Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

16.08.2019 | Original Paper | Ausgabe 1/2021

Journal of Business Ethics 1/2021

Ambivalent Identification as a Moderator of the Link Between Organizational Identification and Counterproductive Work Behaviors

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 1/2021
Autoren:
Valeria Ciampa, Moritz Sirowatka, Sebastian C. Schuh, Franco Fraccaroli, Rolf van Dick
Wichtige Hinweise

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Although counterproductive work behaviors can be extremely damaging to organizations and society as a whole, we do not yet fully understand the link between employees’ organizational attachment and their intention to engage in such behaviors. Based on social identity theory, we predicted a negative relationship between organizational identification and counterproductive work behaviors. We also predicted that this relationship would be moderated by ambivalent identification. We explored counterproductive work behaviors toward the organization (CWB-O) and other individuals (CWB-I). Study 1, a survey of 198 employees, revealed that employees who identified strongly with their organization reported lower levels of CWB-O, but as predicted, only when ambivalent identification was low. Study 2 involved a manipulation in the form of a scenario presented to 228 U.S. employees, generally replicated the findings of Study 1: the link between organizational identification and CWB-O was stronger for participants in the low ambivalence condition than for those in the high ambivalence condition. The interaction effect of ambivalent and organizational identification on CWB-I was only marginally significant in the second study. These findings provide new evidence for the positive influence of organizational identification under conditions of low ambivalence on counterproductive behaviors toward an organization.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Journal of Business Ethics 1/2021 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise