Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

Bridging the Gap Between Desktop Research and Full Flight Simulators for Human Factors Research

verfasst von : Matthias Oberhauser, Daniel Dreyer, Sebastien Mamessier, Thomas Convard, Daniel Bandow, Axel Hillebrand

Erschienen in: Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This research presents a Virtual Reality Flight Simulator (VRFS) that combines the advantages of desktop simulations and hardware mock-ups, i.e. the flexibility of a desktop flight simulation with the level of immersion close to a full flight simulator. In contrast to similar existing VR flight simulators, the presented system focuses on Human Factors (HF) research and is used for evaluating flight decks already in an early phase of the design process. In this paper, four user studies are presented that demonstrate the application of integrated HF methods and the usability of the system. The scope of the VRFS lies in between desktop simulations and a full hardware mock-up and cannot replace either of these. However, it is a reliable low-cost addition in the early development process of flight decks when it comes to HF evaluations.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aslandere, T., Dreyer, D., Pantkratz, F., Schubotz, R.: A generic virtual reality flight simulator. Virtuelle und Erweiterte Realitt, 11. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, pp. 1–13. Shaker Verlag, Aachen (September 2014) Aslandere, T., Dreyer, D., Pantkratz, F., Schubotz, R.: A generic virtual reality flight simulator. Virtuelle und Erweiterte Realitt, 11. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, pp. 1–13. Shaker Verlag, Aachen (September 2014)
2.
Zurück zum Zitat Bandow, D.: Head-Up-Guidance-Systeme und Mensch-Maschine-Interaktion. Bericht aus dem Institut für Arbeitswissenschaft der TU Darmstadt. Ergonomia, Stuttgart (2006) Bandow, D.: Head-Up-Guidance-Systeme und Mensch-Maschine-Interaktion. Bericht aus dem Institut für Arbeitswissenschaft der TU Darmstadt. Ergonomia, Stuttgart (2006)
3.
Zurück zum Zitat Bauer, M., Klingauf, U.: Virtual-reality as a future training medium for civilian flight procedure training. In: AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference and Exhibit. Guidance, Navigation, and Control and Co-located Conferences, American Institute of Aeronautics and Astronautics (2008) Bauer, M., Klingauf, U.: Virtual-reality as a future training medium for civilian flight procedure training. In: AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference and Exhibit. Guidance, Navigation, and Control and Co-located Conferences, American Institute of Aeronautics and Astronautics (2008)
4.
Zurück zum Zitat Bokranz, R., Landau, K.: Einführung in die Arbeitswissenschaft: Analyse und Gestaltung von Arbeitssystemen. E. Ulmer, Stuttgart, Uni-Taschenbücher (1991) Bokranz, R., Landau, K.: Einführung in die Arbeitswissenschaft: Analyse und Gestaltung von Arbeitssystemen. E. Ulmer, Stuttgart, Uni-Taschenbücher (1991)
5.
Zurück zum Zitat Dörr, K.U.: Aufbau und Evaluation eines immersiven computerbasierten Trainingssystems in der Pilotenausbildung: Bericht aus dem Fachgebiet Flugsysteme und Regelungstechnik der TU Darmstadt. Ergonomia-Verl, Stuttgart (2004) Dörr, K.U.: Aufbau und Evaluation eines immersiven computerbasierten Trainingssystems in der Pilotenausbildung: Bericht aus dem Fachgebiet Flugsysteme und Regelungstechnik der TU Darmstadt. Ergonomia-Verl, Stuttgart (2004)
6.
Zurück zum Zitat Dreyer, D., Bandow, D., Oberhauser, M.: HUD Symbology evaluation in a Virtual Reality Flight Simulation. In: HCI-Aero 2014 (2014) (to Appear) Dreyer, D., Bandow, D., Oberhauser, M.: HUD Symbology evaluation in a Virtual Reality Flight Simulation. In: HCI-Aero 2014 (2014) (to Appear)
7.
Zurück zum Zitat Dreyer, D., Hillebrand, A.: Steigerung der Durchführungsobjektivität bei Probandenbefragungen in Virtual Reality. In: Grandt, M., Bauch, S. (eds.) Innovative Interaktionstechnologien für Mensch-Maschine-Schnittstellen, pp. 205–214. Bonn (2010) Dreyer, D., Hillebrand, A.: Steigerung der Durchführungsobjektivität bei Probandenbefragungen in Virtual Reality. In: Grandt, M., Bauch, S. (eds.) Innovative Interaktionstechnologien für Mensch-Maschine-Schnittstellen, pp. 205–214. Bonn (2010)
8.
Zurück zum Zitat Endsley, M.R.: Measurement of situation awareness in dynamic systems. Hum. Factors: J. Hum. Factors Ergon. Soc. 37(1), 65–84 (1995)CrossRef Endsley, M.R.: Measurement of situation awareness in dynamic systems. Hum. Factors: J. Hum. Factors Ergon. Soc. 37(1), 65–84 (1995)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Goutal, L.: Ergonomics assessment for aircraft cockpit using the virtual mock-up. In: Landau, K. (ed.) Ergonomic Software Tools in Product and Workplace Design, pp. 173–183. Verlag Ergon, Stuttgart (2000) Goutal, L.: Ergonomics assessment for aircraft cockpit using the virtual mock-up. In: Landau, K. (ed.) Ergonomic Software Tools in Product and Workplace Design, pp. 173–183. Verlag Ergon, Stuttgart (2000)
10.
Zurück zum Zitat Hart, S.G., Staveland, L.E.: Development of NASA-TLX (Task Load Index): Results of empirical and theoretical research. Adv. Psychol. 52, 139–183 (1988)CrossRef Hart, S.G., Staveland, L.E.: Development of NASA-TLX (Task Load Index): Results of empirical and theoretical research. Adv. Psychol. 52, 139–183 (1988)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hillebrand, A.: ATTENDO: Method for the Assessment of Visual Attention Allocation in Two-dimensional Spaces. Proc. Hum. Factors Ergon. Soc. Annu. Meet. 57(1), 2047–2051 (2013)CrossRef Hillebrand, A.: ATTENDO: Method for the Assessment of Visual Attention Allocation in Two-dimensional Spaces. Proc. Hum. Factors Ergon. Soc. Annu. Meet. 57(1), 2047–2051 (2013)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hillebrand, A., Wahrenberg, E., Manzey, D.: A new method to assess pilots’ allocation of visual attention using a head-up display. In: De Waard, D., Brookhuis, K., Dehais, F., Weikert, C., Rttger, S., Manzey, D. (eds.) Human Factors: a view from an integrative perspective. Proceedings HFES Europe Chapter Conference Toulouse (2012) Hillebrand, A., Wahrenberg, E., Manzey, D.: A new method to assess pilots’ allocation of visual attention using a head-up display. In: De Waard, D., Brookhuis, K., Dehais, F., Weikert, C., Rttger, S., Manzey, D. (eds.) Human Factors: a view from an integrative perspective. Proceedings HFES Europe Chapter Conference Toulouse (2012)
14.
Zurück zum Zitat Jorna, P.G., Hoogeboom, P.J.: Evaluating the flight deck. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 235–275. Ashgate, UK (2004) Jorna, P.G., Hoogeboom, P.J.: Evaluating the flight deck. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 235–275. Ashgate, UK (2004)
15.
Zurück zum Zitat Kelly, B.D.: Flight deck design and integration for commercial air transports. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 3–33. Ashgate, UK (2004) Kelly, B.D.: Flight deck design and integration for commercial air transports. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 3–33. Ashgate, UK (2004)
16.
Zurück zum Zitat Malcolm, R.: The Malcolm horizon: History and future. NASA. Dryden Flight Research Center Peripheral Vision Horizon Display (PVHD), p. 11–40(SEE N 85–10044 01–06) (1984) Malcolm, R.: The Malcolm horizon: History and future. NASA. Dryden Flight Research Center Peripheral Vision Horizon Display (PVHD), p. 11–40(SEE N 85–10044 01–06) (1984)
17.
Zurück zum Zitat Mamessier, S.: A computational approach to Situation Awareness and Mental Models in Aviation. Master’s thesis, Georgia Institute of Technology (2013) Mamessier, S.: A computational approach to Situation Awareness and Mental Models in Aviation. Master’s thesis, Georgia Institute of Technology (2013)
18.
Zurück zum Zitat Mamessier, S., Dreyer, D., Oberhauser, M.: Calibration of online situation awareness assessment systems using virtual reality. In: Duffy, V.G. (ed.) DHM 2014. LNCS, vol. 8529, pp. 124–135. Springer, Heidelberg (2014) Mamessier, S., Dreyer, D., Oberhauser, M.: Calibration of online situation awareness assessment systems using virtual reality. In: Duffy, V.G. (ed.) DHM 2014. LNCS, vol. 8529, pp. 124–135. Springer, Heidelberg (2014)
20.
Zurück zum Zitat Reuzeau, F., Nibbelke, R.: Flight deck design process. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 33–55. Ashgate, UK (2004) Reuzeau, F., Nibbelke, R.: Flight deck design process. In: Harris, D. (ed.) Human Factors for Civil Flight Deck Design, pp. 33–55. Ashgate, UK (2004)
21.
Zurück zum Zitat Selcon, S.J., Taylor, R.M.: Evaluation of the situational awareness rating technique (SART) as a tool for aircrew systems design. In: Situational Awareness in Aerospace Operations (AGARD-CP-478). Neuilly Sur Seine and France: NATO-AGARD (1990) Selcon, S.J., Taylor, R.M.: Evaluation of the situational awareness rating technique (SART) as a tool for aircrew systems design. In: Situational Awareness in Aerospace Operations (AGARD-CP-478). Neuilly Sur Seine and France: NATO-AGARD (1990)
22.
Zurück zum Zitat Shadish, W.R., Cook, T.D., Campbell, D.T.: Experimental and Quasi-experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin, Boston (2002) Shadish, W.R., Cook, T.D., Campbell, D.T.: Experimental and Quasi-experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin, Boston (2002)
23.
Zurück zum Zitat Stephan Liesecke: Eye-Tracking in Virtual Reality. Master’s thesis, Universität der Bundeswehr, Munich (2013) Stephan Liesecke: Eye-Tracking in Virtual Reality. Master’s thesis, Universität der Bundeswehr, Munich (2013)
24.
Zurück zum Zitat Wise, M.A., Abbott, D.W., Wise, J.A., Wise, S.A.: Underpinnings of System Evaluation. In: Wise, J.A., Hopkin, V.D., Garland, D.J. (eds.) Handbook of Aviation Human Factors, 2nd edn, pp. 4-1–4-15. Taylor & Francis, UK (2009)CrossRef Wise, M.A., Abbott, D.W., Wise, J.A., Wise, S.A.: Underpinnings of System Evaluation. In: Wise, J.A., Hopkin, V.D., Garland, D.J. (eds.) Handbook of Aviation Human Factors, 2nd edn, pp. 4-1–4-15. Taylor & Francis, UK (2009)CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Yavrucuk, I., Kubali, E., Tarimci, O., Yilmaz, D.: A low cost flight simulator using virtual reality tools. In: AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference. Guidance, Navigation, and Control and Co-located Conferences, American Institute of Aeronautics and Astronautics (2009) Yavrucuk, I., Kubali, E., Tarimci, O., Yilmaz, D.: A low cost flight simulator using virtual reality tools. In: AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference. Guidance, Navigation, and Control and Co-located Conferences, American Institute of Aeronautics and Astronautics (2009)
Metadaten
Titel
Bridging the Gap Between Desktop Research and Full Flight Simulators for Human Factors Research
verfasst von
Matthias Oberhauser
Daniel Dreyer
Sebastien Mamessier
Thomas Convard
Daniel Bandow
Axel Hillebrand
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-20373-7_44