Skip to main content

2022 | OriginalPaper | Buchkapitel

An Innovative HiL Test Environment with a Fully Integrated Brake System and Automated Brake Performance Evaluation

verfasst von : Anton Tworek, Korbinian Thaler, Matthias Radspieler, Peter Pfeffer

Erschienen in: 12th International Munich Chassis Symposium 2021

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

An innovative Hardware-in-the-Loop (HiL) test bench for brake systems and controller development is presented. It integrates a complete brake system into a HiL test bench, the so-called Brake System Integration HiL (BSI-HiL). A brake system is incorporated into a test bench with soft real-time and large-scale automation components - from the pedal to the wheel brakes. The soft real-time simulation environment enables an extensive development process from Model-in-the-Loop (MiL) over Software-in-the-Loop (SiL) and a digital twin of the HiL to the complete BSI-HiL application. It is primarily designed for the development of brake systems, ABS, ESC and ACC control logics and features for automated driving. The vehicle model and the test environment are created in MATLAB Simulink and simulated in soft real-time. Emphasis was placed on an easy and continuous development process. By creating a similar test environment for all development stages, controller development becomes straight forward. The evaluation environment enables fast performance analyses and comparisons between tests but also development stages Mil, SiL and HiL up to real vehicle tests. The simulation runs on a conventional PC or laptop, no dedicated real-time environment is needed. An EtherCAT connection is utilized for communication, as this allows high update speeds for large data exchange. The brake system of a C-segment car is used and mounted on a small form factor and transportable test bench. With the BSI-HiL’s modularity, various brake systems from different manufacturers can be realized. The components and the architecture in use allow for a cost-reduction compared to conventional brake HiL’s with similar performance.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arnold A (2001) Analyse und Regelung eines nichtlinearen Bremssystems mit elektromechanischen Stellgliedern. Diss., Universität Regensburg. Arnold A (2001) Analyse und Regelung eines nichtlinearen Bremssystems mit elektromechanischen Stellgliedern. Diss., Universität Regensburg.
3.
Zurück zum Zitat Breuer S and Rohrbach-Kerl A (2015) Fahrzeugdynamik. Springer Fachmedien Wiesbaden, pp. 29–32 Breuer S and Rohrbach-Kerl A (2015) Fahrzeugdynamik. Springer Fachmedien Wiesbaden, pp. 29–32
4.
Zurück zum Zitat Day TD, Roberts SG (2002) A simulation model for vehicle braking systems fitted with ABS. In: SAE Transactions 111, 821–839 Day TD, Roberts SG (2002) A simulation model for vehicle braking systems fitted with ABS. In: SAE Transactions 111, 821–839
6.
Zurück zum Zitat Feilhauer M, Haering J, and Wyatt S (2016) Current Approaches in HiL-Based ADAS Testing. In: SAE Int J Commer Veh. 9(2) Feilhauer M, Haering J, and Wyatt S (2016) Current Approaches in HiL-Based ADAS Testing. In: SAE Int J Commer Veh. 9(2)
8.
Zurück zum Zitat Germann S (1997) Modellbildung und modellgestützte Regelung der Fahrzeuglängsdynamik. VDI-Verlag, Düsseldorf Germann S (1997) Modellbildung und modellgestützte Regelung der Fahrzeuglängsdynamik. VDI-Verlag, Düsseldorf
9.
Zurück zum Zitat Jenisch S (2020) 90 Jahre FKFS - Neun Jahrzehnte Mobilität im Wandel. In: ATZ Automobiltech Z 122, 60–65 Jenisch S (2020) 90 Jahre FKFS - Neun Jahrzehnte Mobilität im Wandel. In: ATZ Automobiltech Z 122, 60–65
11.
Zurück zum Zitat Pacejka H (2012) Tire and vehicle dynamics, 3rd edn. Elsevier, Amsterdam Pacejka H (2012) Tire and vehicle dynamics, 3rd edn. Elsevier, Amsterdam
12.
Zurück zum Zitat Winner H, Hakuli S, Lotz F and Singer C (eds.) (2015) Handbuch Fahrerassistenzsysteme. Springer Vieweg, Wiesbaden, pp.581–585 Winner H, Hakuli S, Lotz F and Singer C (eds.) (2015) Handbuch Fahrerassistenzsysteme. Springer Vieweg, Wiesbaden, pp.581–585
Metadaten
Titel
An Innovative HiL Test Environment with a Fully Integrated Brake System and Automated Brake Performance Evaluation
verfasst von
Anton Tworek
Korbinian Thaler
Matthias Radspieler
Peter Pfeffer
Copyright-Jahr
2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-64550-5_20

Premium Partner