Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

15.01.2021 | Ausgabe 3/2021

Education and Information Technologies 3/2021

A new model for the factors that affect interactive whiteboard usage of teachers and its effect on performance

Zeitschrift:
Education and Information Technologies > Ausgabe 3/2021
Autoren:
Şule Betül Tosuntaş, Zühal Çubukçu, Gary Beauchamp
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

In this study, it was aimed to investigate teachers’ acceptance and use of interactive whiteboard (IWB), technological pedagogical content knowledge (TPACK), transition to use IWB effects on teacher performance. A causal pattern was used based on the structural equation model established the causal relationship between the factors in the study. The study group of the study consisted of 305 teachers who worked in primary, secondary and high school in Turkey. Data were collected via 4 scales as Acceptance and Use of IWB Scale, TPACK Practical Scale, IWB Transition Framework Scale, and Teacher Performance Scale. In the analysis of the data were used simple linear regression analysis, multiple regression analysis and structural equation model was tested with path analysis. TPACK has positive effects on acceptance and use of IWB and teacher performance; acceptance and use of IWB has positive effects on IWB transition and teacher performance; IWB transition has a positive effect on teacher performance. These findings showed that a model based on the relationship between teacher performance and teachers’ acceptance and use of IWB, TPACK, IWB transition can be created. In the context of technology integration, it is concluded that teacher performance is related to TPACK, acceptance and use of IWB, IWB transition. In this respect, it can be said that the TPACK and IWB usage are positively reflected on their performance. From these results, may conjecture that is important to have TPACK and use IWB in the development of teacher performance.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Education and Information Technologies 3/2021 Zur Ausgabe

Premium Partner