Skip to main content

2020 | OriginalPaper | Buchkapitel

9. Big Science in Music

verfasst von : Guerino Mazzola, Jason Noer, Yan Pang, Shuhui Yao, Jay Afrisando, Christopher Rochester, William Neace

Erschienen in: The Future of Music

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In physics, Big Science is defined by a theory (models and theorems), an experimental paradigm, extensive laboratories, international collaboration, and political acceptance. In this chapter, we discuss such an option for the science of music.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
There is an interesting anecdote I learned from the former Max-Planck director Valentino Braitenberg: Boulez was offered to direct the creation of a Max-Planck institute for music, but when he requested the possibility to work with orchestras and creative composers, not only doing traditional research with ‘abstract’ acoustical topics, they declined. The French president George Pompidou heard about this missed opportunity and gave Boulez the now successful IRCAM.
 
2
My methodical investigation of the musical universe and my derivation of the multiple consequences to be drawn from a number of rational starting points was aimed at trying to build a coherent system. The methods of investigation and the exploration of such a coherent system are, in my opinion, indispensable for the foundation of any creative work. One should not hold against me that such an understanding leads to dryness, kills all imagination and all inspiration—on the contrary: I see in it the strongest form of invention, in which the imagination plays an extremely important and determining role. When aesthetic thought occurs regardless of the choice, the decision about the technique, it can only lead to bankruptcy: language, depending on one’s temperament, is degraded to a more or less tortuous hypocrisy or to a banal gesticulation…
Our imagination sharpens the intelligence and our intelligence is the support of the imagination—without this interaction all research and investigation becomes a chimera. It has often been said that music is both science and art. Who could merge these two beings in the same crucible, if not the imagination, this ‘queen of abilities’?
 
3
Because mathematics is the science that currently possesses the most advanced methodology, it was important to me to take it as a model that could help us correct our present weaknesses. To a certain extent, I wanted to lay the foundations for a musical methodology.
 
4
The quality of symmetry plays such an enormous role in music that it deserves to be considered first. In the ‘Art of the Fugue’ we will see its almost unrestricted rule particularly clearly.
 
5
The idea of interpretation belongs to the music itself and is not accidental to it.
 
Literatur
2.
Zurück zum Zitat T.W. Adorno, Fragment über Musik und Sprache (J.B. Metzler, Stuttgart, 1956) T.W. Adorno, Fragment über Musik und Sprache (J.B. Metzler, Stuttgart, 1956)
16.
Zurück zum Zitat P. Boulez, Musikdenken heute I,II; Darmstädter Beiträge V, VI. Schott, Mainz 1963 (1985) P. Boulez, Musikdenken heute I,II; Darmstädter Beiträge V, VI. Schott, Mainz 1963 (1985)
36.
Zurück zum Zitat H. Fripertinger, Endliche Gruppenaktionen in Funktionenmengen - Das Lemma von Burnside - Repräsentantenkonstruktionen - Anwendungen in der Musiktheorie. Dissertation Univ. Graz (1993)MATH H. Fripertinger, Endliche Gruppenaktionen in Funktionenmengen - Das Lemma von Burnside - Repräsentantenkonstruktionen - Anwendungen in der Musiktheorie. Dissertation Univ. Graz (1993)MATH
41.
Zurück zum Zitat W. Graeser, Bachs “Kunst der Fuge”, in Bach-Jahrbuch (1924) W. Graeser, Bachs “Kunst der Fuge”, in Bach-Jahrbuch (1924)
42.
Zurück zum Zitat E. Hanslick, Vom Musikalisch-Schönen. Breitkopf und Härtel (1854), Wiesbaden (1980) E. Hanslick, Vom Musikalisch-Schönen. Breitkopf und Härtel (1854), Wiesbaden (1980)
115.
118.
Zurück zum Zitat G. Mazzola, et al., The Topos of Music—Geometric Logic of Concepts, Theory, and Performance (Birkhäuser, Basel, 2002) G. Mazzola, et al., The Topos of Music—Geometric Logic of Concepts, Theory, and Performance (Birkhäuser, Basel, 2002)
141.
Zurück zum Zitat B. Riemann, Über die Hypothesen, welche der Geometrie zugrunde liegen (Habilitationsreferat 1854). Gott. Abh. No. 13 (1867) B. Riemann, Über die Hypothesen, welche der Geometrie zugrunde liegen (Habilitationsreferat 1854). Gott. Abh. No. 13 (1867)
159.
Metadaten
Titel
Big Science in Music
verfasst von
Guerino Mazzola
Jason Noer
Yan Pang
Shuhui Yao
Jay Afrisando
Christopher Rochester
William Neace
Copyright-Jahr
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-39709-8_9

Neuer Inhalt