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2022 | OriginalPaper | Buchkapitel

A Survey-Based Study to Identify User Annoyances of German Voice Assistant Users

verfasst von : Annebeth Demaeght, Josef Nerb, Andrea Müller

Erschienen in: HCI in Business, Government and Organizations

Verlag: Springer International Publishing

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Abstract

Voice user interfaces (VUIs) offer an intuitive, fast and convenient way for humans to interact with machines and computers. Yet, whether they’ll be truly successful and find widespread uptake in the near future depends on the user experience (UX) they offer. With this survey-based study (n = 108), we aim to identify the major annoyances German voice assistant users are facing in voice-driven human-computer interactions. The results of our questionnaire show that irritations appear in six categories: privacy issues, unwanted activation, comprehensibility, response quality, conversational design and voice characteristics. Our findings can help identify key areas of work to optimize voice user experience in order to achieve greater adaptation of the technology. In addition, they can provide valuable information for the further development and standardization of voice user experience (VUX) research.

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Literatur
1.
Zurück zum Zitat Seaborn, K., Urakami, J.: Measuring voice UX quantitatively. In: Kitamura, Y., Quigley, A., Isbister, K., Igarashi, T. (eds.) Extended Abstracts of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Article 416, pp. 1–8. Association for Computing Machinery, New York (2021). https://doi.org/10.1145/3411763.3451712 Seaborn, K., Urakami, J.: Measuring voice UX quantitatively. In: Kitamura, Y., Quigley, A., Isbister, K., Igarashi, T. (eds.) Extended Abstracts of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Article 416, pp. 1–8. Association for Computing Machinery, New York (2021). https://​doi.​org/​10.​1145/​3411763.​3451712
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Zurück zum Zitat Kahle, T., Meißner, D: All about voice. Konzeption, Design und Vermarktung von Anwendungen für digitale Sprachassistenten. Haufe Group, Freiburg (2020) Kahle, T., Meißner, D: All about voice. Konzeption, Design und Vermarktung von Anwendungen für digitale Sprachassistenten. Haufe Group, Freiburg (2020)
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Zurück zum Zitat Thar, E.: Ich habe Sie leider nicht verstanden. Linguistische Optimierungsprinzipien fuer die muendliche Mensch-Maschine-Interaktion. Peter Lang, CH (2015) Thar, E.: Ich habe Sie leider nicht verstanden. Linguistische Optimierungsprinzipien fuer die muendliche Mensch-Maschine-Interaktion. Peter Lang, CH (2015)
6.
Zurück zum Zitat Pearl, C.: Designing Voice User Interfaces. Principles of Conversational Experiences. O’Reilly, Beijing (2017) Pearl, C.: Designing Voice User Interfaces. Principles of Conversational Experiences. O’Reilly, Beijing (2017)
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Zurück zum Zitat Grice, H.P.: Logic and conversation. In: Cole, P., Morgan, J.L. (eds.) Syntax and Semantics, vol. 3, Speech Acts, pp. 41–58. Academic Press, New York (1975) Grice, H.P.: Logic and conversation. In: Cole, P., Morgan, J.L. (eds.) Syntax and Semantics, vol. 3, Speech Acts, pp. 41–58. Academic Press, New York (1975)
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Zurück zum Zitat DIN EN ISO 9241-110:2020-10: Ergonomie der Mensch-System-Interaktion - Teil 110: Interaktionsprinzipien. Beuth Verlag, Berlin (2020) DIN EN ISO 9241-110:2020-10: Ergonomie der Mensch-System-Interaktion - Teil 110: Interaktionsprinzipien. Beuth Verlag, Berlin (2020)
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Zurück zum Zitat Jo, M.Y., Stautmeister, A.: Don’t make me think aloud! – Lautes Denken mit Eye-Tracking auf dem Prüfstand. In: Brau, H., Lehmann, A., Petrovic, K., Schroeder, M.C. (eds.) Tagungsband UP11, pp. 172–177. German UPA e.V., Stuttgart (2011) Jo, M.Y., Stautmeister, A.: Don’t make me think aloud! – Lautes Denken mit Eye-Tracking auf dem Prüfstand. In: Brau, H., Lehmann, A., Petrovic, K., Schroeder, M.C. (eds.) Tagungsband UP11, pp. 172–177. German UPA e.V., Stuttgart (2011)
12.
Zurück zum Zitat Ekman, P., Friesen, W.: Manual for the Facial Action Coding System. Consulting Psychologists Press, Palo Alto (1978) Ekman, P., Friesen, W.: Manual for the Facial Action Coding System. Consulting Psychologists Press, Palo Alto (1978)
Metadaten
Titel
A Survey-Based Study to Identify User Annoyances of German Voice Assistant Users
verfasst von
Annebeth Demaeght
Josef Nerb
Andrea Müller
Copyright-Jahr
2022
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-031-05544-7_20

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