Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Chapter

12. BPM als Unternehmensfähigkeit

Authors : Marlon Dumas, Marcello La Rosa, Jan Mendling, Hajo A. Reijers

Published in: Grundlagen des Geschäftsprozessmanagements

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

wir eine Reihe vonMethoden und verwandten Techniken für die Identifizierung, Entdeckung, Analyse, Neugestaltung, Implementierung und Überwachung von Geschäftsprozessen vorgestellt. Entlang der sechs Phasen des BPM-Lebenszyklus haben wir auch Softwarewerkzeuge und -systeme besprochen, die uns bei der Anwendung dieser Methoden für das effektive Management von Geschäftsprozessen unterstützen können. Mit anderen Worten, angesichts eines verbesserungsbedürftigen Geschäftsprozesses erörterten wir, wie ein BPM-Projekt durchgeführt werden kann, um die gewünschten Verbesserungsziele zu erreichen, unabhängig davon, ob diese sich auf Effizienz,Qualität oder etwas anderes beziehen. Wenn es die Notwendigkeit erfordert, verschiedene Geschäftsprozesse zu verbessern, können womöglich mehrere BPM-Projekte zur gleichen Zeit in derselben Organisation durchgeführt werden. In ihrer Gesamtheit bezeichnen wir diese BPM-Projekte innerhalb eines Unternehmens, einschließlich seiner spezifischen Managementstruktur, als BPMProgramm. Abhängig von verschiedenen Charakteristiken, wie z. B. der Gesamtleistung einer Organisation, ihrer Größe und ihrem Kontext, kann die Anzahl der gleichzeitig laufenden Projekte hoch und selbst derUmfang der einzelnen Projekte großsein.Dementsprechend kann die Koordination des BPM-Programms äußerst komplex sein, und einzelne Projekte können aufgrund ihrer abnehmenden Relevanz odermangelnden Fortschritte ganz scheitern. Dieses Kapitel befasst sich mit der folgenden Frage: „Was braucht es, um ein BPMProgramm erfolgreich zu betreiben?“Um diese Frage zu beantworten, betrachten wir BPM als eine Fähigkeit des Unternehmens, die es auf die gleiche Ebene stellt wie andere organisatorische Managementdisziplinen wie Risikomanagement oder Personalentwicklung. Nach einer Einführung in die typischen Gründe für das Scheitern von BPM-Programmen stellen wir Querverbindungen von BPM vor, wie z. B. Governance und strategische Ausrichtung,und erörtern, wie diese entscheidend sind, um die Gründe für das Scheitern zu vermeiden. Als nächstes organisieren wir diese Querverbindungen in einem BPM-Reifegradmodell und zeigen,wie diesesModell zurBewertung desBPM-Reifegrads einerOrganisation verwendet werden kann.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Das ursprüngliche Modell wurde an die Terminologie dieses Buches angepasst.
 
Literature
1.
go back to reference Rosemann, M., de Bruin, T.: Towards a business process management maturity model. In: Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2005) Rosemann, M., de Bruin, T.: Towards a business process management maturity model. In: Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2005)
2.
go back to reference de Bruin, T.: Business process management: theory on progression and maturity. PhD Thesis, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia (2009) de Bruin, T.: Business process management: theory on progression and maturity. PhD Thesis, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia (2009)
3.
go back to reference Reisert, C., Zelt, S., Wacker, J.: How to move from paper to impact in business process management: the journey of SAP. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases. Springer, Berlin (2018) Reisert, C., Zelt, S., Wacker, J.: How to move from paper to impact in business process management: the journey of SAP. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases. Springer, Berlin (2018)
4.
go back to reference Vom Brocke, J., Schmiedel, T., Recker, J., Trkman, P., Mertens, W., Viaene, S.: Ten principles of good business process management. Bus. Process Manage. J. 20(4), 530–548 (2014)CrossRef Vom Brocke, J., Schmiedel, T., Recker, J., Trkman, P., Mertens, W., Viaene, S.: Ten principles of good business process management. Bus. Process Manage. J. 20(4), 530–548 (2014)CrossRef
5.
go back to reference Kloppenburg, M., Kettenbohrer, J., Beimborn, D., Bögle, M.: Leading 20,000+ employees with a process-oriented management system: Insights into process management at Lufthansa Technik Group. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 505–520. Springer, Berlin (2018) Kloppenburg, M., Kettenbohrer, J., Beimborn, D., Bögle, M.: Leading 20,000+ employees with a process-oriented management system: Insights into process management at Lufthansa Technik Group. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 505–520. Springer, Berlin (2018)
6.
go back to reference Woliński, B., Bala S.: Comprehensive business process management at Siemens: Implementing business process excellence. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 111–124. Springer, Berlin (2018) Woliński, B., Bala S.: Comprehensive business process management at Siemens: Implementing business process excellence. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 111–124. Springer, Berlin (2018)
7.
go back to reference Kovačič, A., Hauc, G., Buh, B., Štemberger, M.I.: BPM adoption and business transformation at Snaga, a public company: critical success factors for five stages of BPM. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 77–89. Springer, Berlin (2018) Kovačič, A., Hauc, G., Buh, B., Štemberger, M.I.: BPM adoption and business transformation at Snaga, a public company: critical success factors for five stages of BPM. In: vom Brocke, J., Mendling, J. (eds) Business Process Management Cases, pp. 77–89. Springer, Berlin (2018)
8.
go back to reference de Bruin T., Rosemann., M.: Using the Delphi technique to identify BPM capability areas. In: Proceedings of the 18th Australasian Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2007) de Bruin T., Rosemann., M.: Using the Delphi technique to identify BPM capability areas. In: Proceedings of the 18th Australasian Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2007)
9.
go back to reference Rosemann M., de Bruin, T.: Application of a holistic model for determining BPM maturity. In: BPTrends, February 2005 Edition (2005) Rosemann M., de Bruin, T.: Application of a holistic model for determining BPM maturity. In: BPTrends, February 2005 Edition (2005)
10.
go back to reference Rosemann M., de Bruin, T.: Towards understanding strategic alignment of business process management. In: Proceedings of the 17th Australasian Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2006) Rosemann M., de Bruin, T.: Towards understanding strategic alignment of business process management. In: Proceedings of the 17th Australasian Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2006)
11.
go back to reference de Bruin, T., Doebeli, G.: An organizational approach to BPM: The experience of an Australian transport provider. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Berlin (2015) de Bruin, T., Doebeli, G.: An organizational approach to BPM: The experience of an Australian transport provider. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Berlin (2015)
12.
go back to reference Bandara, W., Bailey, S., Mathiesen, P., McCarthy, J., Jones, C.: Enterprise business process management in the public sector: the case of the Department of Human Services (DHS) Australia. J. Inf. Technol. Teaching Cases (2017) Bandara, W., Bailey, S., Mathiesen, P., McCarthy, J., Jones, C.: Enterprise business process management in the public sector: the case of the Department of Human Services (DHS) Australia. J. Inf. Technol. Teaching Cases (2017)
13.
go back to reference Bandara, W., Opsahl, H.: Developing organization-wide BPM capabilities in an SME: the approaches used, challenges and outcomes. J. Inf. Technol. Teaching Cases 7(2), 92–113 (2017) Bandara, W., Opsahl, H.: Developing organization-wide BPM capabilities in an SME: the approaches used, challenges and outcomes. J. Inf. Technol. Teaching Cases 7(2), 92–113 (2017)
14.
go back to reference Kerpedzhiev, G., König, U., Röglinger, M., Rosemann, M.: Business process management in the digital age. BPTrends, July (2017) Kerpedzhiev, G., König, U., Röglinger, M., Rosemann, M.: Business process management in the digital age. BPTrends, July (2017)
15.
go back to reference Paulk, M.C., Weber, C.V., Curtis, B., Chrissis, M.B..: The Capability Maturity Model: Guidelines for Improving the Software Process. Addison-Wesley Professional, Reading (1994) Paulk, M.C., Weber, C.V., Curtis, B., Chrissis, M.B..: The Capability Maturity Model: Guidelines for Improving the Software Process. Addison-Wesley Professional, Reading (1994)
16.
go back to reference Chrissis, M.B., Konrad, M., Shrum, S.: CMMI for Development: Guidelines for Process Integration and Product Improvement, 3. Aufl. Addison-Wesley Professional, Wesley (2011) Chrissis, M.B., Konrad, M., Shrum, S.: CMMI for Development: Guidelines for Process Integration and Product Improvement, 3. Aufl. Addison-Wesley Professional, Wesley (2011)
17.
go back to reference Forrester, E., Buteau, B., Shrum S.: CMMI for Services: Guidelines for Superior Service, 2nd edn. Addison-Wesley Professional, Boston (2011) Forrester, E., Buteau, B., Shrum S.: CMMI for Services: Guidelines for Superior Service, 2nd edn. Addison-Wesley Professional, Boston (2011)
18.
go back to reference Gallagher, B., Phillips, M., Richter, K., Shrum, S.: CMMI for Acquisition: Guidelines for Improving the Acquisition of Products and Services, 2. Aufl. Addison-Wesley Professional, Boston (2011) Gallagher, B., Phillips, M., Richter, K., Shrum, S.: CMMI for Acquisition: Guidelines for Improving the Acquisition of Products and Services, 2. Aufl. Addison-Wesley Professional, Boston (2011)
19.
go back to reference Ahern, D.M., Armstrong, J., Clouse, A., Ferguson, J.R., Hayes, W., Nidiffer, K.E.: CMMI SCAMPI Distilled: Appraisals for Process Improvement. Addison-Wesley Professional, Boston (2005) Ahern, D.M., Armstrong, J., Clouse, A., Ferguson, J.R., Hayes, W., Nidiffer, K.E.: CMMI SCAMPI Distilled: Appraisals for Process Improvement. Addison-Wesley Professional, Boston (2005)
20.
go back to reference Van Looy, A.: Business Process Maturity. A Comparative Study on a Sample of Business Process Maturity Models. Springer, Berlin (2014) Van Looy, A.: Business Process Maturity. A Comparative Study on a Sample of Business Process Maturity Models. Springer, Berlin (2014)
21.
go back to reference Malinova, M., Hribar, B., Mendling, J.: A framework for assessing bpm success. In: Proceedings of the 22nd European Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2014) Malinova, M., Hribar, B., Mendling, J.: A framework for assessing bpm success. In: Proceedings of the 22nd European Conference on Information Systems. Association for Information Systems (2014)
22.
go back to reference Luftman, J.: Strategic alignment maturity. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Berlin (2015) Luftman, J.: Strategic alignment maturity. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Berlin (2015)
23.
go back to reference Burlton, R.T,. Delivery business strategy through process management. In: vom Brocke, J., Rosemann, M.: (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015) Burlton, R.T,. Delivery business strategy through process management. In: vom Brocke, J., Rosemann, M.: (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015)
24.
go back to reference Spanyi, A.: The governance of business process management. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015) Spanyi, A.: The governance of business process management. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015)
25.
go back to reference Schmiedel, T., vom Brocke, J., Recker, J.: Culture in business process management: How cultural values determine bpm success. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015) Schmiedel, T., vom Brocke, J., Recker, J.: Culture in business process management: How cultural values determine bpm success. In: vom Brocke, J., Rosemann, M. (eds) Handbook on Business Process Management 2, 2nd edn. Springer, Heidelberg (2015)
26.
go back to reference Harmon, P., Tregear, R.: Questioning BPM? Meghan-Kiffer Press, Tampa (2016) Harmon, P., Tregear, R.: Questioning BPM? Meghan-Kiffer Press, Tampa (2016)
27.
go back to reference Tregear, R.: Reimagining Management. Blurb, San Francisco (2017) Tregear, R.: Reimagining Management. Blurb, San Francisco (2017)
28.
go back to reference Franz P., Kirchmer, M.: Value-Driven Business Process Management. Mc Graw Hill, New York (2012) Franz P., Kirchmer, M.: Value-Driven Business Process Management. Mc Graw Hill, New York (2012)
29.
go back to reference Macieira, A., Alkharashi, B., Jesus, L., Tregear, R.: Establishing the Office of Business Process Management, Leonardo Consulting, Brisbane (2010) Macieira, A., Alkharashi, B., Jesus, L., Tregear, R.: Establishing the Office of Business Process Management, Leonardo Consulting, Brisbane (2010)
30.
go back to reference vom Brocke, J., Mendling, J.: Business Process Management Cases: Digital Innovation and Business Transformation in Practice. Springer, Berlin (2018) vom Brocke, J., Mendling, J.: Business Process Management Cases: Digital Innovation and Business Transformation in Practice. Springer, Berlin (2018)
Metadata
Title
BPM als Unternehmensfähigkeit
Authors
Marlon Dumas
Marcello La Rosa
Jan Mendling
Hajo A. Reijers
Copyright Year
2021
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-58736-2_12

Premium Partner