Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

20.07.2019 | Original Empirical Research | Ausgabe 2/2020

Journal of the Academy of Marketing Science 2/2020

Does the CMO’s personality matter for web traffic? Evidence from technology-based new ventures

Zeitschrift:
Journal of the Academy of Marketing Science > Ausgabe 2/2020
Autoren:
Hans-Jörg Winkler, Verena Rieger, Andreas Engelen
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s11747-019-00671-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Vikas Mittal served as Area Editor for this article.

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

This study investigates whether the personalities of Chief Marketing Officers (CMOs) of technology-based new ventures affect how the increasing maturity of new ventures translates into web traffic. Drawing on upper echelon theory and the interactionist theory of job performance, we explain how certain personality traits from the five-factor model are relevant to the job demands a CMO faces in technology-based new ventures. We build a multi-source dataset on 627 new ventures and use a novel approach to measuring personality that is based on computer text analysis—specifically, the LIWC application—which we apply to the CMOs’ Twitter accounts. Our findings indicate that a CMO’s extraversion positively moderates the relationship between a new venture’s maturity and web traffic, while a CMO’s conscientiousness is a negative moderator of this relationship. These results have useful theoretical and practical implications for the role of the CMO and for marketing new ventures in general.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel