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Über dieses Buch

Adelka Niels präsentiert eine Möglichkeit, um Theorien und Befunde der psychologischen Attributionsforschung für das informatische Fachgebiet der Mensch-Computer-Interaktion (MCI) zu adaptieren. In fünf aufeinander aufbauenden deutsch- und englischsprachigen Manuskripten beschreibt sie die Entwicklung einer Typologie computerbezogener Attributionsstile und erarbeitet damit einen neuen Ansatz mit dem Ziel, Nutzungsverhalten und -schwierigkeiten zu erklären. Darüber hinaus entwickelt und erprobt sie verschiedene standardisierte Erhebungsmethoden, anhand derer computerbezogene Attributionsmuster in verschiedenen Anwendungskontexten fundiert untersucht werden.

Inhaltsverzeichnis

Frontmatter

Kapitel 1. Einleitung

Zusammenfassung
Ohne die Psychologie wäre die MCI nicht an dem Punkt, an dem sie heute steht. Viele Methoden und Konzepte der MCI beruhen auf psychologischen Theorien, Erkenntnissen und Prinzipien. Psychologisches Wissen ist beispielsweise in viele (Design-)Richtlinien, Normen, Konventionen, Standards und Regeln zur Sicherstellung der Usability und der User Experience interaktiver Produkte eingeflossen (Dix et al. 2004). Die Potentiale der Psychologie für die MCI sind jedoch längst nicht ausgeschöpft und „Improved theories of cognitive behavior, individual differences, … would be helpful in guiding designers and implementers.“ (Shneiderman & Plaisant 2010, S. 591).
Adelka Niels

Kapitel 2. Theoretische und methodische Grundlagen

Zusammenfassung
Die MCI ist ein breites, interdisziplinäres Forschungs- und Anwendungsfeld. Es verbindet unter anderem Themen aus der Informatik, der Kognitionspsychologie, der Arbeitswissenschaft, der Sozialpsychologie, der Ergonomie und dem Design. Die MCI beschäftigt sich mit der Gestaltung, Implementierung und Evaluation interaktiver Produkte, insbesondere aber mit Phänomenen, die aus dem Gebrauch dieser Produkte durch den Menschen resultieren.
Adelka Niels

Kapitel 3. Forschungsansatz

Zusammenfassung
Die theoretischen Grundlagen zeigen, dass die Psychologie eine bedeutsame Rolle in der MCI einnimmt. Viele Kenntnisse und Methoden aus der Psychologie wurden adaptiert und haben zu einem besseren Verständnis der Nutzenden geführt. Insgesamt liefert die Psychologie also bedeutende Implikationen zur Entwicklung und Gestaltung gebrauchstauglicher und befriedigender interaktiver Produkte.
Adelka Niels

Kapitel 4. Spezifikation: Erhebungsmethoden, Typologie und Determinanten

Zusammenfassung
Attribution, i.e., the systematic ascription of causes to effects in situations of failure or success, has so far received little attention in HCI research. Based on a preliminary typology developed in pilot work, we conducted four empirical studies with a total of N=146 participants using different methods for data collection, including laboratory studies, a mobile diary study, and an online survey. Results show that several typical styles of attributing computer-related failure or success could be identified. Therefore, we propose a typology of six main Attribution Styles, which are depicted as personas to make them applicable for HCI practice. Methodical issues in computer-related attribution research and implication for research and practice are discussed.
Adelka Niels, Monique Janneck

Kapitel 5. PUBLIKATION II. COMPUTER-RELATED CAUSAL ATTRIBUTIONS: THE ROLE OF SOCIODEMOGRAPHIC FACTORS

Zusammenfassung
Attribution, i.e., a causal explanation for an event or behavior in situations of success or failure, has so far received little attention in HCI research. In this study, we investigated whether computer-related Attribution Styles are related to sociodemographic aspects like age, gender, perceived computer skills, and daily computer use. In total 66 participants (17-75 years) were asked to handle solvable (situation of success) and unsolvable (situation of failure) computer tasks. After each task, they rated the cause of their success or failure on four attributional dimensions: Locus, Stability, Controllability, and Globality. By using cluster analysis participants were grouped into three clusters for situations of success and failure, respectively and assigned to one of the six main Attribution Styles developed in prior research (Niels & Janneck 2015). Finally, we investigated whether Attribution Styles are related to sociodemographic aspects by calculating Kruskal-Wallis tests. Results showed significant differences between young and elderly persons, whereby elderly persons showed more self-confidence and realism in their attributions than young. We also found significant differences between persons that self-rated their computer skills as poor and advanced. People with advanced skills attribute more often in a Resigned style in situations of failure, whereas persons with poor skills attribute more in a Confident style. Concerning gender and daily computer use, we did not find any significant differences in computer-related Attribution Styles.
Adelka Niels, Sascha R. Guczka, Monique Janneck

Kapitel 6. Anwendung in der Usability-Evaluation und im Design

Zusammenfassung
Causal Attribution research deals with the explanations people find in situations of success and failure for why things happened the way they did, and the extent of control they feel to have over the situation. Attributing success and failure differently has an impact on our emotions, our motivation, and behavior. However, so far research on computer-related attributions has not answered the question whether different attribution patterns influence system evaluation in usability tests. This question formed the basis for our investigation. Two standardized questionnaires were used to measure users’ attribution patterns and users’ system evaluations. The usability tests were conducted in our laboratory with N=51 participants. At large, our results suggest that there are notable influences of users’ attribution patterns on their evaluation of system quality, especially in situations of success.
Adelka Niels, Sascha R. Guczka, Monique Janneck

Kapitel 7. COMPUTERBEZOGENE ATTRIBUTIONSSTILE: EIN PERSONATOOLKIT FÜR UE-PROZESSE

Zusammenfassung
Computerbezogene Attributionen sind Ursachenerklärungen, die Menschen für Ereignisse finden, welche in der Interaktion mit Computern auftreten sowie Kontroll- und Einflussmöglichkeiten, die sie für sich dabei wahrnehmen. In diesem Artikel wird ein umfangreiches Attributionsstil-Persona-Toolkit zur Anwendung in UE-Prozessen vorgestellt und dessen Erweiterungs- und Anwendungsmöglichkeiten diskutiert.
Adelka Niels

Kapitel 8. THE INFLUENCE OF CAUSAL ATTRIBUTIONS ON USERS’ PROBLEM-SOLVING MOTIVATION

Zusammenfassung
This study used longitudinal data collected from 109 participants to investigate the impact of computer-related causal attributions on users’ problem-solving motivation. Attribution theory deals with subjectively perceived causes of events and is commonly used for explaining and predicting human behavior, emotion, and motivation. Individual attributions may either positively or negatively influence one’s learning behavior, confidence levels, effort, or persistence. Results indicate that computer-related causal attributions indeed influence users’ problem-solving motivation. Users with favorable attribution styles exhibit greater levels of motivation in problem handling than users with unfavorable attribution styles. The findings can be used in HCI research and practice to understand better why users think, feel, or behave in a certain way. It is argued that an understanding of users’ attributional characteristics is valuable for developing and improving existing computer learning training strategies and methods, as well as support and assistance mechanisms.
Adelka Niels

Kapitel 9. Allgemeine Diskussion

Zusammenfassung
Die vorliegende Arbeit beschäftigte sich im Kern mit der Frage, ob und wie Methoden der Attributionsforschung für die Gestaltung und Evaluierung interaktiver Produkte adaptiert werden können. Um sich diesem übergeordneten Ziel anzunähern, wurde es in die Bereiche Spezifikation und Anwendung von computerbezogenen Attributionen untergliedert. Das Ziel der Spezifikation bestand darin, ein für die Usability-Forschung und -Praxis geeignetes Methodenrepertoire zur Erfassung computerbezogener Attributionen zu erarbeiten sowie eine umfassende Typologie computerbezogener Attributionsstile unter Berücksichtigung soziodemografischer und nutzungsbezogener Determinanten zu entwickeln (Kapitel 4).
Adelka Niels

Backmatter

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