Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

03.08.2017 | Ausgabe 6/2017

Education and Information Technologies 6/2017

Augmented reflective learning and knowledge retention perceived among students in classrooms involving virtual laboratories

Zeitschrift:
Education and Information Technologies > Ausgabe 6/2017
Autoren:
Krishnashree Achuthan, Saneesh P. Francis, Shyam Diwakar

Abstract

Learning theories converge on the principles of reflective learning processes and perceive them as fundamental to effective learning. Traditional laboratory education in science and engineering often happens in highly resource-constrained environments that compromise some of the learning objectives. This paper focuses on characterizing three learning attributes associated with reflective learning i.e. metacognition (M), analogical reasoning (A) and transfer of knowledge (T) and assessed college laboratory education blended with ICT-enabled virtual laboratories. Key contributions of this study include: 1) Development of assessment of MAT attributes using a combination of multiple choice questions, True/False statements and descriptive questions 2) assessment of conceptual learning occurring in the laboratory environment and of learning attributes using Virtual Laboratories (VLs) in classroom education. Feedback data indicated using virtual laboratories in classrooms for training students before using physical laboratories demonstrated a significant improvement (>100% change) in learning in comparison to physical laboratories without VLs. We also show using VLs as pre-lab or post-lab exercise augmented reflective learning and information retention among 145 students in this blended learning case study, compared to an independent control group of 45 students who had no virtual laboratory training.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2017

Education and Information Technologies 6/2017 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise