Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

08.05.2019 | Original Paper

A chip off the old block? The role of dominance and parental entrepreneurship for entrepreneurial intention

Zeitschrift:
Review of Managerial Science
Autoren:
Carolin Palmer, Ulrike Fasbender, Sascha Kraus, Stephanie Birkner, Norbert Kailer
Wichtige Hinweise

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

The major aim of this article is to investigate the effect of individual dominance and entrepreneurial family background on entrepreneurial intentions (EI). By linking the EI model with social learning theory and the framework of the theory of planned behaviour, endogenous as well as exogenous factors for becoming an entrepreneur are considered simultaneously. Dominance (striving for autonomy and power) is conceptually connected with established antecedents of EI. By taking into account entrepreneurial family background, occurrence of social support (i.e. subjective norms) and effects of role modelling from childhood on competence beliefs (i.e. perceived behavioural control and dominance) are studied. Based on a sample comprising 3342 students from Austria and Liechtenstein, of whom at least one of the parents was self-employed, structural equation modelling confirms subjective norms, perceived behavioural control, and dominance as antecedents of EI. In line with previous entrepreneurship research but contrary to Ajzen’s initial model, attitudes towards entrepreneurship mediated this relationship, whereas entrepreneurial family background leads to higher scores in EI and its antecedents.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

    Bildnachweise