Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.09.2012 | Original Empirical Research | Ausgabe 5/2012

Journal of the Academy of Marketing Science 5/2012

Consumer spending self-control effectiveness and outcome elaboration prompts

Zeitschrift:
Journal of the Academy of Marketing Science > Ausgabe 5/2012
Autoren:
Kelly L. Haws, William O. Bearden, Gergana Y. Nenkov

Abstract

Decision making related to finances is of significant importance. A major factor underlying financial decision making involves differences in consumers’ spending self-control (CSSC). We conceptualize CSSC as an individual difference, distinct from general self-control, develop a parsimonious measure to assess it, and demonstrate important related consequences and behaviors. Further, we examine how underlying differences in CSSC impact the effectiveness of a self-control strategy that has recently received attention in public policy legislation—enhancing consumers’ awareness of the future consequences of present behavior through the provision of outcome elaboration prompts. Results from our studies suggest that outcome elaboration prompts (that is, external stimuli used to encourage consumers to consider the future outcomes of their present decisions) differentially impact consumers’ self-control effectiveness depending on their inherent CSSC. Specifically, the presence of outcome elaboration prompts enhances self-control for low CSSC consumers, but does not affect the choices of high CSSC consumers. Furthermore, we provide direct evidence that it is a differential focus on future outcomes that drives the distinct responses of high- versus low-CSSC consumers to the provision of outcome elaboration prompts.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2012

Journal of the Academy of Marketing Science 5/2012 Zur Ausgabe