Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Automatic Inspection of E-Portfolios for Improving Formative and Summative Assessment

verfasst von : Wolfgang Müller, Sandra Rebholz, Paul Libbrecht

Erschienen in: Emerging Technologies for Education

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The concept of e-portfolio is finding an ever-growing uptake in secondary and post-secondary education as a tool to measure holistically the effects of learning. Learners document their development process in form of a collection of documents. In this research, we propose an automated method to support teachers in their assessment of e-portfolios by evaluating e-portfolios using automated analysis tools, which operate descriptively and semantically. A first formative evaluation of the system has been performed, to assess how much the quality portfolios are detected by descriptive indicators, which have proven to be already partially expressive. Delivered insights on e-portfolios were considered valuable by lecturers.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aguiar, E., Chawla, N.V., Brockman, J., Ambrose, G. A., Goodrich, V.: Engagement vs performance: using electronic portfolios to predict first semester engineering student retention. In: Proceedings LAK 2014, pp. 103–112 (2014) Aguiar, E., Chawla, N.V., Brockman, J., Ambrose, G. A., Goodrich, V.: Engagement vs performance: using electronic portfolios to predict first semester engineering student retention. In: Proceedings LAK 2014, pp. 103–112 (2014)
2.
Zurück zum Zitat Buzzetto-More, N.A., Alade, A.J.: Best practices in e-assessment. J. Inf. Technol. Educ. 5(1), 251–269 (2006) Buzzetto-More, N.A., Alade, A.J.: Best practices in e-assessment. J. Inf. Technol. Educ. 5(1), 251–269 (2006)
3.
Zurück zum Zitat Cooper, T.: Portfolio Assessment: A Guide for Lecturers, Teachers, and Course Designers. Praxis Education, Perth (1999) Cooper, T.: Portfolio Assessment: A Guide for Lecturers, Teachers, and Course Designers. Praxis Education, Perth (1999)
5.
Zurück zum Zitat Foltz, P.W., Laham, D., Landauer, T.K.: Automated Essay Scoring: Applications to Educational Technology. In: Proceedings of EdMedia 1999 (1999) Foltz, P.W., Laham, D., Landauer, T.K.: Automated Essay Scoring: Applications to Educational Technology. In: Proceedings of EdMedia 1999 (1999)
6.
Zurück zum Zitat Jordan, S., Mitchell, T.: E-assessment for learning? The potential of short-answer free-text questions with tailored feedback. Br. J. Educ. Technol. 40(2), 371–385 (2009)CrossRef Jordan, S., Mitchell, T.: E-assessment for learning? The potential of short-answer free-text questions with tailored feedback. Br. J. Educ. Technol. 40(2), 371–385 (2009)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kruse, A., Pongsajapan, R.: Student-centered learning analytics. In: CNDLS Thought Papers, pp. 1–9 (2012) Kruse, A., Pongsajapan, R.: Student-centered learning analytics. In: CNDLS Thought Papers, pp. 1–9 (2012)
9.
Zurück zum Zitat Mason, R., Rennie, F.: E-Learning and Social Networking Handbook: Resources for Higher Education. Chapman & Hall, Routledge (2008) Mason, R., Rennie, F.: E-Learning and Social Networking Handbook: Resources for Higher Education. Chapman & Hall, Routledge (2008)
11.
Zurück zum Zitat Wild, F., Haley, D., Bülow, K.: CONSPECT: monitoring conceptual development. In: Luo, X., Spaniol, M., Wang, L., Li, Q., Nejdl, W., Zhang, W. (eds.) ICWL 2010. LNCS, vol. 6483, pp. 299–308. Springer, Heidelberg (2010). doi:10.1007/978-3-642-17407-0_31 CrossRef Wild, F., Haley, D., Bülow, K.: CONSPECT: monitoring conceptual development. In: Luo, X., Spaniol, M., Wang, L., Li, Q., Nejdl, W., Zhang, W. (eds.) ICWL 2010. LNCS, vol. 6483, pp. 299–308. Springer, Heidelberg (2010). doi:10.​1007/​978-3-642-17407-0_​31 CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Wild, F.: Learning Analytics in R with SNA, LSA, and MPIA. Springer, Heidelberg (2016)CrossRef Wild, F.: Learning Analytics in R with SNA, LSA, and MPIA. Springer, Heidelberg (2016)CrossRef
Metadaten
Titel
Automatic Inspection of E-Portfolios for Improving Formative and Summative Assessment
verfasst von
Wolfgang Müller
Sandra Rebholz
Paul Libbrecht
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-52836-6_51