Skip to main content
Top
Published in:

2025 | OriginalPaper | Chapter

Brand Leadership im Tourismus: Was wirklich zählt!

Author : Marco A. Gardini

Published in: Brand Leadership im Tourismus

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die normative und strategische Kraft starker Marken wird in der Tourismusindustrie in den letzten Jahren zwar zunehmend erkannt, nichtsdestoweniger sind nach wie vor zu viele Konzepte eher produkt- denn markengetrieben und oftmals wird die Marke im Tourismus mehr als ein Kommunikationsprojekt gesehen, denn als ein identitätsstiftendes Dogma, aus dem unverwechselbare Markenkonzepte und wettbewerbsfähige Geschäftsmodelle erwachsen. Aber was zeichnet erfolgreiche und starke Marken im Tourismus aus? Mit welchen Strategien und Ansätzen erarbeitet man sich einzigartige Profilierungs- und Markenleistungen als Brand Leader in seinem Wettbewerbssegment und wie schafft man es, mit der gewählten Markenstrategie und den entwickelten Marken für die anvisierte Zielgruppe in der jeweiligen Tourismusbranche relevant zu sein bzw. zu bleiben? Dieser Beitrag untersucht die gängigen Branchenpraktiken und diskutiert die wesentlichen konzeptionellen und sozio-kulturellen Herausforderungen im Markenmanagement auf dem Weg zu einem Brand Leader im Tourismus.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Literature
go back to reference Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.CrossRef Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.CrossRef
go back to reference Aaker, D. A. (2009). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. Simon and Schuster. Aaker, D. A. (2009). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. Simon and Schuster.
go back to reference Aaker, D. A. (2011). Brand relevance: Making competitors irrelevant. Jossey-Bass Wiley. Aaker, D. A. (2011). Brand relevance: Making competitors irrelevant. Jossey-Bass Wiley.
go back to reference Aaker, D. A. (2013). Markenrelevanz – Erfolgreich Wettbewerber ausschalten. Wiley. Aaker, D. A. (2013). Markenrelevanz – Erfolgreich Wettbewerber ausschalten. Wiley.
go back to reference Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2001). Brand Leadership. FTD. Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2001). Brand Leadership. FTD.
go back to reference Abegglen, C., & Bleicher, K. (2021). Das Konzept Integriertes Management (10. Aufl.). Campus. Abegglen, C., & Bleicher, K. (2021). Das Konzept Integriertes Management (10. Aufl.). Campus.
go back to reference Adamson, A., & Dev, C. S. (2016). Hospitality branding in the age of the millennial. Boston Hospitality Review, 4(3), 1–9. Adamson, A., & Dev, C. S. (2016). Hospitality branding in the age of the millennial. Boston Hospitality Review, 4(3), 1–9.
go back to reference Adjouri, N., & Büttner, T. (2008). Marken auf Reisen: Erfolgsstrategien für Marken im Tourismus. Gabler. Adjouri, N., & Büttner, T. (2008). Marken auf Reisen: Erfolgsstrategien für Marken im Tourismus. Gabler.
go back to reference AHGZ. (2024, März 30). Ein paar Marken zu viel? AHGZ, 124(7), 6–7. AHGZ. (2024, März 30). Ein paar Marken zu viel? AHGZ, 124(7), 6–7.
go back to reference Alvarez, C., Brick, D. J., & Fournier, S. (2021). Doing relationship work: A theory of change in consumer – brand relationships. Journal of Consumer Research, 48(4), 610–632.CrossRef Alvarez, C., Brick, D. J., & Fournier, S. (2021). Doing relationship work: A theory of change in consumer – brand relationships. Journal of Consumer Research, 48(4), 610–632.CrossRef
go back to reference asw. (2020a). Purpose unter der Lupe. Absatzwirtschaft, 62(10), 30–31. asw. (2020a). Purpose unter der Lupe. Absatzwirtschaft, 62(10), 30–31.
go back to reference asw. (2020b). Sprüche, die es in sich haben. Absatzwirtschaft, 62(11), 12. asw. (2020b). Sprüche, die es in sich haben. Absatzwirtschaft, 62(11), 12.
go back to reference Avery, J., Fournier, S., & Wittenbraker, J. (2014). Unlock the mysteries of your customer relationships are you connecting with consumers the way they want you to? Harvard Business Review, 92(7/8), 72–81. Avery, J., Fournier, S., & Wittenbraker, J. (2014). Unlock the mysteries of your customer relationships are you connecting with consumers the way they want you to? Harvard Business Review, 92(7/8), 72–81.
go back to reference Back, K. J. (2005). The effects of image congruence on customers’ brand loyalty in the upper middle-class hotel industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4), 448–467.CrossRef Back, K. J. (2005). The effects of image congruence on customers’ brand loyalty in the upper middle-class hotel industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4), 448–467.CrossRef
go back to reference Backhaus, K. (1997). Relationship Marketing – Ein neues Paradigma im Marketing? In M. Bruhn & H. Steffenhagen (Hrsg.), Marktorientierte Unternehmensführung: Reflexionen – Denkanstöße – Perspektiven (S. 19–35). Gabler.CrossRef Backhaus, K. (1997). Relationship Marketing Ein neues Paradigma im Marketing? In M. Bruhn & H. Steffenhagen (Hrsg.), Marktorientierte Unternehmensführung: Reflexionen – Denkanstöße – Perspektiven (S. 19–35). Gabler.CrossRef
go back to reference Barta, T., & Barwise, P. (2016). The 12 powers of a marketing leader. McGrawHill. Barta, T., & Barwise, P. (2016). The 12 powers of a marketing leader. McGrawHill.
go back to reference Bartlett, C. A., & Ghoshal, S. (1994). Changing the role of top management: Beyond strategy to purpose. Harvard Business Review, 72(6), 79–88. Bartlett, C. A., & Ghoshal, S. (1994). Changing the role of top management: Beyond strategy to purpose. Harvard Business Review, 72(6), 79–88.
go back to reference Bauer, A., Gardini, M. A., Sommer, G., & Fink, A. (2021). Szenarien für den Bayerischen Tourismus 2040 – Impulse für die Zukunft. . Bauer, A., Gardini, M. A., Sommer, G., & Fink, A. (2021). Szenarien für den Bayerischen Tourismus 2040 – Impulse für die Zukunft. .
go back to reference Baum, T. (2015). Human resources in tourism: Still waiting for change? A 2015 reprise. Tourism Management, 50(2), 204–212.CrossRef Baum, T. (2015). Human resources in tourism: Still waiting for change? A 2015 reprise. Tourism Management, 50(2), 204–212.CrossRef
go back to reference Baum, T., Solnet, D., Robinson, R., & Mooney, S. K. (2020). Tourism employment paradoxes, 1946–2095: A perspective article. Tourism Review, 75(1), 252–255.CrossRef Baum, T., Solnet, D., Robinson, R., & Mooney, S. K. (2020). Tourism employment paradoxes, 1946–2095: A perspective article. Tourism Review, 75(1), 252255.CrossRef
go back to reference Bekmeier, S., & Konert, F. J. (1994). Erlebnisorientierte Markenstrategien. In M. Bruhn (Hrsg.), Handwörterbuch Markenartikel, Bd. I, Markenbegriffe, Markentheorien, Markeninformationen, Markenstrategien (S. 603–618). Schäffer-Poeschel. Bekmeier, S., & Konert, F. J. (1994). Erlebnisorientierte Markenstrategien. In M. Bruhn (Hrsg.), Handwörterbuch Markenartikel, Bd. I, Markenbegriffe, Markentheorien, Markeninformationen, Markenstrategien (S. 603–618). Schäffer-Poeschel.
go back to reference Benkenstein, M. (2020). Marketing als Leitkonzept der Unternehmensführung – Eine kritische Bestandsaufnahme. In M. Bruhn, C. Burmann, & M. Kirchgeorg (Hrsg.), Marketing Weiterdenken – Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (S. 74–90). Springer Gabler. Benkenstein, M. (2020). Marketing als Leitkonzept der Unternehmensführung – Eine kritische Bestandsaufnahme. In M. Bruhn, C. Burmann, & M. Kirchgeorg (Hrsg.), Marketing Weiterdenken – Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (S. 74–90). Springer Gabler.
go back to reference Bettencourt, L. A. (2012). Fundamental tenets of service excellence. Marketing Management, 21, 18–23. Bettencourt, L. A. (2012). Fundamental tenets of service excellence. Marketing Management, 21, 18–23.
go back to reference Bitner, M. J., Booms, B. H., & Tetreault, M. S. (1990). The service encounter: Diagnosing favorable and unfavorable incidents. Journal of Marketing, 54(1), 71–84.CrossRef Bitner, M. J., Booms, B. H., & Tetreault, M. S. (1990). The service encounter: Diagnosing favorable and unfavorable incidents. Journal of Marketing, 54(1), 71–84.CrossRef
go back to reference Blengini, I., & Das, P. (2021). Why a new name? The role of asset characteristics and broad market trends in predicting brand affiliation change in hotels. Cornell Hospitality Quarterly, 62(2), 173–197.CrossRef Blengini, I., & Das, P. (2021). Why a new name? The role of asset characteristics and broad market trends in predicting brand affiliation change in hotels. Cornell Hospitality Quarterly, 62(2), 173–197.CrossRef
go back to reference Borkmann, V., & Stern, P. (2023). Future Hotel Smart Guest Communication – Chancen digitalisierter Gastkommunikation entlang der Customer Journey. In Gardini, M. A., & Sommer, G. (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 353–368). Springer Gabler. Borkmann, V., & Stern, P. (2023). Future Hotel Smart Guest Communication – Chancen digitalisierter Gastkommunikation entlang der Customer Journey. In Gardini, M. A., & Sommer, G. (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 353–368). Springer Gabler.
go back to reference Borkmann, V., Brecheisen, M., Endress, C., Strunck, S., & Rief, S. (2020). FutureHotel – Zukunftsfähige Arbeitswelten im Gastgewerbe. Fraunhofer. Borkmann, V., Brecheisen, M., Endress, C., Strunck, S., & Rief, S. (2020). FutureHotel – Zukunftsfähige Arbeitswelten im Gastgewerbe. Fraunhofer.
go back to reference Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52–68.CrossRef Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52–68.CrossRef
go back to reference Brandmeyer, K. (1999). Selbstähnliche Markenführung. Die Gestalt-Gemeinschaft und der Einzelne. In K. Brandmeyer & A. Deichsel (Hrsg.), Jahrbuch Markentechnik 2000/2001. Deutscher Fachverlag. Brandmeyer, K. (1999). Selbstähnliche Markenführung. Die Gestalt-Gemeinschaft und der Einzelne. In K. Brandmeyer & A. Deichsel (Hrsg.), Jahrbuch Markentechnik 2000/2001. Deutscher Fachverlag.
go back to reference Bronnenberg, J. B., Sanjay, K. D., & Dube, J. B. (2007). Consumer packaged goods in the United States: National brands, local branding. Journal of Marketing Research, 44(1), 4–13.CrossRef Bronnenberg, J. B., Sanjay, K. D., & Dube, J. B. (2007). Consumer packaged goods in the United States: National brands, local branding. Journal of Marketing Research, 44(1), 4–13.CrossRef
go back to reference Brühl, K. (2018). Organisationen der Zukunft: Warum wir mehr Wir-Kultur brauchen. In O. Geramanis & S. Hutmacher (Hrsg.), Identität in der modernen Arbeitswelt: Neue Konzepte für Zugehörigkeit, Zusammenarbeit und Führung (S. 147–158). Springer Gabler.CrossRef Brühl, K. (2018). Organisationen der Zukunft: Warum wir mehr Wir-Kultur brauchen. In O. Geramanis & S. Hutmacher (Hrsg.), Identität in der modernen Arbeitswelt: Neue Konzepte für Zugehörigkeit, Zusammenarbeit und Führung (S. 147–158). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Bruhn, M. (2013). Internes Marketing als Forschungsgebiet der Marketingwissenschaft – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Probleme. In M. Bruhn (Hrsg.), Internes Marketing: Integration der Kunden- und Mitarbeiterorientierung; Grundlagen – Implementierung – Praxisbeispiele (Bd. 2, S. 13–61). Springer. Bruhn, M. (2013). Internes Marketing als Forschungsgebiet der Marketingwissenschaft – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Probleme. In M. Bruhn (Hrsg.), Internes Marketing: Integration der Kunden- und Mitarbeiterorientierung; Grundlagen – Implementierung – Praxisbeispiele (Bd. 2, S. 13–61). Springer.
go back to reference Brunner-Sperdin, A. (2008). Erlebnisprodukte in Hotellerie und Tourismus. ESV. Brunner-Sperdin, A. (2008). Erlebnisprodukte in Hotellerie und Tourismus. ESV.
go back to reference Burke, R. J. (2018). Human resource management in the hospitality and tourism sector. In R. J. Burke & J. C. Hughes (Hrsg.), Handbook of human resource management in the tourism and hospitality industries (S. 3–39). Elgar.CrossRef Burke, R. J. (2018). Human resource management in the hospitality and tourism sector. In R. J. Burke & J. C. Hughes (Hrsg.), Handbook of human resource management in the tourism and hospitality industries (S. 3–39). Elgar.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Maloney, P. (2008). Innengerichtete, identitätsbasierte Führung von Dienstleistungsmarken. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsmarken: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 191–2125). Springer Gabler.CrossRef Burmann, C., & Maloney, P. (2008). Innengerichtete, identitätsbasierte Führung von Dienstleistungsmarken. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsmarken: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 191–2125). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Zeplin, S. (2005). Building brand commitment: A behavioral approach to internal brand management. Brand Management, 12(4), 279–300.CrossRef Burmann, C., & Zeplin, S. (2005). Building brand commitment: A behavioral approach to internal brand management. Brand Management, 12(4), 279–300.CrossRef
go back to reference Carvell, S. A., Canina, L., & Sturman, M. C. (2016). A comparison of the performance of brand-affiliated and unaffiliated hotel properties. Cornell Hospitality Quarterly, 57(2), 193–201.CrossRef Carvell, S. A., Canina, L., & Sturman, M. C. (2016). A comparison of the performance of brand-affiliated and unaffiliated hotel properties. Cornell Hospitality Quarterly, 57(2), 193–201.CrossRef
go back to reference Chang, C., & Eberhardt, K. (2021). A regional approach to attracting and retaining employees: A chance for small and medium-sized hotels? In M. A. Gardini, M. C. Ottenbacher, & M. Schuckert (Hrsg.), Routledge companion to international hospitality management (S. 401–422). Routledge. Chang, C., & Eberhardt, K. (2021). A regional approach to attracting and retaining employees: A chance for small and medium-sized hotels? In M. A. Gardini, M. C. Ottenbacher, & M. Schuckert (Hrsg.), Routledge companion to international hospitality management (S. 401–422). Routledge.
go back to reference Chang, C., & Werther, S. (2023). Mitarbeiterführung im digitalen Zeitalter – Potenziale und Handlungsbedarf im Tourismus. In M. A. Gardini & G. Sommer (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 125–146). Springer Gabler.CrossRef Chang, C., & Werther, S. (2023). Mitarbeiterführung im digitalen Zeitalter – Potenziale und Handlungsbedarf im Tourismus. In M. A. Gardini & G. Sommer (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 125–146). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Chase, R. B., & Dasu, S. (2001). Want to perfect your company's service? Use behavioral science. Harvard Business Review, 79(6), 78–84. Chase, R. B., & Dasu, S. (2001). Want to perfect your company's service? Use behavioral science. Harvard Business Review, 79(6), 78–84.
go back to reference Chen, C. K., Reyes, L., Dahlgaard, J., & Dahlgaard-Park, S. M. (2022). From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(2), 217–237.CrossRef Chen, C. K., Reyes, L., Dahlgaard, J., & Dahlgaard-Park, S. M. (2022). From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(2), 217–237.CrossRef
go back to reference Cisco, A. (2010). In der Dialogküche der Generationen. In G. Happe (Hrsg.), Demographischer Wandel in der unternehmerischen Praxis (2. Aufl., S. 167–187). Springer Gabler. Cisco, A. (2010). In der Dialogküche der Generationen. In G. Happe (Hrsg.), Demographischer Wandel in der unternehmerischen Praxis (2. Aufl., S. 167–187). Springer Gabler.
go back to reference Dandis, A. O., Wallace-Williams, D. M., Ni, A. K., Wright, L. T., & Abu Siam, Y. I. (2023). The effect of brand experiences and relational benefits on loyalty in the fast-food restaurants. The TQM Journal, 35(7), 2028–2051.CrossRef Dandis, A. O., Wallace-Williams, D. M., Ni, A. K., Wright, L. T., & Abu Siam, Y. I. (2023). The effect of brand experiences and relational benefits on loyalty in the fast-food restaurants. The TQM Journal, 35(7), 2028–2051.CrossRef
go back to reference Daun, W., & Klinger, R. (2006). Delivering the message: How premium hotel brands struggle to communicate their value proposition. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(3), 246–252.CrossRef Daun, W., & Klinger, R. (2006). Delivering the message: How premium hotel brands struggle to communicate their value proposition. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(3), 246–252.CrossRef
go back to reference Deichsel, A., Errichiello, O., & Zschiesche, A. (2017). Grundlagen der Markensoziologie: Die sozialen Prinzipien von Markenbildung und -führung in Theorie und Praxis. Springer Gabler.CrossRef Deichsel, A., Errichiello, O., & Zschiesche, A. (2017). Grundlagen der Markensoziologie: Die sozialen Prinzipien von Markenbildung und -führung in Theorie und Praxis. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference DeKeyser, A., Verleye, K., Lemon, K. N., Keiningham, T. L., & Klaus, P. (2020). Moving the customer experience field forward: introducing the touchpoints, context, qualities (TCQ) nomenclature. Journal of Service Research, 23(4), 433–455.CrossRef DeKeyser, A., Verleye, K., Lemon, K. N., Keiningham, T. L., & Klaus, P. (2020). Moving the customer experience field forward: introducing the touchpoints, context, qualities (TCQ) nomenclature. Journal of Service Research, 23(4), 433–455.CrossRef
go back to reference Deloitte. (2010). Hospitality 2015 – Game changers or spectators. Deloitte. Deloitte. (2010). Hospitality 2015 – Game changers or spectators. Deloitte.
go back to reference Deutscher Markenmonitor. (2023). Deutscher Markenmonitor 2023/2024 – Entscheiderstudie zu Trends und Erfolgsfaktoren der Markenführung, Juni 2023. Rat für Formgebung, gmk Markenberatung & German Brand Institute. Deutscher Markenmonitor. (2023). Deutscher Markenmonitor 2023/2024 – Entscheiderstudie zu Trends und Erfolgsfaktoren der Markenführung, Juni 2023. Rat für Formgebung, gmk Markenberatung & German Brand Institute.
go back to reference Dev, C. S. (2015). Hotel brand conversions: What works and what doesn’t. Cornell Hospitality Report, 15(21), 3–11. Dev, C. S. (2015). Hotel brand conversions: What works and what doesn’t. Cornell Hospitality Report, 15(21), 3–11.
go back to reference Dev, C. S. (2024, January). Hotel brand overload: The coming shake out. Cornell Hospitality Reports, 24(6), 1–13. Dev, C. S. (2024, January). Hotel brand overload: The coming shake out. Cornell Hospitality Reports, 24(6), 1–13.
go back to reference Dev, C. S., & Withiam, G. (2012). Branding hospitality: Challenges, opportunities and best practices. Cornell Hospitality Proceedings, 4(5), 1–16. Dev, C. S., & Withiam, G. (2012). Branding hospitality: Challenges, opportunities and best practices. Cornell Hospitality Proceedings, 4(5), 1–16.
go back to reference Dixit, S. K. (2020). The Routledge handbook of tourism experience management and marketing. Routledge.CrossRef Dixit, S. K. (2020). The Routledge handbook of tourism experience management and marketing. Routledge.CrossRef
go back to reference Donnevert, T. (2009). Markenrelevanz – Messung, Konsequenzen und Determinanten. Gabler. Donnevert, T. (2009). Markenrelevanz – Messung, Konsequenzen und Determinanten. Gabler.
go back to reference Dubé, L., & Reneghan, L. M. (2000). Creating visible customer value – How customers view best-practice champions. Cornell Hotel and Administration Quarterly, 41(1), 62–72. Dubé, L., & Reneghan, L. M. (2000). Creating visible customer value – How customers view best-practice champions. Cornell Hotel and Administration Quarterly, 41(1), 62–72.
go back to reference Edelman, D. C., & Singer, M. (2015). Competing on customer journeys. Harvard Business Review, 93(11), 88–100. Edelman, D. C., & Singer, M. (2015). Competing on customer journeys. Harvard Business Review, 93(11), 88–100.
go back to reference Edelmann. (2023). Edelmann trust barometer 2023. The collapse of the purchase funnel. Edelmann Trust Institute. Edelmann. (2023). Edelmann trust barometer 2023. The collapse of the purchase funnel. Edelmann Trust Institute.
go back to reference Eisenstein, B. (2022). „The Rise of Destination Brands“ – Destinationsmarken als Antwort auf den intensivierten Wettbewerb der Reiseziele. In B. Eisenstein & K. Scherhag (Hrsg.), Images, Branding und Reputation von Destinationen. Herausforderungen erfolgreicher Markenentwicklung (S. 65–107). ESV.CrossRef Eisenstein, B. (2022). „The Rise of Destination Brands“ – Destinationsmarken als Antwort auf den intensivierten Wettbewerb der Reiseziele. In B. Eisenstein & K. Scherhag (Hrsg.), Images, Branding und Reputation von Destinationen. Herausforderungen erfolgreicher Markenentwicklung (S. 65–107). ESV.CrossRef
go back to reference Enz, C. (2009). Human resource management. A troubling issue for the global hotel industry. Cornell Hospitality Quarterly, 50(4), 578–583.CrossRef Enz, C. (2009). Human resource management. A troubling issue for the global hotel industry. Cornell Hospitality Quarterly, 50(4), 578–583.CrossRef
go back to reference ESCH. (2017). Customer Experience Champions. Ein Blick durch die Brille des Kunden. ESCH. The Brand Consultants. ESCH. (2017). Customer Experience Champions. Ein Blick durch die Brille des Kunden. ESCH. The Brand Consultants.
go back to reference Esch, F. R. (2000). Markenwertmessung. In A. Herrmann & C. Homburg (Hrsg.), Marktforschung (2. Aufl., S. 979–1023). Gabler.CrossRef Esch, F. R. (2000). Markenwertmessung. In A. Herrmann & C. Homburg (Hrsg.), Marktforschung (2. Aufl., S. 979–1023). Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F. R. (2016). Identität – das Rückgrat starker Marken. Campus. Esch, F. R. (2016). Identität – das Rückgrat starker Marken. Campus.
go back to reference Esch, F. R. (2021). Purpose und Vision. Campus. Esch, F. R. (2021). Purpose und Vision. Campus.
go back to reference Esch, F. R. (2024). Strategie und Technik der Markenführung (10. Aufl.). Vahlen. Esch, F. R. (2024). Strategie und Technik der Markenführung (10. Aufl.). Vahlen.
go back to reference Esch, F. R., & Kochann, D. (2019). Kunden begeistern mit System. Campus. Esch, F. R., & Kochann, D. (2019). Kunden begeistern mit System. Campus.
go back to reference Esch, F. R., & Langner, T. (2019). Ansätze zur Erfassung und Entwicklung der Markenidentität. In F. R. Esch (Hrsg.), Handbuch Markenführung (S. 177–200). Springer Gabler.CrossRef Esch, F. R., & Langner, T. (2019). Ansätze zur Erfassung und Entwicklung der Markenidentität. In F. R. Esch (Hrsg.), Handbuch Markenführung (S. 177–200). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Ferrari, F. (2020). Typology of tourism experience. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 59–66). Routledge. Ferrari, F. (2020). Typology of tourism experience. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 59–66). Routledge.
go back to reference Fraunhofer. (2014). Futurehotel Gastbefragung. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation – IAO. Fraunhofer. (2014). Futurehotel Gastbefragung. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation – IAO.
go back to reference Frehse, J. (2006). Erfolgsfaktoren im internationalen Markenmanagement von Hotelunternehmen: Ein integrativer Ansatz unter Berücksichtigung der Ressourcenorientierung. Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, 51(2), 140–154. Frehse, J. (2006). Erfolgsfaktoren im internationalen Markenmanagement von Hotelunternehmen: Ein integrativer Ansatz unter Berücksichtigung der Ressourcenorientierung. Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, 51(2), 140–154.
go back to reference Frehse, J. (2008). Das vernachlässigte Versprechen – Die Markenpolitik internationaler Hotelketten im Spiegel aktueller Erkenntnisse des Dienstleistungsmarketing. Der Markt, 47(1), 4–15.CrossRef Frehse, J. (2008). Das vernachlässigte Versprechen – Die Markenpolitik internationaler Hotelketten im Spiegel aktueller Erkenntnisse des Dienstleistungsmarketing. Der Markt, 47(1), 4–15.CrossRef
go back to reference Freundt, T., & Perrey, J. (2014). Die Marke kehrt zurück. marke41, (1), 48–52. Freundt, T., & Perrey, J. (2014). Die Marke kehrt zurück. marke41, (1), 48–52.
go back to reference Freundt, T., Lehmann, S., Liedtke, N., & Perrey, J. (2020). Mega-Macht Marke: Bleibende Werte in wechselvollen Zeiten. Redline. Freundt, T., Lehmann, S., Liedtke, N., & Perrey, J. (2020). Mega-Macht Marke: Bleibende Werte in wechselvollen Zeiten. Redline.
go back to reference Fröndhoff, B., & Scheppe, M. (2019). Der Sinn hinter der Arbeit: So benennen die 30 Dax-Konzerne ihren „Purpose“. Handelsblatt vom, 18(4), 2019. Fröndhoff, B., & Scheppe, M. (2019). Der Sinn hinter der Arbeit: So benennen die 30 Dax-Konzerne ihren „Purpose“. Handelsblatt vom, 18(4), 2019.
go back to reference Gallup. (2018, April). Customer experience und touchpoint-analyse. Gallup. Gallup. (2018, April). Customer experience und touchpoint-analyse. Gallup.
go back to reference Garbarino, E., & Johnson, M. S. (1999). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70–87.CrossRef Garbarino, E., & Johnson, M. S. (1999). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70–87.CrossRef
go back to reference Gardini, M. A. (2001). Menschen machen Marken – Dienstleister müssen ihre Markenperspektive erweitern. Markenartikel, 63(6), 30–45. Gardini, M. A. (2001). Menschen machen Marken – Dienstleister müssen ihre Markenperspektive erweitern. Markenartikel, 63(6), 30–45.
go back to reference Gardini, M. A. (2006). Marke statt Sterne. Absatzwirtschaft – Science Factory, 1, 1–4. Gardini, M. A. (2006). Marke statt Sterne. Absatzwirtschaft – Science Factory, 1, 1–4.
go back to reference Gardini, M. A. (2009, Juli 25). Erfolg mit den drei E’s: Zur Zukunft der Ferienhotellerie. AHGZ – der hotelier. 10–11. Gardini, M. A. (2009, Juli 25). Erfolg mit den drei E’s: Zur Zukunft der Ferienhotellerie. AHGZ – der hotelier. 10–11.
go back to reference Gardini, M. A. (2014). Personalmanagement im Tourismus zwischen theoretischen Anforderungen und betrieblicher Realität: Eine kritische Bestandsaufnahme. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, 6(1), 57–73.CrossRef Gardini, M. A. (2014). Personalmanagement im Tourismus zwischen theoretischen Anforderungen und betrieblicher Realität: Eine kritische Bestandsaufnahme. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, 6(1), 57–73.CrossRef
go back to reference Gardini, M. A. (2015a). The challenge of branding and brand management: Perspectives from the hospitality industry. In H. Pechlaner & E. Smeral (Hrsg.), Tourism and leisure: Current issues and perspectives of development (S. 247–268). Springer.CrossRef Gardini, M. A. (2015a). The challenge of branding and brand management: Perspectives from the hospitality industry. In H. Pechlaner & E. Smeral (Hrsg.), Tourism and leisure: Current issues and perspectives of development (S. 247–268). Springer.CrossRef
go back to reference Gardini, M. A. (2015b). Mit der Marke zum Erfolg – Brand Leadership in der Gastronomie. In M. Bölts, U. Fladung, & M. Seidl (Hrsg.), Modernes Verpflegungsmanagement (S. 304–326). Matthaes. Gardini, M. A. (2015b). Mit der Marke zum Erfolg – Brand Leadership in der Gastronomie. In M. Bölts, U. Fladung, & M. Seidl (Hrsg.), Modernes Verpflegungsmanagement (S. 304–326). Matthaes.
go back to reference Gardini, M. A. (2016, Oktober 26). Die verkaufte Seele. AHGZ. 116(43), 8. Gardini, M. A. (2016, Oktober 26). Die verkaufte Seele. AHGZ. 116(43), 8.
go back to reference Gardini, M. A. (2017a). Leadership und Exzellenz im Tourismusmarketing: Was Tourismusunternehmen leisten müssen! In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 9–38). ESV. Gardini, M. A. (2017a). Leadership und Exzellenz im Tourismusmarketing: Was Tourismusunternehmen leisten müssen! In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 9–38). ESV.
go back to reference Gardini, M. A. (2017b). Viele Marken, wenig Profil? Eine kritische Betrachtung der Markenlandschaft im Tourismus. In T. Bieger, P. Beritelli, & C. Laesser (Hrsg.), Markt- und Branchenentwicklungen im alpinen Tourismus (S. 53–69) Schweizer Jahrbuch für Tourismus 2016/2017. Gardini, M. A. (2017b). Viele Marken, wenig Profil? Eine kritische Betrachtung der Markenlandschaft im Tourismus. In T. Bieger, P. Beritelli, & C. Laesser (Hrsg.), Markt- und Branchenentwicklungen im alpinen Tourismus (S. 53–69) Schweizer Jahrbuch für Tourismus 2016/2017.
go back to reference Gardini, M. A. (2018). Evidenzen und Realitäten im Markenmanagement in der Hotellerie. In T. Ehlen & K. Scherhag (Hrsg.), Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie – Innovationen und Trends (S. 191–203). ESV. Gardini, M. A. (2018). Evidenzen und Realitäten im Markenmanagement in der Hotellerie. In T. Ehlen & K. Scherhag (Hrsg.), Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie – Innovationen und Trends (S. 191–203). ESV.
go back to reference Gardini, M. A. (2021a). Leadership im Marketing – Sechs strategische Leitprinzipien als Erfolgstreiber für eine führende Markt- und Wettbewerbsposition. Springer Gabler. Gardini, M. A. (2021a). Leadership im Marketing – Sechs strategische Leitprinzipien als Erfolgstreiber für eine führende Markt- und Wettbewerbsposition. Springer Gabler.
go back to reference Gardini, M. A. (2021b). Brand Relevance and Relevance of Brands in the Global Hotel Industry: A Look at Research and Practice. In M. A. Gardini, M. Ottenbacher, & M. Schuckert (Hrsg.), The Routledge Companion to International Hospitality Management (S. 246–259). Routledge. Gardini, M. A. (2021b). Brand Relevance and Relevance of Brands in the Global Hotel Industry: A Look at Research and Practice. In M. A. Gardini, M. Ottenbacher, & M. Schuckert (Hrsg.), The Routledge Companion to International Hospitality Management (S. 246–259). Routledge.
go back to reference Gardini, M. A. (2021c). Beyond Purpose: Von der Haltung zur Handlung. Markenartikel, 83(10), 100–103. Gardini, M. A. (2021c). Beyond Purpose: Von der Haltung zur Handlung. Markenartikel, 83(10), 100–103.
go back to reference Gardini, M. A. (2022). Marketing-Management in der Hotellerie (Bd. 4). De Gruyter.CrossRef Gardini, M. A. (2022). Marketing-Management in der Hotellerie (Bd. 4). De Gruyter.CrossRef
go back to reference Gardini, M. A. (2024). New Work, New Leadership, New Culture im Tourismus? Zur normativ-kulturellen Dimension der Führung und Zusammenarbeit in einer sich verändernden Arbeitswelt. In C. Chang, M. A. Gardini, & S. Werther (Hrsg.), New Work, Leadership und Human Resources Management im Tourismus – Konzepte und Instrumente für eine sich verändernde Arbeitswelt (S. 107–137). Springer Gabler.CrossRef Gardini, M. A. (2024). New Work, New Leadership, New Culture im Tourismus? Zur normativ-kulturellen Dimension der Führung und Zusammenarbeit in einer sich verändernden Arbeitswelt. In C. Chang, M. A. Gardini, & S. Werther (Hrsg.), New Work, Leadership und Human Resources Management im Tourismus – Konzepte und Instrumente für eine sich verändernde Arbeitswelt (S. 107–137). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Gartenberg, C., Prat, A., & Serafeim, G. (2019). Corporate purpose and financial performance. Organization Science, 30(1), 1–18.CrossRef Gartenberg, C., Prat, A., & Serafeim, G. (2019). Corporate purpose and financial performance. Organization Science, 30(1), 1–18.CrossRef
go back to reference Gast, A., Illanes, P., Probst, N., & Simpson, B. (2020). Purpose, shifting from why to how. McKinsey Global Institute. Gast, A., Illanes, P., Probst, N., & Simpson, B. (2020). Purpose, shifting from why to how. McKinsey Global Institute.
go back to reference Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395–410.CrossRef Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395–410.CrossRef
go back to reference Georgi, D., & Baars, J. E. (2023). Kundenzentrierung als Erfolgsfaktor bei der Servicetransformation. In Bruhn, M., Hadwich, K. (Hrsg.), Gestaltung des Wandels im Dienstleistungsmanagement: Band 2: Kundenperspektive – Anbieterperspektive – Mitarbeiterperspektive (S. 63–82). Springer Gabler. Georgi, D., & Baars, J. E. (2023). Kundenzentrierung als Erfolgsfaktor bei der Servicetransformation. In Bruhn, M., Hadwich, K. (Hrsg.), Gestaltung des Wandels im Dienstleistungsmanagement: Band 2: Kundenperspektive – Anbieterperspektive – Mitarbeiterperspektive (S. 63–82). Springer Gabler.
go back to reference Gerhard, S., & Lidl, M. (2022). Erfolgreiches Unternehmertum in der Hotellerie: Erfolgsfaktoren und Beispiele aus der Unternehmenspraxis. In M. A. In Gardini (Hrsg.), Marketing-Management in der Hotellerie (4. Aufl., S. 249–260). De Gruyter.CrossRef Gerhard, S., & Lidl, M. (2022). Erfolgreiches Unternehmertum in der Hotellerie: Erfolgsfaktoren und Beispiele aus der Unternehmenspraxis. In M. A. In Gardini (Hrsg.), Marketing-Management in der Hotellerie (4. Aufl., S. 249–260). De Gruyter.CrossRef
go back to reference Gerhard, S., & Nadrowski, M. (2011). Zur Relevanz der Marke aus Kunden- und Investorensicht. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 68–86). Matthaes. Gerhard, S., & Nadrowski, M. (2011). Zur Relevanz der Marke aus Kunden- und Investorensicht. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 68–86). Matthaes.
go back to reference GS1 Germany & Holistic Consulting. (2022). Shopper Journey Studie 2022. Hannover. GS1 Germany & Holistic Consulting. (2022). Shopper Journey Studie 2022. Hannover.
go back to reference Gleitsmann, B. (2007). Internes Marketing, Unternehmenskultur und marktorientiertes Verhalten: Direkte, indirekte und moderierende Effekte. Gabler. Gleitsmann, B. (2007). Internes Marketing, Unternehmenskultur und marktorientiertes Verhalten: Direkte, indirekte und moderierende Effekte. Gabler.
go back to reference Gnamm, J., Kalmbach, R., & Schertler, M. (2018). Von der Vision zur Transformation: Digitalisierung ist Chefsache. Bain & Company. Gnamm, J., Kalmbach, R., & Schertler, M. (2018). Von der Vision zur Transformation: Digitalisierung ist Chefsache. Bain & Company.
go back to reference Goffee, R., & Jones, G. (1996). What holds the modern company together? Harvard Business Review, 74(6), 133–148. Goffee, R., & Jones, G. (1996). What holds the modern company together? Harvard Business Review, 74(6), 133–148.
go back to reference Gouthier, M., & Schmidt, S. (2003). Customers and customer relationships in service firms: The perspective of the resource-based view. Marketing Theory, 3(1), 119–143.CrossRef Gouthier, M., & Schmidt, S. (2003). Customers and customer relationships in service firms: The perspective of the resource-based view. Marketing Theory, 3(1), 119–143.CrossRef
go back to reference Gremler, D. D. (2004). The critical incident technique in service research. Journal of Service Research, 7(1), 65–89.CrossRef Gremler, D. D. (2004). The critical incident technique in service research. Journal of Service Research, 7(1), 65–89.CrossRef
go back to reference Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36–44.CrossRef Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36–44.CrossRef
go back to reference Grönroos, C. (2011). Value co-creation in service logic: A critical analysis. Marketing Theory, 11(3), 279–301.CrossRef Grönroos, C. (2011). Value co-creation in service logic: A critical analysis. Marketing Theory, 11(3), 279–301.CrossRef
go back to reference Groth, M., Wu, Y., Nguyen, H., & Johnson, A. (2019). The moment of truth: A review, synthesis, and research agenda for the customer service experience. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 89–113.CrossRef Groth, M., Wu, Y., Nguyen, H., & Johnson, A. (2019). The moment of truth: A review, synthesis, and research agenda for the customer service experience. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 89–113.CrossRef
go back to reference Grubendorfer, C. (2012). Leadership Branding: Wie Sie Führung wirksam und Ihr Unternehmen zu einer starken Marke machen. Springer.CrossRef Grubendorfer, C. (2012). Leadership Branding: Wie Sie Führung wirksam und Ihr Unternehmen zu einer starken Marke machen. Springer.CrossRef
go back to reference Gustafsson, A., Caruelle, D., & Bowen, D. E. (2024). Customer experience (CX), employee experience (EX) and human experience (HX): introductions, interactions and interdisciplinary implications. Journal of Service Management, 35(3), 333–356.CrossRef Gustafsson, A., Caruelle, D., & Bowen, D. E. (2024). Customer experience (CX), employee experience (EX) and human experience (HX): introductions, interactions and interdisciplinary implications. Journal of Service Management, 35(3), 333–356.CrossRef
go back to reference Hainonen, K., & Strandvik, T. (2015). Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing, 29(6–7), 472–484. Hainonen, K., & Strandvik, T. (2015). Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing, 29(6–7), 472–484.
go back to reference Hammerschmidt, W., & Kimpflinger, A. (2023). Künstliche Intelligenz im Tourismus-Marketing – Mehrwert-Potenziale für die Customer Journey. In M. A. Gardini & G. Sommer (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 197–213). Springer Gabler.CrossRef Hammerschmidt, W., & Kimpflinger, A. (2023). Künstliche Intelligenz im Tourismus-Marketing – Mehrwert-Potenziale für die Customer Journey. In M. A. Gardini & G. Sommer (Hrsg.), Digital Leadership im Tourismus: Digitalisierung und Künstliche Intelligenz als Wettbewerbsfaktoren der Zukunft (S. 197–213). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Hanson, B., Mattila, A. S., O’Neill, J. W., & Kim, Y. (2009). Hotel rebranding and rescaling: Effects on financial performance. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 50(3), 360–370. Hanson, B., Mattila, A. S., O’Neill, J. W., & Kim, Y. (2009). Hotel rebranding and rescaling: Effects on financial performance. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 50(3), 360–370.
go back to reference Harms, T. (2021). Erlebnisgenese im Tourismus. Von punktuellen Erlebnissen zu touristischen Erfahrungen am Beispiel des Naturtourismus im Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft. Diss. Universität Trier. Harms, T. (2021). Erlebnisgenese im Tourismus. Von punktuellen Erlebnissen zu touristischen Erfahrungen am Beispiel des Naturtourismus im Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft. Diss. Universität Trier.
go back to reference Harrington, R., & Ottenbacher, M. (2011). Markenwert aus Sicht der Gastronomie. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der ,Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 129–142). Matthaes. Harrington, R., & Ottenbacher, M. (2011). Markenwert aus Sicht der Gastronomie. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der ,Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 129–142). Matthaes.
go back to reference Häusel, H. G. (2008). Brain View – Warum Kunden kaufen (2. Aufl.). Haufe. Häusel, H. G. (2008). Brain View – Warum Kunden kaufen (2. Aufl.). Haufe.
go back to reference Hennig-Thurau, T. (2000). Relationship marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention. Springer Science & Business Media.CrossRef Hennig-Thurau, T. (2000). Relationship marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention. Springer Science & Business Media.CrossRef
go back to reference Hennig-Thurau, T., Vor dem Esche, J., & Wege, E. (2014). Marketing in der digitalen Welt. Harvard Business Manager, September, 34–43. Hennig-Thurau, T., Vor dem Esche, J., & Wege, E. (2014). Marketing in der digitalen Welt. Harvard Business Manager, September, 34–43.
go back to reference Heracleous, L., & Wirtz, J. (2010). Singapore Airlines’ Balancing Act. Harvard Business Review, 88(July–August), 145–149. Heracleous, L., & Wirtz, J. (2010). Singapore Airlines’ Balancing Act. Harvard Business Review, 88(July–August), 145–149.
go back to reference Herrmann, H. P., & Wetzel, P. (2018). Fernweh und Reiselust – Streifzüge durch die Tourismuspsychologie. Springer.CrossRef Herrmann, H. P., & Wetzel, P. (2018). Fernweh und Reiselust – Streifzüge durch die Tourismuspsychologie. Springer.CrossRef
go back to reference Heskett, J. L., Schlesinger, L., & Sasser, W. E. (1997). The service-profit-chain. Simon and Schuster. Heskett, J. L., Schlesinger, L., & Sasser, W. E. (1997). The service-profit-chain. Simon and Schuster.
go back to reference Hinterhuber, H. H. (2015). Strategische Unternehmensführung (9. Aufl.). ESV. Hinterhuber, H. H. (2015). Strategische Unternehmensführung (9. Aufl.). ESV.
go back to reference Hogreve, J., Iseke, A., Derfuss, K., & Eller, T. (2017). The service – profit chain: A meta-analytic test of a comprehensive theoretical framework. Journal of Marketing, 81(3), 41–61. Hogreve, J., Iseke, A., Derfuss, K., & Eller, T. (2017). The service – profit chain: A meta-analytic test of a comprehensive theoretical framework. Journal of Marketing, 81(3), 41–61.
go back to reference Homburg, C., Jozić, D., & Kuehnl, C. (2017). Customer experience management: Toward implementing an evolving marketing concept. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 377–401.CrossRef Homburg, C., Jozić, D., & Kuehnl, C. (2017). Customer experience management: Toward implementing an evolving marketing concept. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 377–401.CrossRef
go back to reference Hosany, S., Sthapit, E., & Björk, P. (2022). Memorable tourism experience: A review and research agenda. Psychology & Marketing, 39(8), 1467–1486.CrossRef Hosany, S., Sthapit, E., & Björk, P. (2022). Memorable tourism experience: A review and research agenda. Psychology & Marketing, 39(8), 1467–1486.CrossRef
go back to reference Huang, X. I., Xiuping, L., & Meng, Z. (2013). Seeing’ the social roles of brands: How physical positioning influences brand evaluation. Journal of Consumer Psychology, 23(4), 509–514.CrossRef Huang, X. I., Xiuping, L., & Meng, Z. (2013). Seeing’ the social roles of brands: How physical positioning influences brand evaluation. Journal of Consumer Psychology, 23(4), 509–514.CrossRef
go back to reference Ingenillem, P. (2017). Customer Journey – Die Kommunikation mit dem Hotelgast an jedem Touchpoint der Customer Journey. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 227–240). ESV. Ingenillem, P. (2017). Customer Journey – Die Kommunikation mit dem Hotelgast an jedem Touchpoint der Customer Journey. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 227–240). ESV.
go back to reference Jansen, S. A. (2020). Wie geht Konsumgesellschaft ohne Konsum? brand eins, 22(11), 44–50. Jansen, S. A. (2020). Wie geht Konsumgesellschaft ohne Konsum? brand eins, 22(11), 44–50.
go back to reference Joachimsthaler, E., & Aaker, D. A. (1997). Building brands without mass media. Harvard Business Review, 71(1), 64–73. Joachimsthaler, E., & Aaker, D. A. (1997). Building brands without mass media. Harvard Business Review, 71(1), 64–73.
go back to reference Jockwer, A. (2017). Das Marketing im Teufelskreis der Touristik. Ein Plädoyer für eine kundenzentrierte Herangehensweise im Marketing. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 79–88). ESV. Jockwer, A. (2017). Das Marketing im Teufelskreis der Touristik. Ein Plädoyer für eine kundenzentrierte Herangehensweise im Marketing. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 79–88). ESV.
go back to reference Kaduk, S., Osmetz, D., Wüthrich, H. A., & Hammer, D. (2019). Musterbrecher – Die Kunst das Spiel zu drehen. Murmann. Kaduk, S., Osmetz, D., Wüthrich, H. A., & Hammer, D. (2019). Musterbrecher – Die Kunst das Spiel zu drehen. Murmann.
go back to reference Kamins, A. M., Alpert, F., & Perner, L. (2007). How do consumers know which brand is the market leader or market pioneer? Consumers’ inferential processes, confidence and accuracy. Journal of Marketing Management, 23(7–8), 590–612.CrossRef Kamins, A. M., Alpert, F., & Perner, L. (2007). How do consumers know which brand is the market leader or market pioneer? Consumers’ inferential processes, confidence and accuracy. Journal of Marketing Management, 23(7–8), 590–612.CrossRef
go back to reference Kandampully, J., Zhang, T. C., & Jaakkola, E. (2018). Customer experience management in hospitality: A literature synthesis, new understanding and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 21–56.CrossRef Kandampully, J., Zhang, T. C., & Jaakkola, E. (2018). Customer experience management in hospitality: A literature synthesis, new understanding and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 21–56.CrossRef
go back to reference Kantar. (2024). Kantar BrandZ Most Valuable German Brands. München. Kantar. (2024). Kantar BrandZ Most Valuable German Brands. München.
go back to reference Kapferer, J. N. (1992). Die Marke – Kapital des Unternehmens. Moderne Industrie. Kapferer, J. N. (1992). Die Marke – Kapital des Unternehmens. Moderne Industrie.
go back to reference Kayaman, R., & Arasli, H. (2007). Customer based brand equity: Evidence from the hotel industry. Managing Service Quality, 17(1), 92–109.CrossRef Kayaman, R., & Arasli, H. (2007). Customer based brand equity: Evidence from the hotel industry. Managing Service Quality, 17(1), 92–109.CrossRef
go back to reference Keller, K. L. (2001). Building customer based brand equity: A blueprint for creating strong brands. Marketing Science Institute, Working Paper, Report 01-107. Keller, K. L. (2001). Building customer based brand equity: A blueprint for creating strong brands. Marketing Science Institute, Working Paper, Report 01-107.
go back to reference King, C. (2010). “One size doesn't fit all” Tourism and hospitality employees' response to internal brand management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(4), 517–534.CrossRef King, C. (2010). “One size doesn't fit all” Tourism and hospitality employees' response to internal brand management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(4), 517–534.CrossRef
go back to reference King, C. (2017). Brand management – standing out from the crowd: A review and research agenda for hospitality management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 115–140.CrossRef King, C. (2017). Brand management – standing out from the crowd: A review and research agenda for hospitality management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 115–140.CrossRef
go back to reference Koo, B., Yu, J., & Han, H. (2020). The role of loyalty programs in boosting hotel guest loyalty: Impact of switching barriers. International Journal of Hospitality Management, 84, 102328.CrossRef Koo, B., Yu, J., & Han, H. (2020). The role of loyalty programs in boosting hotel guest loyalty: Impact of switching barriers. International Journal of Hospitality Management, 84, 102328.CrossRef
go back to reference Koob, C. (2011). Markenpositionierung in der Hotellerie: Konsequenzen der Studie ‘Hotellerie der Zukunft. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 102–113). Matthaes. Koob, C. (2011). Markenpositionierung in der Hotellerie: Konsequenzen der Studie ‘Hotellerie der Zukunft. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 102–113). Matthaes.
