Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.08.2016 | Original Research | Ausgabe 2/2016 Open Access

Business Research 2/2016

Distribution systems in omni-channel retailing

Zeitschrift:
Business Research > Ausgabe 2/2016
Autoren:
Alexander Hübner, Andreas Holzapfel, Heinrich Kuhn

Abstract

The growing importance of online sales means that traditional bricks-and-mortar retailers need to create new distribution systems to serve customers through multiple channels. Building an effective and efficient omni-channel (OC) distribution system, however, leads to multiple challenges. The questions arise for example, from where online orders should be fulfilled, how delivery and return processes can be organized, and which context-specific OC distribution systems exist. Answering these questions retail research and practice require an overall view of the distribution concepts for direct-to-customer and store deliveries in OC retailing, including the associated return processes. This overall picture is still missing in the literature. We conducted an exploratory study to close this observable gap in the literature. This exploratory study is based on semi-structured interviews with major OC retailers in German-speaking countries and was complemented by market data research and discussions with further experts in the field of OC retailing. Based on the results of the study, the forward distribution system in OC retailing is characterized by the sources (supplier DCs, retailer DCs, stores) and destinations (home, store) which describe the options for store delivery, home delivery, and store pickup. Return processes are likewise characterized by the sources (store, home) and destinations (store, DC, return center). This framework forms the foundation for analyzing contextual criteria, identifying when the different conceptual designs are applied, determining industry-specific characteristics, and illustrating ways to further advance OC retailing. The present paper, therefore, contributes to the literature in three main areas: (1) it identifies and systematizes the forward and backward concepts in OC retailing, (2) it reveals application and development areas for achieving excellence in OC fulfillment and logistics, and (3) shows the need for developing sector- and context-specific OC distribution systems.

Unsere Produktempfehlungen

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Premium-Abo der Gesellschaft für Informatik

Sie erhalten uneingeschränkten Vollzugriff auf alle acht Fachgebiete von Springer Professional und damit auf über 45.000 Fachbücher und ca. 300 Fachzeitschriften.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Business Research 2/2016 Zur Ausgabe

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Entwicklung einer Supply-Strategie bei der Atotech Deutschland GmbH am Standort Feucht

Die Fallstudie zur Entwicklung der Supply-Strategie bei Atotech Deutschland GmbH beschreibt den klassischen Weg der Strategieentwicklung von der 15M-Reifegradanalyse über die Formulierung und Implementierung der Supply-Rahmenstrategie. Im Mittelpunkt der Betrachtung steht die Ableitung und Umsetzung der strategischen Stoßrichtungen sowie die Vorstellung der Fortschreibung dieser Strategie. Lesen Sie in diesem Whitepaper, wie die Supply-Strategie dynamisch an die veränderten strategischen Anforderungen des Unternehmens angepasst wurde. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise