Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

17.06.2017 | Review Paper | Ausgabe 2/2019

Review of Managerial Science 2/2019

Coopetition as the new trend in inter-firm alliances: literature review and research patterns

Zeitschrift:
Review of Managerial Science > Ausgabe 2/2019
Autoren:
Carlos Devece, D. Enrique Ribeiro-Soriano, Daniel Palacios-Marqués

Abstract

Since the end of the 1990s, the number of articles on coopetition—a relationship built on simultaneous competition and cooperation—has steadily increased in response to the growing prevalence of relationships of coopetition in many industries. The tension inherent in a relationship of coopetition with a direct competitor presents both a challenge for managers and, at the same time, an exciting and complex research area. Different researchers of coopetition have addressed the topic from vastly different perspectives, basing their research on different theoretical frameworks, types of analysis, methods, and aims. By classifying articles on coopetition published in the last 20 years, this paper presents an application of cluster analysis to examine trends and tendencies in coopetition research. The paper also assesses whether this research field has followed a coherent progression during this period. The research reveals two independent research trends within the coopetition literature. The first research trend consists of studies that have mathematically modeled and simulated coopetition scenarios using game theory, whereas the second research stream consists of theoretical research describing the dynamics and tensions of coopetition based on evidence from case studies. Based on the cluster analysis, inter-firm alliances and their governance mechanisms emerge as the most promising theoretical and practical approach to improve cooperation between competitors.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Review of Managerial Science 2/2019 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise