Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2009 | Ausgabe 4/2009

Journal of Business and Psychology 4/2009

Cognitive Style and Entrepreneurial Drive of New and Mature Business Owner-Managers

Zeitschrift:
Journal of Business and Psychology > Ausgabe 4/2009
Autoren:
Steven J. Armstrong, Andrew Hird
Wichtige Hinweise
Received and reviewed by former editor, George Neuman.

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to investigate whether cognitive style and entrepreneurial drive are important for identifying individuals who have the potential to become successful entrepreneurs, and for discriminating between owner-managers operating in mature and early stages of venture creation and growth.

Design/Methodology

Data were obtained from entrepreneurs involved in early (n = 81) and mature (n = 50) stages of venture creation and growth. Instruments used in the study include the Cognitive Style Index which measures the analytic-intuitive dimension of cognitive style and the Carland Entrepreneurial Index which measures entrepreneurial drive.

Findings

Entrepreneurs tend to be more intuitive and less analytic than non-entrepreneurs. The more intuitive entrepreneurs exhibited higher levels of drive towards entrepreneurial behaviour. Those operating in the early stages of venture creation and growth exhibited higher entrepreneurial drive than those operating in mature stages.

Implications

Cognitive style may be useful for identifying individuals who have the potential to become successful entrepreneurs. The finding that more intuitive entrepreneurs exhibited higher levels of entrepreneurial drive suggests that cognitive style may also be helpful for discriminating between micro-entrepreneurs and macro-entrepreneurs.

Originality/Value

There is a paucity of convincing research on individual differences as a way of distinguishing entrepreneurs from non-entrepreneurs, even though it is believed to be central to understanding the field. This study is the first of its kind to consider the implications of both entrepreneurial drive and cognitive style for entrepreneurs operating in the mature and start-up stages of venture creation and growth.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Journal of Business and Psychology 4/2009 Zur Ausgabe

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise