Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.02.2015 | Ausgabe 1/2015

Information Systems Frontiers 1/2015

Antecedents of cognitive trust and affective distrust and their mediating roles in building customer loyalty

Zeitschrift:
Information Systems Frontiers > Ausgabe 1/2015
Autoren:
Jung Lee, Jae-Nam Lee, Bernard C. Y. Tan

Abstract

The present research investigates how trust and distrust differently mediate in customer perceptions of various web features in the process of building customer loyalty. Assuming trust and distrust are different in their psychological aspects, we propose that trust is a cognitively active construct, whereas distrust is an affectively active construct. To support this proposal, we select six antecedents of trust and distrust and hypothesize their different relationships as follows: 1) Antecedents with capability-based elements, such as site convenience and content relevance, are associated with trust; 2) Antecedents with relationship-affecting elements, such as customer involvement and web fraud, are associated with distrust; 3) Antecedents with both elements, such as content truthfulness and customer responsiveness, are associated with both trust and distrust. A survey is conducted on 279 online shopping mall users in Korea, and the result shows that most of the foregoing hypotheses are supported. The finding suggests: 1) Trust emerges when customers expect positive result with confidence, thereby implying that it is cognitively activated; 2) Distrust emerges when customers suspect that the seller has a vicious motivation, thereby implying that it is affectively activated. From these premises, the present study contributes to the literature by showing how trust and distrust are different, and why they should be managed differently to establish customer loyalty.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2015

Information Systems Frontiers 1/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise