Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

16.09.2016 | Ausgabe 3/2017

Review of Industrial Organization 3/2017

Consumer Payment Preferences, Network Externalities, and Merchant Card Acceptance: An Empirical Investigation

Zeitschrift:
Review of Industrial Organization > Ausgabe 3/2017
Autoren:
David Bounie, Abel François, Leo Van Hove
Wichtige Hinweise
An earlier version of this paper circulated under the title “Merchant acceptance of payment cards in France: le client est roi!”.

Abstract

The two-sided market theory holds that consumer adoption and merchant acceptance of payment cards are interdependent. However, empirical evidence on such network externalities is scarce, especially for the merchant side. This paper addresses this issue by examining merchant card acceptance in France. We exploit shopping diary data to construct a novel and fine-grained measure of French consumers’ payment preferences and match these with data from a nation-wide merchant survey. Controlling for (among other factors) cost, degree of competition, and customer characteristics, we find that the higher the probability that the average basket of a merchant is paid for by card in shops in the same sector and region, the higher the probability that the merchant will accept cards. In other words, we find that consumer preferences drive merchant card acceptance, which underpins the existence of network externalities on the merchant side of the payment card market.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2017

Review of Industrial Organization 3/2017 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise