Hektik des Alltags. FOCUS , 94– 102
(2000). Generalization effects of coping-skills training: Influence of self-defense training on women’s efficacy beliefs, assertiveness, and aggression. Journal of Applied Psychology , 85 , 625– 633
(1992). Construction and validation of a brief self-report scale of self-management practices. Journal of Research in Personality , 26 , 216– 234
(