Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Balancing Realism and Engagement for a Serious Game in the Domain of Remote Sensing

verfasst von : Daniel Atorf, Ehm Kannegieser, Wolfgang Roller

Erschienen in: Games and Learning Alliance

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper elaborates on the development of a serious game in the domain of remote sensing. It describes the challenges of defining the target group and keeping them motivated over several weeks in order to achieve specific learning objectives. Furthermore, the paper states the integration of the game into the pedagogical concept. The paper illustrates in detail how the balance was found between realistic learning objectives and engaging gameplay following the ideas of Immersive Didactics and Digital Game-Based learning. It depicts on how to find close correlation between learning objectives and game objectives while keeping engagement and immersion. In addition, the paper outlines the support for educators and trainers via the implemented editors. Finally, the paper will report about the current evaluation of the game’s learning outcome and user experience.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Prensky, M.: Digital Game-Based Learning. Paragon House, St. Paul (2007) Prensky, M.: Digital Game-Based Learning. Paragon House, St. Paul (2007)
2.
Zurück zum Zitat Strauss, W., Howe, N.: Millennials Rising: The Next Generation. Vintage Original, New York (2000) Strauss, W., Howe, N.: Millennials Rising: The Next Generation. Vintage Original, New York (2000)
3.
Zurück zum Zitat Prensky, M.: Digital natives, digital immigrants part 1. On Horiz. 9(5), 1–6 (2001)CrossRef Prensky, M.: Digital natives, digital immigrants part 1. On Horiz. 9(5), 1–6 (2001)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. (eds.): A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York (2001) Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. (eds.): A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York (2001)
5.
Zurück zum Zitat Stipek, D.: Motivation to Learn: From Theory to Practice, 4th edn. Allyn & Bacon, Needham Heights (2002) Stipek, D.: Motivation to Learn: From Theory to Practice, 4th edn. Allyn & Bacon, Needham Heights (2002)
6.
Zurück zum Zitat Schiefele, U., Schreyer, I.: Intrinsische Lernmotivation und Lernen. Ein Überblick zu Ergebnissen der Forschung. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, vol. 8, pp. 1–13 (1994) Schiefele, U., Schreyer, I.: Intrinsische Lernmotivation und Lernen. Ein Überblick zu Ergebnissen der Forschung. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, vol. 8, pp. 1–13 (1994)
7.
Zurück zum Zitat Bopp, M.: Immersive Didaktik und Framingprozesse in Computerspielen. In: Neitzel, B., Nohr, R.F. (eds.) Das Spiel mit dem Medium. Partizipation-Immersion-Interaktion. Zur Teilhabe an den Medien von Kunst bis Computerspiel, pp. 170–186. Schüren, Marburg (2006) Bopp, M.: Immersive Didaktik und Framingprozesse in Computerspielen. In: Neitzel, B., Nohr, R.F. (eds.) Das Spiel mit dem Medium. Partizipation-Immersion-Interaktion. Zur Teilhabe an den Medien von Kunst bis Computerspiel, pp. 170–186. Schüren, Marburg (2006)
8.
Zurück zum Zitat Chandler, H.M., Chandler, R.: Fundamentals of Game Development. Jones & Bartlett Learning LLC, Sudbury (2011) Chandler, H.M., Chandler, R.: Fundamentals of Game Development. Jones & Bartlett Learning LLC, Sudbury (2011)
9.
Zurück zum Zitat Emrich, A.: MicroProse’s strategic space opera is rated XXXX. In: Computer Gaming World, Issue #110, pp. 92–93. Golden Empire Publications, Anaheim Hills (1993) Emrich, A.: MicroProse’s strategic space opera is rated XXXX. In: Computer Gaming World, Issue #110, pp. 92–93. Golden Empire Publications, Anaheim Hills (1993)
10.
Zurück zum Zitat Cairns, P., Cox, A., Berthouze, N., Jennett, C., Dhoparee, S.: Quantifying the experience of immersion in games. In: Cognitive Science of Games and Gameplay Workshop at Cognitive Science (2006) Cairns, P., Cox, A., Berthouze, N., Jennett, C., Dhoparee, S.: Quantifying the experience of immersion in games. In: Cognitive Science of Games and Gameplay Workshop at Cognitive Science (2006)
11.
Zurück zum Zitat Zhang, C., Perkis, A., Arndt, S.: Spatial immersion versus emotional immersion, which is more immersive? In: 2017 Ninth International Conference on Quality (2017) Zhang, C., Perkis, A., Arndt, S.: Spatial immersion versus emotional immersion, which is more immersive? In: 2017 Ninth International Conference on Quality (2017)
12.
Zurück zum Zitat Cheng, M.-T., She, H.-C., Annetta, L.A.: Game immersion experience: its hierarchical structure and impact on game-based science learning. J. Comput. Assist. Learn. 31(3), 232–253 (2015)CrossRef Cheng, M.-T., She, H.-C., Annetta, L.A.: Game immersion experience: its hierarchical structure and impact on game-based science learning. J. Comput. Assist. Learn. 31(3), 232–253 (2015)CrossRef
Metadaten
Titel
Balancing Realism and Engagement for a Serious Game in the Domain of Remote Sensing
verfasst von
Daniel Atorf
Ehm Kannegieser
Wolfgang Roller
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-11548-7_14