Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Cuteness in Japanese Design: Investigating Perceptions of Kawaii Among American College Students

verfasst von : Dave Berque, Hiroko Chiba, Ayako Hashizume, Masaaki Kurosu, Samuel Showalter

Erschienen in: Advances in Affective and Pleasurable Design

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Japanese products and pop culture, such as Hello Kitty, Pokemon, J-pop, and Anime, have gained global popularity, including in the United States. As a result, Japanese Kawaii (cute) design has also spread. It is not clear, however, how American perceptions of Kawaii compare to Japanese perceptions. In previous work by the third and fourth authors, Japanese college students rated 225 images with respect to Kawaii and other characteristics. This work compared perceptions between male and female Japanese college students. In the current paper, we report on a cross-cultural study of perceptions of Kawaii between Japanese students and American students. The study uses data we collected from American students who rated most of the images from the prior study that involved Japanese students.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yomota, I.: Kawaii Ron. The Theory of Kawaii Tokyo, Chikuma Shobō (2006) Yomota, I.: Kawaii Ron. The Theory of Kawaii Tokyo, Chikuma Shobō (2006)
2.
Zurück zum Zitat Marcus, A., Kurosu, M., Ma, X., Hashizume, A.: Cuteness Engineering Designing Adorable Products and Services. Springer, Cham (2017) Marcus, A., Kurosu, M., Ma, X., Hashizume, A.: Cuteness Engineering Designing Adorable Products and Services. Springer, Cham (2017)
3.
Zurück zum Zitat Berque, D., Chiba, H.: Evaluating the use of LINE software to support interaction during an American Travel Course in Japan. In: Rau, P.L. (ed.) Cross-Cultural Design CCD 2017. LNCS, vol. 10281, pp. 614–623. Springer, Cham (2017) Berque, D., Chiba, H.: Evaluating the use of LINE software to support interaction during an American Travel Course in Japan. In: Rau, P.L. (ed.) Cross-Cultural Design CCD 2017. LNCS, vol. 10281, pp. 614–623. Springer, Cham (2017)
4.
Zurück zum Zitat Hashizume, A., Kurosu, M.: The gender difference of impression evaluation of visual images among young people. In: Kurosu, M. (ed.) HCI 2017, Part II. LNCS 10272, pp. 664–677. Springer, Cham (2017) Hashizume, A., Kurosu, M.: The gender difference of impression evaluation of visual images among young people. In: Kurosu, M. (ed.) HCI 2017, Part II. LNCS 10272, pp. 664–677. Springer, Cham (2017)
5.
Zurück zum Zitat Laohakangvalvit, T., Achalakul, T., Ohkura, M.: A proposal of model of Kawaii feeling for spoon designs. In: Kurosu, M. (ed.) HCI 2017. Part I, LNCS 10271, pp. 687–699. Springer, Cham (2017) Laohakangvalvit, T., Achalakul, T., Ohkura, M.: A proposal of model of Kawaii feeling for spoon designs. In: Kurosu, M. (ed.) HCI 2017. Part I, LNCS 10271, pp. 687–699. Springer, Cham (2017)
6.
Zurück zum Zitat Ohkura, M.: “Kawaii” Engineering: Asakura Publishing Co., Ltd, Tokyo, Japan (2017) Ohkura, M.: “Kawaii” Engineering: Asakura Publishing Co., Ltd, Tokyo, Japan (2017)
Metadaten
Titel
Cuteness in Japanese Design: Investigating Perceptions of Kawaii Among American College Students
verfasst von
Dave Berque
Hiroko Chiba
Ayako Hashizume
Masaaki Kurosu
Samuel Showalter
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-94944-4_43