Skip to main content

2023 | OriginalPaper | Buchkapitel

4. Education for Sustainable Development in a Culture of Digitality

verfasst von : Inga Gryl

Erschienen in: Understanding Sustainability with Pedagogical Practice

Verlag: Springer Nature Singapore

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Education for Sustainable Development is not a conservative pedagogical position to ensure to keep the world as it is—it is about designing a fair, livable, and ecologically diverse future in an ever-changing world. Digital technologies and their ongoing development are an eminent aspect of a constantly changing world. This leads to a deep change of everyday practices, in other words, to a culture of digitality that proposes challenges and chances to sustainability at the same time. Concerning an Education for Sustainable Development, a whole complexity unfolds: Firstly, digital technology forms new topics in (geography) education: Material resources, energy consumption, and e-waste are a threat to sustainability, while intelligent environments and mobility can save energy and resources. Secondly, digital technologies change the relation between humans and environment, which deeply influences processes of learning and understanding the world: The enrichment of everyday spaces with augmented information, and the new forms of sharing meanings and spatial constructions change the perception of environments profoundly, and thus have great influences on geographical learning. Changing in communication processes requires new forms of communicating geographically that might lead to new ways of participation in shaping a sustainable future. Consequently, this paper systematizes insights into the linkages between Education for Sustainable Development, geography education, and digitalization, supported by practical examples.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
2
Other platforms beyond Instagram are, of course, more political, such as Twitter. However, this platform is not the main choice of young students who usually use Youtube, Instagram, and TikTok (Statista 2022). Besides, platforms such as Twitter are also not free from biased communication such as greenwashing. Greenwashing is a practice of companies that display themselves as environmentally friendly without actually being so.
 
3
Frank Walther (Leibniz Institute for the Analysis of Biodiversity Change), Christian Groß (Primary School Haarzopf Essen), Laura Siebers, and Carina Grundmann (both University Duisburg-Essen).
 
