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2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Digital Transformation in Healthcare: How the Potential of Digital Health Is Tackled to Transform the Care Process of Intensive Care Patients Across All Healthcare Sectors

verfasst von : Charlotte Vogt, Martin Gersch, Claudia Spies, Konrad Bengler

Erschienen in: Digitalization Cases

Verlag: Springer International Publishing

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Abstract

(a)
Situation faced: The digitalization case reports from the care process of the fictitious mechanically ventilated patient, Mr. Müller. After inpatient treatment in the ICU of the Charité, Mr. Müller is awaiting his discharge to the outpatient nursing care facility of LRD that is an outpatient care provider for long-term mechanically ventilated patients. The current care process of long-term mechanically ventilated patients is determined by insufficiently coordinated care processes between the inpatient and outpatient care providers and missing standards and tools for information exchange and communication between the care providers, as well as between the care providers and the patients. Motivated by the unsatisfactory patient data management across all healthcare sectors, Mr. Müllers takes part in the feasibility study of the scientifically supported innovation project Bea@Home. The aim of the project is to develop, test, and evaluate an innovative, integrated, and digitally supported care model for mechanically ventilated patients.
 
(b)
Action taken: This section focuses on the digital transformation of the care process introduced by the innovation project Bea@Home and describes the implemented inter-organizational, technological, and organizational changes in detail. As digital innovations in German healthcare typically face the challenges of idiosyncratic and often non-interoperable IT infrastructures and applications as well as non-coordinated processes, the development and implementation of coordinated organizational processes across the relevant healthcare sectors is an essential basis for any intersectoral change process before technological aspects, such as the implementation of digital health solutions, can be addressed. The inter-organizational changes refer to collaboratively developed process and quality standards that integrate the relevant healthcare sectors. The technological changes refer to the digital solutions implemented in the feasibility study, including an inter-sectoral EHR, a video conference tool, and AAL services. The organizational changes refer to the change processes within each organization that are triggered by the aforementioned inter-organizational and technological changes. These are the adjustment of firm internal process standards and their documentation, HR training on the use of the digital solutions, the creation of new organizational positions, as well as the specific customization of the digital solutions.
 
(c)
Results achieved: The qualitative evaluation of the feasibility study from the perspectives of the care providers and the patients shows a distinct amelioration of the quality of life for the mechanically ventilated patient, Mr. Müller. Furthermore, an increase in the quality of care, especially in outpatient care, as well as during the discharge and re-admission process, is indicated. The quantitative evaluation of the new care model from an economic perspective, being a process cost analysis of digitally supported care processes, shows an unbalanced allocation of benefits and costs between the inpatient and outpatient healthcare sector. Due to the higher commitment of the hospitals’ physicians during the outpatient care process, the new care model causes a distinct increase of the personnel related process costs for the hospital. At the same time, the personnel related process costs decrease for the outpatient care providers due to the reduction of patients’ re-hospitalization.
 
(d)
Lessons learned: This digitalization case highlights five key lessons learned: (1) the necessity of changing governance structures for successful digital transformation processes, (2) the necessity of adequate business models for the different actors involved, (3) the meaning of a strategic fit between digital solutions, and market regulations and standards, (4) for the special case of German healthcare—the necessity of changing reimbursement models for innovative digital care models, and (5) the reciprocal relation between digitalization and inter-organizational collaboration.
 

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Fußnoten
1
These abbreviations refer to the two widespread modeling notations in business process management: Business Process Model and Notation (BPMN) and Event-driven Process Chain (EPC) (Laudon et al. 2015).
 
Literatur
Zurück zum Zitat Adler H (2015) Balanceakt Innovation: Das Management unternehmungsexterner und -interner Entwicklungsverläufe über Proto-Institutionen. Dissertation, Freie Universität Berlin Adler H (2015) Balanceakt Innovation: Das Management unternehmungsexterner und -interner Entwicklungsverläufe über Proto-Institutionen. Dissertation, Freie Universität Berlin
Zurück zum Zitat Amelung VE, Eble S, Hildebrandt H, Knieps F, Lägel R, Ozegowski S, Schlenker R-U, Sjuts R (eds) (2017) Innovationsfonds: Impulse für das deutsche Gesundheitssystem. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Berlin Amelung VE, Eble S, Hildebrandt H, Knieps F, Lägel R, Ozegowski S, Schlenker R-U, Sjuts R (eds) (2017) Innovationsfonds: Impulse für das deutsche Gesundheitssystem. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Berlin
Zurück zum Zitat Dyas SR, Greenfield E, Messimer S, Thotakura S, Gholston S, Doughty T, Hays M, Ivey R, Spalding J, Phillips R (2015) Process-improvement cost model for the emergency department. J Healthc Manage 60:442–458 Dyas SR, Greenfield E, Messimer S, Thotakura S, Gholston S, Doughty T, Hays M, Ivey R, Spalding J, Phillips R (2015) Process-improvement cost model for the emergency department. J Healthc Manage 60:442–458
Zurück zum Zitat Federal Ministry of Education and Research (2017) Medical informatics funding scheme: networking data – improving health care Federal Ministry of Education and Research (2017) Medical informatics funding scheme: networking data – improving health care
Zurück zum Zitat Gersch M, Kops C (2012) Das Paradoxon spezifischer (E-Health-) Investitionen: Diffusionshemmnis oder Innovationsmotor? In: Deutsche Gesellschaft für Gesundheitsökonomie (ed) Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Gesundheitsökonomie (DGGÖ) 2012 Gersch M, Kops C (2012) Das Paradoxon spezifischer (E-Health-) Investitionen: Diffusionshemmnis oder Innovationsmotor? In: Deutsche Gesellschaft für Gesundheitsökonomie (ed) Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Gesundheitsökonomie (DGGÖ) 2012
Zurück zum Zitat Gersch M, Wessel L (2018) E-Health und Health-IT. In: Gronau N, Becker J, Kliewer N, Leimeister JM, Overhage S (eds) Enzyklopädie der Wirtschaftsinformatik: Online-Lexikon, 10. Auflage. GITO, Berlin Gersch M, Wessel L (2018) E-Health und Health-IT. In: Gronau N, Becker J, Kliewer N, Leimeister JM, Overhage S (eds) Enzyklopädie der Wirtschaftsinformatik: Online-Lexikon, 10. Auflage. GITO, Berlin
Zurück zum Zitat Gersch M, Schröder S, Hewing M (2011) Erlös- und Finanzierungsmöglichkeiten innovativer Versorgungs- und Geschäftssysteme im Gesundheitswesen – Systematischer Überblcik und exemplarische Analyse ausgewählter Geschäftssysteme. E-Health@Home-Projektbericht Gersch M, Schröder S, Hewing M (2011) Erlös- und Finanzierungsmöglichkeiten innovativer Versorgungs- und Geschäftssysteme im Gesundheitswesen – Systematischer Überblcik und exemplarische Analyse ausgewählter Geschäftssysteme. E-Health@Home-Projektbericht
Zurück zum Zitat Gersch M, Rüsike T, Reichle F (2013) Competence building in electric mobility – solving the paradox of specific investments in nascent industries. Int J Automot Technol Manag 13:273–288CrossRef Gersch M, Rüsike T, Reichle F (2013) Competence building in electric mobility – solving the paradox of specific investments in nascent industries. Int J Automot Technol Manag 13:273–288CrossRef
Zurück zum Zitat Gersch M, Vogt C, Gertz C (2017) Ökonomische Evaluation eines integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepts im Gesundheitswesen: Eine ökonomische Analyse von E-Health-unterstützten Versorgungsprozessen aus betriebswirtschaftlicher Perspektive. Freie Universität, Berlin Gersch M, Vogt C, Gertz C (2017) Ökonomische Evaluation eines integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepts im Gesundheitswesen: Eine ökonomische Analyse von E-Health-unterstützten Versorgungsprozessen aus betriebswirtschaftlicher Perspektive. Freie Universität, Berlin
Zurück zum Zitat Häkkinen U, Iversen T, Peltola M, Seppälä TT, Malmivaara A, Belicza É, Fattore G, Numerato D, Heijink R, Medin E, Rehnberg C (2013) Health care performance comparison using a disease-based approach: the EuroHOPE project. Health Policy 112:100–109CrossRef Häkkinen U, Iversen T, Peltola M, Seppälä TT, Malmivaara A, Belicza É, Fattore G, Numerato D, Heijink R, Medin E, Rehnberg C (2013) Health care performance comparison using a disease-based approach: the EuroHOPE project. Health Policy 112:100–109CrossRef
Zurück zum Zitat Kastrup M, Tittmann B, Sawatzki T, Gersch M, Vogt C, Rosenthal M, Rosseau S, Spies C (2017) Transition from in-hospital ventilation to home ventilation: process description and quality indicators. Ger Med Sci 15. https://doi.org/10.3205/000259 Kastrup M, Tittmann B, Sawatzki T, Gersch M, Vogt C, Rosenthal M, Rosseau S, Spies C (2017) Transition from in-hospital ventilation to home ventilation: process description and quality indicators. Ger Med Sci 15. https://​doi.​org/​10.​3205/​000259
Zurück zum Zitat Laudon KC, Laudon JP, Schoder D (2015) Wirtschaftsinformatik: Eine Einführung, 3., vollständig überarbeitete Auflage. Pearson Studium, Munich Laudon KC, Laudon JP, Schoder D (2015) Wirtschaftsinformatik: Eine Einführung, 3., vollständig überarbeitete Auflage. Pearson Studium, Munich
Zurück zum Zitat Randerath WJ, Kamps N, Brambring J, Gerhard F, lorenz J, Rudolf F, Rosseau S, Scheumann A, Vollmer V, Windisch W (2011) Durchführungsempefhlung zur invasiven außerklinischen Beatmung. Pneumologie 65:72–88CrossRef Randerath WJ, Kamps N, Brambring J, Gerhard F, lorenz J, Rudolf F, Rosseau S, Scheumann A, Vollmer V, Windisch W (2011) Durchführungsempefhlung zur invasiven außerklinischen Beatmung. Pneumologie 65:72–88CrossRef
Zurück zum Zitat Rogowski W (ed) (2016) Business Planning im Gesundheitswesen: Die Bewertung neuer Gesundheitsleistungen aus unternehmerischer Perspektive. Springer Gabler, Wiesbaden Rogowski W (ed) (2016) Business Planning im Gesundheitswesen: Die Bewertung neuer Gesundheitsleistungen aus unternehmerischer Perspektive. Springer Gabler, Wiesbaden
Zurück zum Zitat Schönhofer B, Geiseler J, Dellweg D, Moerer O, Barchfeld T, Fuchs H, Karg O, Rosseau S, Sitter H, Weber-Carstens S (2014) Prolongiertes weaning. Pneumologie 68:19–75CrossRef Schönhofer B, Geiseler J, Dellweg D, Moerer O, Barchfeld T, Fuchs H, Karg O, Rosseau S, Sitter H, Weber-Carstens S (2014) Prolongiertes weaning. Pneumologie 68:19–75CrossRef
Zurück zum Zitat Vogt C (2017) Spezifische Investitionen in Innovationsvorhaben: Kooperative Managementstrategien zur Steuerung von spezifitätsbedingtem Commitment. Freie Universität, Berlin Vogt C (2017) Spezifische Investitionen in Innovationsvorhaben: Kooperative Managementstrategien zur Steuerung von spezifitätsbedingtem Commitment. Freie Universität, Berlin
Zurück zum Zitat Vogt C, Gersch M, Koch H (2017a) Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsarchitekturen integrierter, IT-unterstützter Versorgungskonzepte im Gesundheitswesen. Diskussionsbeitrag, Wirtschaftsinformatik, Freie Universität Berlin Vogt C, Gersch M, Koch H (2017a) Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsarchitekturen integrierter, IT-unterstützter Versorgungskonzepte im Gesundheitswesen. Diskussionsbeitrag, Wirtschaftsinformatik, Freie Universität Berlin
Zurück zum Zitat Vogt C, Gersch M, Gertz C (2017b) Governance in integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepten: Eine Analyse aktueller sowie zukünftig möglicher Governancestrukturen und -mechanismen. Diskussionsbeitrag, Wirtschaftsinformatik, Freie Universität Berlin Vogt C, Gersch M, Gertz C (2017b) Governance in integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepten: Eine Analyse aktueller sowie zukünftig möglicher Governancestrukturen und -mechanismen. Diskussionsbeitrag, Wirtschaftsinformatik, Freie Universität Berlin
Zurück zum Zitat Wessel L (2014) Inscribing as institutional work: a case study of the implementation of an inter-organizational information system in a German integrated care network. Dissertation, Freie Universität Berlin Wessel L (2014) Inscribing as institutional work: a case study of the implementation of an inter-organizational information system in a German integrated care network. Dissertation, Freie Universität Berlin
Zurück zum Zitat Windisch W, Brambring J, Budweiser S, Dellweg D, Geiseler J, Gerhard F, Köhnlein T, Mellies U, Schönhofer B, Schucher B, Siemon K, Walterspacher S, Winterholler M, Sitter H (2010) Nichtinvasive und invasive Beatmung als Therapie der chronischen respiratorischen Insuffizienz.: S2-Leitlinie herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V (Non-invasive and invasive mechanical ventilation for treatment of chronic respiratory failure. S2-Guidelines published by the German Medical Association of Pneumology and Ventilatory Support). Pneumologie 64:207–240CrossRef Windisch W, Brambring J, Budweiser S, Dellweg D, Geiseler J, Gerhard F, Köhnlein T, Mellies U, Schönhofer B, Schucher B, Siemon K, Walterspacher S, Winterholler M, Sitter H (2010) Nichtinvasive und invasive Beatmung als Therapie der chronischen respiratorischen Insuffizienz.: S2-Leitlinie herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V (Non-invasive and invasive mechanical ventilation for treatment of chronic respiratory failure. S2-Guidelines published by the German Medical Association of Pneumology and Ventilatory Support). Pneumologie 64:207–240CrossRef
Metadaten
Titel
Digital Transformation in Healthcare: How the Potential of Digital Health Is Tackled to Transform the Care Process of Intensive Care Patients Across All Healthcare Sectors
verfasst von
Charlotte Vogt
Martin Gersch
Claudia Spies
Konrad Bengler
Copyright-Jahr
2019
Verlag
Springer International Publishing
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-95273-4_18