Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

A Tangible Constructivist AR Learning Method for Children with Mild to Moderate Intellectual Disability

verfasst von : Filip Černý, Georgios Triantafyllidis, George Palamas

Erschienen in: Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper explores augmented tangible user interfaces (ATUIs) as a new educational paradigm for teaching special need children concepts from abstract domains. Case study being presented focuses on learning concepts of musical notation through constructivist multisensory AR experience utilizing TUI. The study was conducted in collaboration with Speciální Základní Škola Vysoké Mýto (Czech special needs school), where the experiment with such learning method using proposed ATUI called ARcomposer was held. In a user study with 22 participants, it was found that ATUIs are not only useful for children with intellectual disabilities, but that most of the children also yield great educational gains. The results of the study were concluded in a form of quantitative research in cooperation with pedagogues specialized in teaching students with intellectual disabilities.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bakker, S., Antle, A.N., Van Den Hoven, E.: Embodied metaphors in tangible interaction design. Pers. Ubiquit. Comput. 16(4), 433–449 (2012)CrossRef Bakker, S., Antle, A.N., Van Den Hoven, E.: Embodied metaphors in tangible interaction design. Pers. Ubiquit. Comput. 16(4), 433–449 (2012)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Laine, T.H.: Mobile Educational Augmented Reality Games: A Systematic Literature Review and Two Case Studies (2018)CrossRef Laine, T.H.: Mobile Educational Augmented Reality Games: A Systematic Literature Review and Two Case Studies (2018)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Likert, R.: A technique for the measurement of attitudes. Arch. Psychol. (1932) Likert, R.: A technique for the measurement of attitudes. Arch. Psychol. (1932)
5.
Zurück zum Zitat Marco, J., Cerezo, E., Baldassarri, S.: Bringing tabletop technology to all: evaluating a tangible farm game with kindergarten and special needs children. Pers. Ubiquit. Comput. 17(8), 1577–1591 (2013)CrossRef Marco, J., Cerezo, E., Baldassarri, S.: Bringing tabletop technology to all: evaluating a tangible farm game with kindergarten and special needs children. Pers. Ubiquit. Comput. 17(8), 1577–1591 (2013)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat McLinden, M., McCall, S.: Learning Through Touch: Supporting Children with Visual Impairments and Additional Difficulties. Routledge, Abingdon (2016)CrossRef McLinden, M., McCall, S.: Learning Through Touch: Supporting Children with Visual Impairments and Additional Difficulties. Routledge, Abingdon (2016)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Simonetti Ibañez, A., Paredes Figueras, J.: Vuforia v1. 5 SDK: Analysis and evaluation of capabilities. Master’s thesis, Universitat Politècnica de Catalunya (2013) Simonetti Ibañez, A., Paredes Figueras, J.: Vuforia v1. 5 SDK: Analysis and evaluation of capabilities. Master’s thesis, Universitat Politècnica de Catalunya (2013)
9.
Zurück zum Zitat Švancarová, I.: Mentální retardace. Praha: Portál, ISBN 80-7178-821-X (2003) Švancarová, I.: Mentální retardace. Praha: Portál, ISBN 80-7178-821-X (2003)
10.
Zurück zum Zitat Ullmer, B., Ishii, H.: Emerging frameworks for tangible user interfaces. IBM Syst. J. 39(34), 915–931 (2000)CrossRef Ullmer, B., Ishii, H.: Emerging frameworks for tangible user interfaces. IBM Syst. J. 39(34), 915–931 (2000)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Zuckerman, O., Arida, S., Resnick, M.: Extending tangible interfaces for education: digital Montessori inspired manipulatives. In: Proceedings of CHI 2005, pp 859–868. ACM Press (2005) Zuckerman, O., Arida, S., Resnick, M.: Extending tangible interfaces for education: digital Montessori inspired manipulatives. In: Proceedings of CHI 2005, pp 859–868. ACM Press (2005)
Metadaten
Titel
A Tangible Constructivist AR Learning Method for Children with Mild to Moderate Intellectual Disability
verfasst von
Filip Černý
Georgios Triantafyllidis
George Palamas
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-06134-0_54