4
Jan Grey, Stephan Napierala (both University Duisburg-Essen).
 
Literatur
Zurück zum Zitat Ash J, Kitchin R, Leszczynsk A (2018) Digital turn, digital geographies? Prog Hum Geogr 42(1):25–43CrossRef Ash J, Kitchin R, Leszczynsk A (2018) Digital turn, digital geographies? Prog Hum Geogr 42(1):25–43CrossRef
Zurück zum Zitat Bauer I (2015) Akteur-Netzwerk-Theorie im Geographieunterricht? Das Beispiel „Wasser“ [Actor-Network-Theory in geography education? The example of “water”] In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:environment:system. Theoretical foundations and practical examples for teaching geography], Lit, Berlin, pp 251–266 Bauer I (2015) Akteur-Netzwerk-Theorie im Geographieunterricht? Das Beispiel „Wasser“ [Actor-Network-Theory in geography education? The example of “water”] In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:environment:system. Theoretical foundations and practical examples for teaching geography], Lit, Berlin, pp 251–266
Zurück zum Zitat Bennett WL, Wells C, Rank A (2009) Young citizens and civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age. Citizsh Stud 13(2):105–120CrossRef Bennett WL, Wells C, Rank A (2009) Young citizens and civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age. Citizsh Stud 13(2):105–120CrossRef
Zurück zum Zitat Bröckling U (2007) Das unternehmerische Selbst: Soziologie einer Subjektivierungsform [The entrepreneurial self: Sociology of a form of subjectivation]. Suhrkamp, Berlin Bröckling U (2007) Das unternehmerische Selbst: Soziologie einer Subjektivierungsform [The entrepreneurial self: Sociology of a form of subjectivation]. Suhrkamp, Berlin
Zurück zum Zitat Derrida J (1987) Of Grammatology. Paperback ed., 8 [Dr.]. John Hopkins University, Baltimore Derrida J (1987) Of Grammatology. Paperback ed., 8 [Dr.]. John Hopkins University, Baltimore
Zurück zum Zitat DGfG (Deutsche Gesellschaft für Geographie) (2020) Bildungsstandards im Fach Geographie für den mittleren Schulabschluss [Educational standards in the subject of geography for the middle school graduation]. DGfG, Bonn. DGfG (Deutsche Gesellschaft für Geographie) (2020) Bildungsstandards im Fach Geographie für den mittleren Schulabschluss [Educational standards in the subject of geography for the middle school graduation]. DGfG, Bonn.
Zurück zum Zitat DiBiase D, Demers M, Johnson A, Kemp K, Luck AT (eds) (2006) Geographic information science and technology body of knowledge. Association of American Geographers DiBiase D, Demers M, Johnson A, Kemp K, Luck AT (eds) (2006) Geographic information science and technology body of knowledge. Association of American Geographers
Zurück zum Zitat Dodge M, Kitchin R (2007) Virtual places. In: Douglas I, Nugget R, Perkins C (eds) Companion encyclopedia of geography. Routledge, London, pp 519–536 Dodge M, Kitchin R (2007) Virtual places. In: Douglas I, Nugget R, Perkins C (eds) Companion encyclopedia of geography. Routledge, London, pp 519–536
Zurück zum Zitat Dorsch C (2022) Mündigkeit und Digitalität: E‐Portfolioarbeit in der geographischen Lehrkräftebildung (= Praxis Neue Kulturgeographie, 16) [Maturity and digitality: e-portfolio in geography teacher education (= Praxis of New Cultural Geography, 16)]. Lit, Münster Dorsch C (2022) Mündigkeit und Digitalität: E‐Portfolioarbeit in der geographischen Lehrkräftebildung (= Praxis Neue Kulturgeographie, 16) [Maturity and digitality: e-portfolio in geography teacher education (= Praxis of New Cultural Geography, 16)]. Lit, Münster
Zurück zum Zitat Goffman E (1956/1990) The presentation of self in everyday life. Doubleday, New York Goffman E (1956/1990) The presentation of self in everyday life. Doubleday, New York
Zurück zum Zitat Gryl I, Jekel T (2012) Re-centering geoinformation in secondary education: toward a spatial citizenship approach. Cartographica 47(1):18–28CrossRef Gryl I, Jekel T (2012) Re-centering geoinformation in secondary education: toward a spatial citizenship approach. Cartographica 47(1):18–28CrossRef
Zurück zum Zitat Haubrich H, Reinfried S, Schleicher, Y (2007) Lucerne declaration on geographical education for sustainable development. In: Reinfried S, Schleicher Y, Rempfler A (eds) Geographical views on education for sustainable development (= Geographiedidaktische Forschungen, 42) [Geography education research, 42], HGD, Luzern, pp 243–250 Haubrich H, Reinfried S, Schleicher, Y (2007) Lucerne declaration on geographical education for sustainable development. In: Reinfried S, Schleicher Y, Rempfler A (eds) Geographical views on education for sustainable development (= Geographiedidaktische Forschungen, 42) [Geography education research, 42], HGD, Luzern, pp 243–250
Zurück zum Zitat Jaeggi R (2014) Kritik von Lebensformen [Critique of life forms]. Suhrkamp, Berlin Jaeggi R (2014) Kritik von Lebensformen [Critique of life forms]. Suhrkamp, Berlin
Zurück zum Zitat Jorissen B, Marotzki W (2009) Medienbildung—Eine Einführung: Theorie—Methoden—Analysen [Media education—an introduction: theory—methods—analyses]. UTB, Bad Heilbrunn Jorissen B, Marotzki W (2009) Medienbildung—Eine Einführung: Theorie—Methoden—Analysen [Media education—an introduction: theory—methods—analyses]. UTB, Bad Heilbrunn
Zurück zum Zitat Kanwischer D (2015) Politische Ökologie. Fachliche Grundlagen und schulpraktische Anregungen [Political ecology. Subject-specific basics and practical suggestions for schools]. In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:environment:system. Theoretical foundations and practical examples for geography education]. Lit, Münster, pp 191–200 Kanwischer D (2015) Politische Ökologie. Fachliche Grundlagen und schulpraktische Anregungen [Political ecology. Subject-specific basics and practical suggestions for schools]. In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:environment:system. Theoretical foundations and practical examples for geography education]. Lit, Münster, pp 191–200
Zurück zum Zitat Kanwischer D, Schlottmann A (2017) Virale Raumkonstruktionen—Soziale Medien und Mündigkeit im Kontext gesellschaftswissenschaftlicher Medienbildung [Viral constructions of space—social media and maturity in the context of social science media education]. Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften 2:60–78 Kanwischer D, Schlottmann A (2017) Virale Raumkonstruktionen—Soziale Medien und Mündigkeit im Kontext gesellschaftswissenschaftlicher Medienbildung [Viral constructions of space—social media and maturity in the context of social science media education]. Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften 2:60–78
Zurück zum Zitat Keller L, Michelsen G, Dür M, Bachri S, Zint M (eds) (2022) Digitalization, new media, and education for sustainable development. IGI Global, Hershey Keller L, Michelsen G, Dür M, Bachri S, Zint M (eds) (2022) Digitalization, new media, and education for sustainable development. IGI Global, Hershey
Zurück zum Zitat Kersting P (2015) Ein kritischer Überblick systemtheoretisch geprägter Ansätze in der Geographie [A critical overview of system theoretical approaches in geography]. In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:Environment:System. Theoretical foundations and practical examples for geography education]. Lit, Münster, pp 43–60 Kersting P (2015) Ein kritischer Überblick systemtheoretisch geprägter Ansätze in der Geographie [A critical overview of system theoretical approaches in geography]. In: Gryl I, Schlottmann A, Kanwischer D (eds) Mensch:Umwelt:System. Theoretische Grundlagen und praktische Beispiele für den Geographieunterricht [Human:Environment:System. Theoretical foundations and practical examples for geography education]. Lit, Münster, pp 43–60
Zurück zum Zitat Köhler F, Kuthe A, Rochholz F (2022) Siegmund A (2022): Digital education for sustainable development in non-formal education in germany and COVID-19-induced changes. Sustainability 14:2114CrossRef Köhler F, Kuthe A, Rochholz F (2022) Siegmund A (2022): Digital education for sustainable development in non-formal education in germany and COVID-19-induced changes. Sustainability 14:2114CrossRef
Zurück zum Zitat Krings T (2008) Politische Ökologie. Grundlagen und Arbeitsfelder eines geographischen Ansatzes der Mensch-Umwelt-Forschung [Political ecology. Basics and fields of a geographical approach of human-environment research]. Geographische Rundschau 60(12):4–9 Krings T (2008) Politische Ökologie. Grundlagen und Arbeitsfelder eines geographischen Ansatzes der Mensch-Umwelt-Forschung [Political ecology. Basics and fields of a geographical approach of human-environment research]. Geographische Rundschau 60(12):4–9
Zurück zum Zitat Latour B (1987) Science in action: how to follow scientists and engineers through society. Harvard University Press, Cambridge Latour B (1987) Science in action: how to follow scientists and engineers through society. Harvard University Press, Cambridge
Zurück zum Zitat Lehner M, Gryl I (2020) The potential of a critical cartography based on immanent critique. GI_Forum 2:79–95 Lehner M, Gryl I (2020) The potential of a critical cartography based on immanent critique. GI_Forum 2:79–95
Zurück zum Zitat Massey D (1998) Power geometries and the politics of space-time. University of Heidelberg, Hettner Lectures Massey D (1998) Power geometries and the politics of space-time. University of Heidelberg, Hettner Lectures
