Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Chapter

11. A/B-Testing im digitalen Produktmanagement

Optimieren von Produkten auf der Basis von realem User-Verhalten

Author : Sascha Hoffmann

Published in: Digitales Produktmanagement

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

A/B-Tests sind ein Standardinstrument im Produktmanagement, um Ideen bzw. qualitative Hinweise aus einer Product Discovery zur Optimierung digitaler Produkte anhand von realem User-Feedback zu validieren. Im vorliegenden Beitrag wird zunächst der grundlegende Aufbau von A/B-Tests erläutert, bevor auf die Grundlagen der Hypothesenbildung sowie die bei A/B-Tests zur Anwendung kommende Statistik eingegangen wird. Der Beitrag endet mit konkreten Hinweisen, wie A/B-Tests im digitalen Produktmanagement optimal eingesetzt werden können.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Literature
go back to reference Backhaus, K., B. Erichson, S. Gensler, R. Weiber, und T. Weiber. 2021. Multivariate Analysemethoden. 16 Aufl. Berlin, Heidelberg. Backhaus, K., B. Erichson, S. Gensler, R. Weiber, und T. Weiber. 2021. Multivariate Analysemethoden. 16 Aufl. Berlin, Heidelberg.
go back to reference Fantapié Altobelli, C., und S. Hoffmann. 2011. Grundlagen der Marktforschung. Konstanz, München. Fantapié Altobelli, C., und S. Hoffmann. 2011. Grundlagen der Marktforschung. Konstanz, München.
go back to reference Hildebrandt, L. 2008. Hypothesenbildung und empirische Überprüfung. In Handbuch Marktforschung, Hrsg. A. Herrmann und C. Homburg, 81–105. Wiesbaden. Hildebrandt, L. 2008. Hypothesenbildung und empirische Überprüfung. In Handbuch Marktforschung, Hrsg. A. Herrmann und C. Homburg, 81–105. Wiesbaden.
go back to reference Hoffmann, S. 2018. A-/B-Tests. WiSu – Das Wirtschaftsstudium 47(10):1125–1129. Hoffmann, S. 2018. A-/B-Tests. WiSu – Das Wirtschaftsstudium 47(10):1125–1129.
go back to reference Kohavi, R., und R. Longbotham. Online controlled experiments and A/B testing. In Encyclopedia of machine learning and data mining, Hrsg. C. Sammut und G. I. Webb, 2. Aufl, 907–914. New York. Kohavi, R., und R. Longbotham. Online controlled experiments and A/B testing. In Encyclopedia of machine learning and data mining, Hrsg. C. Sammut und G. I. Webb, 2. Aufl, 907–914. New York.
go back to reference Kreutzer, R. T. 2021. Praxisorientiertes Online-Marketing. 4. Aufl. Wiesbaden. Kreutzer, R. T. 2021. Praxisorientiertes Online-Marketing. 4. Aufl. Wiesbaden.
go back to reference Popper, K. 1934. Logik der Forschung. Wien. Popper, K. 1934. Logik der Forschung. Wien.
go back to reference Siroker, D., und P. Koomen. 2013. A/B testing. The most powerful way to turn clicks into customers. Hoboken. Siroker, D., und P. Koomen. 2013. A/B testing. The most powerful way to turn clicks into customers. Hoboken.
Metadata
Title
A/B-Testing im digitalen Produktmanagement
Author
Sascha Hoffmann
Copyright Year
2023
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-41880-9_11