Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

BIM’ShareLab: A Framework for Advanced BIM Training

verfasst von : Samia Ben Rajeb, Pierre Leclercq

Erschienen in: Cooperative Design, Visualization, and Engineering

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper presents a framework for advanced BIM training, considering the organisational changes brought by this new collaborative design strategy in companies involved in the process of a building project. The training focus concerns an extensive understanding of the impacts of BIM on current practices. The training framework is described through its 4 capsules/concepts promoted by organisational management proposed in the ShareLab between actors: awareness, sharing, common ground, cognitive and operational synchronisation. The method has been applied in 9 participative workshops and has proven to be successful with positive feedbacks from about its originality and efficiency.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Ben Rajeb, S., Senciuc, A., Pluchinotta, I.: ShareLab, support for collective intelligence. In: Proceedings of the Fifth International Conference on Advanced Collaborative Networks, Systems and Applications, COLLA 2015, Malta (2015) Ben Rajeb, S., Senciuc, A., Pluchinotta, I.: ShareLab, support for collective intelligence. In: Proceedings of the Fifth International Conference on Advanced Collaborative Networks, Systems and Applications, COLLA 2015, Malta (2015)
Zurück zum Zitat Carroll, J.M., Neale, D.C., Isenhour, P.L., Rosson, M.B., McCrickard, D.S.: Notification and awareness: synchronizing task-oriented collaborative activity. Int. J. Hum. Comput. Stud. 58, 605–632 (2003)CrossRef Carroll, J.M., Neale, D.C., Isenhour, P.L., Rosson, M.B., McCrickard, D.S.: Notification and awareness: synchronizing task-oriented collaborative activity. Int. J. Hum. Comput. Stud. 58, 605–632 (2003)CrossRef
Zurück zum Zitat Celnik, O., Lebègue, E.: BIM & Maquette numérique pour l’architecture, le bâtiment et la construction. Eyrolles et CSTB, Paris (2014) Celnik, O., Lebègue, E.: BIM & Maquette numérique pour l’architecture, le bâtiment et la construction. Eyrolles et CSTB, Paris (2014)
Zurück zum Zitat Chevrier, J., Fortin, G., LeBlanc, R., Théberge, M.: Problématique de la nature du style d’apprentissage. In: Education et francophonie, vol. XXVIII (1), pp. 3–19. ACELF, Québec (2000) Chevrier, J., Fortin, G., LeBlanc, R., Théberge, M.: Problématique de la nature du style d’apprentissage. In: Education et francophonie, vol. XXVIII (1), pp. 3–19. ACELF, Québec (2000)
Zurück zum Zitat Cohard, P.: L’apprentissage dans les serious games: proposition d’une typologie. Cairn.Info 3(16), 11–40 (2015) Cohard, P.: L’apprentissage dans les serious games: proposition d’une typologie. Cairn.Info 3(16), 11–40 (2015)
Zurück zum Zitat Darses, F., Falzon, P.: La conception collective: une approche de l’ergonomie cognitive. In: de Terssac, G., Friedberg, E. (eds.) Coopération et Conception, pp. 123–135. Toulouse, Octarès (1996) Darses, F., Falzon, P.: La conception collective: une approche de l’ergonomie cognitive. In: de Terssac, G., Friedberg, E. (eds.) Coopération et Conception, pp. 123–135. Toulouse, Octarès (1996)
Zurück zum Zitat Filstad, C., Simeonova, B., Visser, M.: Crossing power and knowledge boundaries in learning and knowledge sharing: the role of ESM. Learn. Organ. 25(3), 159–168 (2018)CrossRef Filstad, C., Simeonova, B., Visser, M.: Crossing power and knowledge boundaries in learning and knowledge sharing: the role of ESM. Learn. Organ. 25(3), 159–168 (2018)CrossRef
Zurück zum Zitat Kolb, D.A.: Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs (1984) Kolb, D.A.: Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs (1984)
Zurück zum Zitat Mihindu, S., Arayici, Y.: Digital construction through BIM systems will drive the re-engineering of construction business practices. In: 2008 International Conference on Visualisation, pp. 29–34 (2008) Mihindu, S., Arayici, Y.: Digital construction through BIM systems will drive the re-engineering of construction business practices. In: 2008 International Conference on Visualisation, pp. 29–34 (2008)
Zurück zum Zitat Murer, M., Jacobsson, M., Skillgate, S., Sundström, P.: Taking things apart: reaching common ground and shared material understanding. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 469–472. ACM (2014) Murer, M., Jacobsson, M., Skillgate, S., Sundström, P.: Taking things apart: reaching common ground and shared material understanding. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 469–472. ACM (2014)
Zurück zum Zitat Riding, R., Rayer, S.: Cognitive Styles and Learning Strategies. David Fulton, Londres (1998) Riding, R., Rayer, S.: Cognitive Styles and Learning Strategies. David Fulton, Londres (1998)
Metadaten
Titel
BIM’ShareLab: A Framework for Advanced BIM Training
verfasst von
Samia Ben Rajeb
Pierre Leclercq
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-30949-7_15

Neuer Inhalt