Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

06.10.2016 | Original Article | Ausgabe 4/2017

International Journal of Computer Assisted Radiology and Surgery 4/2017

Acquisition models in intraoperative positron surface imaging

Zeitschrift:
International Journal of Computer Assisted Radiology and Surgery > Ausgabe 4/2017
Autoren:
Frédéric Monge, Dzhoshkun I. Shakir, Florence Lejeune, Xavier Morandi, Nassir Navab, Pierre Jannin
Wichtige Hinweise

Funding

This study was funded by Campus France (FR), Rennes Métropole (FR), Le Ministère des Affaires Étrangères (FR) and la Ligue Contre le Cancer (FR).

Abstract

Purpose

Intraoperative imaging aims at identifying residual tumor during surgery. Positron Surface Imaging (PSI) is one of the solutions to help surgeons in a better detection of resection margins of brain tumor, leading to an improved patient outcome. This system relies on a tracked freehand beta probe, using \(^{18}\)F-based radiotracer. Some acquisition models have been proposed in the literature in order to enhance image quality, but no comparative validation study has been performed for PSI.

Methods

In this study, we investigated the performance of different acquisition models by considering validation criteria and normalized metrics. We proposed a reference-based validation framework to perform the comparative study between acquisition models and a basic method. We estimated the performance of several acquisition models in light of four validation criteria: efficiency, computational speed, spatial accuracy and tumor contrast.

Results

Selected acquisition models outperformed the basic method, albeit with the real-time aspect compromised. One acquisition model yielded the best performance among all according to the validation criteria: efficiency (1-Spe: 0.1, Se: 0.94), spatial accuracy (max Dice: 0.77) and tumor contrast (max T/B: 5.2). We also found out that above a minimum threshold value of the sampling rate, the reconstruction quality does not vary significantly.

Conclusion

Our method allowed the comparison of different acquisition models and highlighted one of them according to our validation criteria. This novel approach can be extended to 3D datasets, for validation of future acquisition models dedicated to intraoperative guidance of brain surgery.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

International Journal of Computer Assisted Radiology and Surgery 4/2017 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise