Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

02.01.2019

Corporate governance and performance of microfinance institutions: recent global evidences

Zeitschrift:
Journal of Management & Governance
Autoren:
Namrata Gupta, Anita Mirchandani
Wichtige Hinweise

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Using a global data set of 456 MFIs, this study investigates whether a MFI’s ownership structure and corporate governance influences its social performance. An attempt has been made to analyze the impact of ownership structure of MFIs on its social performance, taking five indicators into consideration. The study is based on secondary data which are obtained from rating reports from the five micro lender rating agencies: MicroRate, Microfinanza, Planet Rating, Crisil and M-Cril etc. The hypotheses are tested by performing an unpaired sample t test to investigate the statistical significant difference between the two types of ownerships on social performance. The result shows that socially oriented MFIs (NGOs and cooperatives) have shown their stronger focus on social goals by having a higher percentage of female borrowers and a lower average loan size than commercially oriented MFIs (banks and NBFIs), which indicates the importance of ownership type for social performance of MFIs. The findings of this study can lead to important contributions that provide better understanding of the role of ownership structure as well as corporate governance in the MFIs’ performance. MFIs have mostly been evaluated on their financial performance and there are very limited number of previous academic studies on ownership structure in the microfinance sector and its impact on MFIs mission of social impact. This study aims to cover this gap in the literature by making a cross-country study of examining the influence of ownership structure on the social performance of MFIs.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise