Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

17.06.2015 | Ausgabe 3/2016

Social Indicators Research 3/2016

Correction for Measurement Errors in Survey Research: Necessary and Possible

Zeitschrift:
Social Indicators Research > Ausgabe 3/2016
Autoren:
Willem E. Saris, Melanie Revilla

Abstract

Survey research is the most frequently used data collection method in many disciplines. Nearly, everybody agrees that such data contain serious measurement errors. However, only few researchers try to correct for them. If the measurement errors in the variables vary, the comparison of the sizes of effects of these variables on each other will be wrong. If the sizes of the measurement errors are different across countries, cross-national comparisons of relationships between variables cannot be made. There is ample evidence for these differences in measurement errors across variables, methods and countries (Saris and Gallhofer in Design, evaluation and analysis of questionnaires for survey. Wiley, Hoboken, 2007; Oberski in Measurement errors in comparative surveys. PhD thesis, University of Tilburg, 2011). Therefore, correction for measurement errors is essential for the social sciences. The correction for measurement errors can be made in a simple way, but it requires that the sizes of the error variances are known for all observed variables. Many experiments are carried out to determine the quality of questions. The relationship between the quality and the characteristics of the questions has been studied. Because this relationship is rather strong, one can also predict the quality of new questions. A program SQP has been developed to predict the quality of questions. Using this program, the quality of the questions (complement of error variance) can be obtained for nearly all questions measuring subjective concepts. For objective variables, other research needs to be used (e.g., Alwin in Margins of error: a study of reliability in survey measurement. Wiley, Hoboken, 2007). Using these two sources of information, making correction for measurement error in survey research is possible. We illustrate here that correction for measurement errors can and should be performed.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2016

Social Indicators Research 3/2016 Zur Ausgabe

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise