Skip to main content
Erschienen in: Journal of Computers in Education 2/2020

10.01.2020

Accelerating reading acquisition and boosting comprehension with a cognitive science-based tablet training

verfasst von: Cassandra Potier Watkins, Julien Caporal, Clément Merville, Sid Kouider, Stanislas Dehaene

Erschienen in: Journal of Computers in Education | Ausgabe 2/2020

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Tablets and computers offer opportunities for learning, but their potential is only as great as the quality of the software they propose. Educational games must not only provide an engaging design, but also be based on principles from cognitive neuroscience and education research, and be evaluated in large-scale classroom tests. Here, we describe ELAN, an adaptive game that supports literacy acquisition through teaching and training phonics. It provides explicit systematic grapheme–phoneme correspondence instruction and reinforces full decoding through reading and spelling practice with 100% decodable text. The game also uses periodical lexical decision tasks to measure the transition from letter-by-letter decoding to fluent word recognition. The software was tested in a randomized control trial in 44 first-grade classrooms (n = 975 French children). Children who used ELAN software during the first term improved relative to two control groups, respectively, using math software or no-tablet “business-as-usual” classrooms. Improvements were significant in reading fluency (one-minute word and pseudo-word reading) and sentence reading comprehension, consistent with the idea that improved decoding can help the child focus on understanding. These results emphasize the importance of early, explicit and systematic phonics training, and provide a new software tool to facilitate it.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Zurück zum Zitat Braibant, J. M., & Gerard, F.-M. (1996). Savoir lire: Question(s) de méthodes? Bulletin de psychologie scolaire et d’orientation, 7-45. Braibant, J. M., & Gerard, F.-M. (1996). Savoir lire: Question(s) de méthodes? Bulletin de psychologie scolaire et d’orientation, 7-45.
Zurück zum Zitat Brem, S., Bach, S., Kucian, K., Kujala, J. V., Guttorm, T. K., Martin, E., et al. (2010). Brain sensitivity to print emerges when children learn letter–speech sound correspondences. Proceedings of the National Academy of Sciences United States of America,107(17), 7939–7944. https://doi.org/10.1073/pnas.0904402107.CrossRef Brem, S., Bach, S., Kucian, K., Kujala, J. V., Guttorm, T. K., Martin, E., et al. (2010). Brain sensitivity to print emerges when children learn letter–speech sound correspondences. Proceedings of the National Academy of Sciences United States of America,107(17), 7939–7944. https://​doi.​org/​10.​1073/​pnas.​0904402107.CrossRef
Zurück zum Zitat Coltheart, M. (2005). Modeling reading: The dual-route approach. In The science of reading: A handbook (pp. 6–23). Coltheart, M. (2005). Modeling reading: The dual-route approach. In The science of reading: A handbook (pp. 6–23).
Zurück zum Zitat Colzato, L. S., van den Wildenberg, W. P. M., Zmigrod, S., & Hommel, B. (2013). Action video gaming and cognitive control: Playing first person shooter games is associated with improvement in working memory but not action inhibition. Psychological Research Psychologische Forschung,77(2), 234–239. https://doi.org/10.1007/s00426-012-0415-2.CrossRef Colzato, L. S., van den Wildenberg, W. P. M., Zmigrod, S., & Hommel, B. (2013). Action video gaming and cognitive control: Playing first person shooter games is associated with improvement in working memory but not action inhibition. Psychological Research Psychologische Forschung,77(2), 234–239. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00426-012-0415-2.CrossRef
