Skip to main content

2025 | OriginalPaper | Buchkapitel

Active Crankcase Ventilation and Aeration of H2-ICEs

verfasst von : Dr.-Ing. Eike Stitterich, Dipl.-Ing. Martin Rölver

Erschienen in: Heavy-Duty-, On- und Off-Highway-Motoren 2023

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Hydrogen as a fuel for internal combustion engines (ICE) is seen as an alternative way to conquer the threat of climate warming in the transport sector. With its broad range of ignition behavior and its very fast burn rate it offers some good potential as well. Currently this fuel in a gas phase is handled compared to CH4 in gas engine looking on storage and ignition system—with adaptation in flow rates and leak tightness. Whether hydrogen is injected indirectly to the intake system whether directly to the combustion cell there are at least two problems caused by that fuel. In the first step hydrogen gets via piston, cylinder and piston rings into the crank case and forms concentrations likely to cause ignition in the crank case (lambda < 10). In the second step in combustion of hydrogens comes with a far higher water concentration in the exhaust gas, which will get into the crankcase as well and where it can leave the gas phase forming liquid water touching the oil in the engine—higher water content than permissible.
Hengst has proven in the past, for the use in passenger car vehicle, that an active crank case ventilation system can be a possibility to solve this problem. The ability to convey gas out of the crankcase with an electrically driven system offers the ability to activate an aeration of the crankcase air to dilute the natural blow by flow with fresh air and by this to minder the concentration of hydrogen in the crankcase atmosphere. The dilution can be done with a critical nozzle in combination with a check valve function, which is adapted to the Hengst Blue.tron system and to the engine itself. The fresh air flushing through the crank case can not only drive down the concentration of hydrogen but can also catch the water in the expanding atmosphere.
Engine dyno tests with a combination of Hengst disc separators and Hengst aeration valves proves the behavior on hydrogen use. Engines of different sizes—coming from passenger size up to heavy duty commercial vehicle size—are currently tested for the behavior about active separation and aeration of the crank case. Hydrogen as well as water content have been lowered towards lower temperatures and towards higher loads.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
2.
Zurück zum Zitat Pirkl, R., Herrmann, D., Kapusta, L., D’Onofrio, M.: H2-Einblassystem für Heavy-Duty-Anwendungen. MTZ 2023–02/03, 84. Edition, Wiesbaden (2023). Pirkl, R., Herrmann, D., Kapusta, L., D’Onofrio, M.: H2-Einblassystem für Heavy-Duty-Anwendungen. MTZ 2023–02/03, 84. Edition, Wiesbaden (2023).
4.
Zurück zum Zitat Klell, M., Eichlseder, H., Trattner, A.: Wasserstoff in der Fahrzeugtechnik. Springer Verlag, Wiesbaden (2018).CrossRef Klell, M., Eichlseder, H., Trattner, A.: Wasserstoff in der Fahrzeugtechnik. Springer Verlag, Wiesbaden (2018).CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mayr, K., et al.: Systemvergleich zwischen Wasserstoffverbrennungsmotor und Brennstoffzelle im schweren Nutzfahrzeug. e-mobil BW GmbH—Landesagentur für neue Mobilitätslösungen und Automotive Baden-Württemberg, Stuttgart (2021). Mayr, K., et al.: Systemvergleich zwischen Wasserstoffverbrennungsmotor und Brennstoffzelle im schweren Nutzfahrzeug. e-mobil BW GmbH—Landesagentur für neue Mobilitätslösungen und Automotive Baden-Württemberg, Stuttgart (2021).
6.
Zurück zum Zitat Stitterich, E., Rölver, M., Baumhöver, D.: Motorische Potentiale durch aktive Kurbelgehäuseentlüftung. VDI Tagung Ventiltrieb und Zylinderkopf, VDI Verlag, Düsseldorf (2019). Stitterich, E., Rölver, M., Baumhöver, D.: Motorische Potentiale durch aktive Kurbelgehäuseentlüftung. VDI Tagung Ventiltrieb und Zylinderkopf, VDI Verlag, Düsseldorf (2019).
7.
Zurück zum Zitat May, T., Meinig, U., Pietschner, S.: Kurbelgehäuseentlüftung aktueller und zukünftiger Fahrzeugmotoren. MTZ2004–09, 65. Edition, Wiesbaden (2004). May, T., Meinig, U., Pietschner, S.: Kurbelgehäuseentlüftung aktueller und zukünftiger Fahrzeugmotoren. MTZ2004–09, 65. Edition, Wiesbaden (2004).
Metadaten
Titel
Active Crankcase Ventilation and Aeration of H2-ICEs
verfasst von
Dr.-Ing. Eike Stitterich
Dipl.-Ing. Martin Rölver
Copyright-Jahr
2025
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-46538-4_16