Zurück zum Zitat Mitchell K (2018) Making workers: Radical geographies of education. Pluto Press, London Mitchell K (2018) Making workers: Radical geographies of education. Pluto Press, London
Zurück zum Zitat Mohring K, Brendel N (2020) Vom Ort zur virtuellen Welt—Studierende designen in Wien eine VR-Exkursion zu nachhaltiger Stadtentwicklung. In: Hof A, Seckelmann A (eds) Exkursionen und Exkursionsdidaktik in der Hochschullehre. Erprobte und reproduzierbare Lehr- und Lernkonzepte. Springer, Berlin, 129–148 Mohring K, Brendel N (2020) Vom Ort zur virtuellen Welt—Studierende designen in Wien eine VR-Exkursion zu nachhaltiger Stadtentwicklung. In: Hof A, Seckelmann A (eds) Exkursionen und Exkursionsdidaktik in der Hochschullehre. Erprobte und reproduzierbare Lehr- und Lernkonzepte. Springer, Berlin, 129–148
Zurück zum Zitat MPFS (2021a). Kim-Studie 2020. Kindheit, Internet, Medien. MPFS, Stuttgart MPFS (2021a). Kim-Studie 2020. Kindheit, Internet, Medien. MPFS, Stuttgart
Zurück zum Zitat MPFS (2021b). JIM-Studie 2021b. Jugend, Internet, Medien. MPFS, Stuttgart MPFS (2021b). JIM-Studie 2021b. Jugend, Internet, Medien. MPFS, Stuttgart
Zurück zum Zitat Pariser E (2012) Filter bubble. Wie wir im Internet entmündigt werden [Filter bubble. How we are being disenfranchised on the internet] Carl Hanser Verlag, München Pariser E (2012) Filter bubble. Wie wir im Internet entmündigt werden [Filter bubble. How we are being disenfranchised on the internet] Carl Hanser Verlag, München
Zurück zum Zitat Paul J (2023) Socially hyped locations. Wochenschau, Frankfurt a.M. (in press) Paul J (2023) Socially hyped locations. Wochenschau, Frankfurt a.M. (in press)
Zurück zum Zitat Pettig F, Gryl I (2023). Diskursive Orientierungen geographischer Bildung in digitalen Kulturen [Discursive orientations of geographical education in digital cultures]. In: Pettig F, Gryl I (eds) Geographische Bildung in einer Kultur der Digitalität [Geographical education in a culture of digitality]. Springer, Berlin (in press) Pettig F, Gryl I (2023). Diskursive Orientierungen geographischer Bildung in digitalen Kulturen [Discursive orientations of geographical education in digital cultures]. In: Pettig F, Gryl I (eds) Geographische Bildung in einer Kultur der Digitalität [Geographical education in a culture of digitality]. Springer, Berlin (in press)
Zurück zum Zitat Schulze U, Gryl I (2022) Geographische Bildung in der digitalen Welt. Die digitale Transformation im Fokus der Geographiedidaktik—Theorie, Empirie, Praxis [Geographical education in the digital world. The digital transformation in the focus of geography didactics—theory, empiricism, practice]. In: Frederking V, Romeike R (eds) Fachliche Bildung im Zeichen von Digitalisierung, Big Data und KI [Professional education under the sign of digitalisation, big data and AI]. Waxmann, Münster, pp 143–173 Schulze U, Gryl I (2022) Geographische Bildung in der digitalen Welt. Die digitale Transformation im Fokus der Geographiedidaktik—Theorie, Empirie, Praxis [Geographical education in the digital world. The digital transformation in the focus of geography didactics—theory, empiricism, practice]. In: Frederking V, Romeike R (eds) Fachliche Bildung im Zeichen von Digitalisierung, Big Data und KI [Professional education under the sign of digitalisation, big data and AI]. Waxmann, Münster, pp 143–173
Zurück zum Zitat Stalder F (2017) The digital condition. Polity, Cambridge Stalder F (2017) The digital condition. Polity, Cambridge
Zurück zum Zitat Sui D, Goodchild M (2011) The convergence of GIS and social media: challenges for GIScience. Int J Geogr Inf Sci 25(11):1737–1748CrossRef Sui D, Goodchild M (2011) The convergence of GIS and social media: challenges for GIScience. Int J Geogr Inf Sci 25(11):1737–1748CrossRef
Zurück zum Zitat Vare P, Scott W (2007) Learning for a change: exploring the relationship between education and sustainable development. J Educ Sustain Dev 1(2):191–198CrossRef Vare P, Scott W (2007) Learning for a change: exploring the relationship between education and sustainable development. J Educ Sustain Dev 1(2):191–198CrossRef
Zurück zum Zitat Werlen B (1993) Society, action, and space: an alternative human geography. Routledge, London Werlen B (1993) Society, action, and space: an alternative human geography. Routledge, London
Metadaten
Titel
Education for Sustainable Development in a Culture of Digitality
verfasst von
Inga Gryl
Copyright-Jahr
2023
Verlag
Springer Nature Singapore
DOI
https://doi.org/10.1007/978-981-99-2687-9_4