Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

14.03.2017 | Original Paper | Ausgabe 7/2017

Journal of Business Economics 7/2017

Are sponsors blamed for edging off? Consumer reactions to sponsorship terminations

Zeitschrift:
Journal of Business Economics > Ausgabe 7/2017
Autoren:
Oliver Schnittka, Alexander Himme, Dominik Papies, David Pellenwessel

Abstract

Firms regularly terminate sponsorships, even without publicly known misconduct by the sponsee such as athlete doping. Consumer reactions to these sponsorship terminations by firms have not been studied despite being a regular occurrence. Using a set of experimental studies, this paper analyzes consumer reactions to these sponsorship terminations (i.e., early and non-renewal) that were not caused by a sponsee’s misconduct, the underlying process that causes the reactions, and the role of several moderating factors (trust, power balance, and locus of control). Our findings reveal that sponsorship terminations have a negative effect on sponsors’ brand images—particularly early terminations that occur before the end of a contract—because consumers perceive these sponsorship terminations as unfair. The results also suggest that a termination is particularly harmful for the sponsor’s perceived fairness if the sponsor is powerful and if the termination decision is under the sponsor’s control. Further, the termination effect is particularly strong for firms that consumers trust.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Journal of Business Economics

From January 2013, the Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB) is published in English under the title Journal of Business Economics (JBE). The Journal of Business Economics (JBE) aims at encouraging theoretical and applied research in the field of business economics and business administration, promoting the exchange of ideas between science and practice.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

    Bildnachweise