Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

11.06.2018 | Ausgabe 2/2019

Electronic Commerce Research 2/2019

Digital transformation and possession attachment: examining the endowment effect for consumers’ relationships with hedonic and utilitarian digital service technologies

Zeitschrift:
Electronic Commerce Research > Ausgabe 2/2019
Autoren:
Martin P. Fritze, Andreas B. Eisingerich, Martin Benkenstein

Abstract

A significant body of research has examined the importance of material possession attachment and its influence on consumer behavior. Critical questions, however, remain with regard to the extent to which, and if at all, consumers form instantaneous possession attachment in electronic commerce. In this research, we conducted one quasi-experimental field study and one scenario-based online experiment to examine the endowment effect (EE) for digital services. The current findings demonstrate that consumers become instantaneously attached to and are reluctant to give up digital services once they have obtained them. Two main explanations of the EE in electronic commerce are investigated. Critically, the results show that the psychological processes underlying the effect differ between utilitarian and hedonic digital services. Proprietary feelings towards utilitarian digital services occur due to loss aversion, whereas proprietary feelings towards hedonic digital services reflect the consumer’s conscious self-relatedness to the digital service.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Electronic Commerce Research 2/2019 Zur Ausgabe