Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.08.2014 | Ausgabe 2/2014

Journal of Computing in Higher Education 2/2014

Determinants of mobile wireless technology for promoting interactivity in lecture sessions: an empirical analysis

Zeitschrift:
Journal of Computing in Higher Education > Ausgabe 2/2014
Autoren:
Chin Lay Gan, Vimala Balakrishnan

Abstract

The aim of this paper is to identify adoption factors of mobile wireless technology to increase interactivity between lecturers and students during lectures. A theoretical framework to ascertain lecturers’ intentions to use mobile wireless technology during lectures (dependent variable) is proposed with seven independent variables. The independent variables were ease of use and usefulness from Technology Acceptance Model; trust from Wireless Internet via Mobile Devices model and Mobile Services Acceptance Model; self-efficacy from Social Cognitive Theory; enjoyment from Motivational Model; social influence from Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; and uncertainty avoidance from Geert Hofstede’s cultural dimensions (Hofstede et al. in Cultures and organizations: software of the mind, 3rd edn. McGraw-Hill, New York, 2010). Four lecture observations were conducted and interaction barriers identified. Interviews with 22 selected lecturers were conducted to elicit perceptions of mobile wireless technology use during lectures and validate the framework’s variables. Interview results from thematic analysis strongly validated mobile wireless technology’s usefulness as a supporting, collaboration and real-time interaction tool, especially among introvert students. Ease of use, self-efficacy and enjoyment are supported through familiarity with mobile wireless technology. Majority of the respondents are apprehensive that mobile wireless technology might cause disruptions during lectures, with concerns of redundancy, dependency and misuses amongst students (attributes of uncertainty avoidance). None of the respondents are currently using mobile wireless technology for interaction during lectures, thus lending credence to social influence. Very few respondents agree that use of mobile wireless technology can reduce students’ boredom and make lectures more enjoyable, and few perceive intermittent wireless connection will affect user trust. Knowledge of significant mobile wireless technology adoption factors and concerns may be important and applicable to tertiary education in Malaysia.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Technik-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 40.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Best Practices für die Mitarbeiter-Partizipation in der Produktentwicklung

Unternehmen haben das Innovationspotenzial der eigenen Mitarbeiter auch außerhalb der F&E-Abteilung erkannt. Viele Initiativen zur Partizipation scheitern in der Praxis jedoch häufig. Lesen Sie hier  - basierend auf einer qualitativ-explorativen Expertenstudie - mehr über die wesentlichen Problemfelder der mitarbeiterzentrierten Produktentwicklung und profitieren Sie von konkreten Handlungsempfehlungen aus der Praxis.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise