Skip to main content

2008 | OriginalPaper | Buchkapitel

A Systematic Framework for Designing and Evaluating Persuasive Systems

verfasst von : Harri Oinas-Kukkonen, Marja Harjumaa

Erschienen in: Persuasive Technology

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

A growing number of information technology systems and services are being developed to change users’ attitudes or behavior or both. Despite the fact that attitudinal theories from social psychology have been quite extensively applied to the study of user intentions and behavior, these theories have basically provided checklists or rules of thumb rather than systematic design methods or methodologies to develop software solutions. This article is conceptual-theoretical by its nature. It discusses the process of designing and evaluating persuasive systems and describes what kind of content and software functionality may be found at the final product. Seven underlying postulates behind persuasive systems, ways to analyze the user and the use context, and persuasive design strategies and guidelines are highlighted. Based on the works of Fogg, the article also lists techniques for persuasive system content and functionality, describing example software requirements and implementations. Some new techniques are suggested. Moreover, a new categorization of these techniques is proposed, composing of the primary task, dialogue, system credibility, and social support categories.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
A Systematic Framework for Designing and Evaluating Persuasive Systems
verfasst von
Harri Oinas-Kukkonen
Marja Harjumaa
Copyright-Jahr
2008
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-540-68504-3_15

Neuer Inhalt