Zurück zum Zitat Deltour, J.-J., & Hupkens, D. (1990). Test de vocabulaire actif et passif pour enfants de 3 à 5 ans—TVAP. Issy-les-Moulineaux: Ed. scientifiques et psychologiques. Deltour, J.-J., & Hupkens, D. (1990). Test de vocabulaire actif et passif pour enfants de 3 à 5 ans—TVAP. Issy-les-Moulineaux: Ed. scientifiques et psychologiques.
Zurück zum Zitat Kyle, F., Kujala, J., Richardson, U., Lyytinen, H., & Goswami, U. (2013). Assessing the effectiveness of two theoretically motivated computer-assisted reading interventions in the United Kingdom: GG rime and GG phoneme. Reading Research Quarterly,48(1), 61–76. https://doi.org/10.1002/rrq.038.CrossRef Kyle, F., Kujala, J., Richardson, U., Lyytinen, H., & Goswami, U. (2013). Assessing the effectiveness of two theoretically motivated computer-assisted reading interventions in the United Kingdom: GG rime and GG phoneme. Reading Research Quarterly,48(1), 61–76. https://​doi.​org/​10.​1002/​rrq.​038.CrossRef
Zurück zum Zitat Lecocq, P. (1996). L’ECoSSe: Une épreuve de compréhension syntaxico-sémantique. Lille: Presses Universitaires du Septentrion. Lecocq, P. (1996). L’ECoSSe: Une épreuve de compréhension syntaxico-sémantique. Lille: Presses Universitaires du Septentrion.
Zurück zum Zitat Lefavrais, P. (2005). Alouette-R. Paris: Test d’analyse de la lecture et de la dyslexie. Lefavrais, P. (2005). Alouette-R. Paris: Test d’analyse de la lecture et de la dyslexie.
Zurück zum Zitat Neuman, S. B., & Roskos, K. A. (1998). Children achieving: Best practices in early literacy. Newark, DE: Order Department, International Reading Association. Neuman, S. B., & Roskos, K. A. (1998). Children achieving: Best practices in early literacy. Newark, DE: Order Department, International Reading Association.
Zurück zum Zitat Roland Goigoux, « Apprendre à lire et à écrire au cours préparatoire : enseignements d’une recherche collective », Revue française de pédagogie [En ligne], 196 | 2016, mis en ligne le 30 septembre 2016, consulté le 06 janvier 2020. http://journals.openedition.org/rfp/5069. Roland Goigoux, « Apprendre à lire et à écrire au cours préparatoire : enseignements d’une recherche collective », Revue française de pédagogie [En ligne], 196 | 2016, mis en ligne le 30 septembre 2016, consulté le 06 janvier 2020. http://​journals.​openedition.​org/​rfp/​5069.
Zurück zum Zitat Serrano, F., Genard, N., Sucena, A., Defior, S., Alegria, J., Mousty, P., et al. (2011). Variations in reading and spelling acquisition in Portuguese, French and Spanish: A cross-linguistic comparison. Journal of Portuguese Linguistics,10(1), 183–204. https://doi.org/10.5334/jpl.106.CrossRef Serrano, F., Genard, N., Sucena, A., Defior, S., Alegria, J., Mousty, P., et al. (2011). Variations in reading and spelling acquisition in Portuguese, French and Spanish: A cross-linguistic comparison. Journal of Portuguese Linguistics,10(1), 183–204. https://​doi.​org/​10.​5334/​jpl.​106.CrossRef
Zurück zum Zitat Sprenger-Charolles, L., Theurel, A. & Gentaz, E. (2017). Evaluer les capacités de lecture et les capacités reliées chez des enfants de 6-7 ans : Cadre théorique et bilan des études de Gentaz et al. (2013 et 2015). Document edited by FAPSE-UNIGE. Sprenger-Charolles, L., Theurel, A. & Gentaz, E. (2017). Evaluer les capacités de lecture et les capacités reliées chez des enfants de 6-7 ans : Cadre théorique et bilan des études de Gentaz et al. (2013 et 2015). Document edited by FAPSE-UNIGE.
Metadaten
Titel
Accelerating reading acquisition and boosting comprehension with a cognitive science-based tablet training
verfasst von
Cassandra Potier Watkins
Julien Caporal
Clément Merville
Sid Kouider
Stanislas Dehaene
Publikationsdatum
10.01.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Computers in Education / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 2197-9987
Elektronische ISSN: 2197-9995
DOI
https://doi.org/10.1007/s40692-019-00152-6

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Journal of Computers in Education 2/2020 Zur Ausgabe