go back to reference Kotler, P. (2000). Über die Entwicklung von Wertangeboten zur Unique Selling Proposition. Absatzwirtschaft, 43(3), 46–49. Kotler, P. (2000). Über die Entwicklung von Wertangeboten zur Unique Selling Proposition. Absatzwirtschaft, 43(3), 46–49.
go back to reference Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., & Baloglu, S. (2017). Marketing for Hospitality and Tourism (7. Aufl.). Pearson. Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., & Baloglu, S. (2017). Marketing for Hospitality and Tourism (7. Aufl.). Pearson.
go back to reference Kranzbühler, A. M., Kleijnen, M. H., Morgan, R. E., & Teerling, M. (2018). The multilevel nature of customer experience research: An integrative review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 20(2), 433–456.CrossRef Kranzbühler, A. M., Kleijnen, M. H., Morgan, R. E., & Teerling, M. (2018). The multilevel nature of customer experience research: An integrative review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 20(2), 433–456.CrossRef
go back to reference Lemon, K. N., & Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80, 69–96.CrossRef Lemon, K. N., & Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80, 69–96.CrossRef
go back to reference Li, X., Fan, Y., Zhong, X., & Hu, J. (2022). Brand first? The effect of hotel online word-of-mouth on consumer brand sensitivity. Frontiers in Psychology, 13, 986620.CrossRef Li, X., Fan, Y., Zhong, X., & Hu, J. (2022). Brand first? The effect of hotel online word-of-mouth on consumer brand sensitivity. Frontiers in Psychology, 13, 986620.CrossRef
go back to reference Liu, K. N., Tsai, T. I., Xiao, Q., & Hu, C. (2021). The impact of experience on brand loyalty: Mediating effect of images of Taiwan hotels. Journal of China Tourism Research, 17(3), 395–414.CrossRef Liu, K. N., Tsai, T. I., Xiao, Q., & Hu, C. (2021). The impact of experience on brand loyalty: Mediating effect of images of Taiwan hotels. Journal of China Tourism Research, 17(3), 395–414.CrossRef
go back to reference Liu, Y., Hultman, M., Eisingerich, A. B., & Wei, X. (2020). How does brand loyalty interact with tourism destination? Exploring the effect of brand loyalty on place attachment. Annals of Tourism Research, 81, 102879.CrossRef Liu, Y., Hultman, M., Eisingerich, A. B., & Wei, X. (2020). How does brand loyalty interact with tourism destination? Exploring the effect of brand loyalty on place attachment. Annals of Tourism Research, 81, 102879.CrossRef
go back to reference Lo, Y. T., Jusoh, A., Mardani, A., & Streimikiene, D. (2018). Restaurant branding matters: A quantitative report on how brand image can moderate relationship. Journal of International Studies, 11(4), 270–281.CrossRef Lo, Y. T., Jusoh, A., Mardani, A., & Streimikiene, D. (2018). Restaurant branding matters: A quantitative report on how brand image can moderate relationship. Journal of International Studies, 11(4), 270–281.CrossRef
go back to reference Lovelock, C. (2000). Functional integration in services: Understanding the links between marketing, operations, and human resources. In T. A. Swartz & D. Iacobucci (Hrsg.), Handbook of services marketing & management (S. 421–438). Sage. Lovelock, C. (2000). Functional integration in services: Understanding the links between marketing, operations, and human resources. In T. A. Swartz & D. Iacobucci (Hrsg.), Handbook of services marketing & management (S. 421–438). Sage.
go back to reference Lynn, M. (2007). Brand segmentation in the hotel and cruise industry: Fact or fiction? Cornell Hospitality Report, 7(1), 4–15. Lynn, M. (2007). Brand segmentation in the hotel and cruise industry: Fact or fiction? Cornell Hospitality Report, 7(1), 4–15.
go back to reference Maas, R. (2023). Generation Z für Personalmanagement und Führung: Ergebnisse der Generation-Thinking-Studie. Hanser.CrossRef Maas, R. (2023). Generation Z für Personalmanagement und Führung: Ergebnisse der Generation-Thinking-Studie. Hanser.CrossRef
go back to reference Markey, R. (2020). Are you underevaluating your customers? Harvard Business Review, 98(1/2), 42–50. Markey, R. (2020). Are you underevaluating your customers? Harvard Business Review, 98(1/2), 42–50.
go back to reference Marti, B. (2017). 25hours: eine strategielose Erfolgsgeschichte. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 149–162). ESV. Marti, B. (2017). 25hours: eine strategielose Erfolgsgeschichte. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 149–162). ESV.
go back to reference Mayer, C. (2021). The future of the corporation and the economics of purpose. Journal of Management Studies, 58(3), 887–901.CrossRef Mayer, C. (2021). The future of the corporation and the economics of purpose. Journal of Management Studies, 58(3), 887–901.CrossRef
go back to reference McColl-Kennedy, J. R., Gustafsson, A., Jaakkola, E., Klaus, P., Radnor, Z. J., Perks, H., & Friman, M. (2015). Fresh perspectives on customer experience. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 430–435.CrossRef McColl-Kennedy, J. R., Gustafsson, A., Jaakkola, E., Klaus, P., Radnor, Z. J., Perks, H., & Friman, M. (2015). Fresh perspectives on customer experience. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 430–435.CrossRef
go back to reference McKinsey. (2019). Markenrelevanz-Studie 2019. McKinsey&Comp. McKinsey. (2019). Markenrelevanz-Studie 2019. McKinsey&Comp.
go back to reference Meffert, H., & Burmann, C. (2002a). Theoretisches Grundkonzept der identitätsorientierten Markenführung. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement: Grundfragen der identitätsorientierten Markenführung (S. 35–72). Springer Gabler.CrossRef Meffert, H., & Burmann, C. (2002a). Theoretisches Grundkonzept der identitätsorientierten Markenführung. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement: Grundfragen der identitätsorientierten Markenführung (S. 35–72). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Meffert, H., & Burmann, C. (2002b). Managementkonzept der identitätsorientierten Markenführung. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement: Grundfragen der identitätsorientierten Markenführung (S. 73–97). Springer Gabler.CrossRef Meffert, H., & Burmann, C. (2002b). Managementkonzept der identitätsorientierten Markenführung. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement: Grundfragen der identitätsorientierten Markenführung (S. 73–97). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Meffert, H., Schröder, J., & Perrey, J. (2002). B2C-Märkte: Lohnt sich ihre Investition in die Marke? Absatzwirtschaft, 45(10), 28–35. Meffert, H., Schröder, J., & Perrey, J. (2002). B2C-Märkte: Lohnt sich ihre Investition in die Marke? Absatzwirtschaft, 45(10), 28–35.
go back to reference Meffert, H., Burmann, C., Kirchgeorg, M., & Eisenbeiß, M. (2019). Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung (13. Aufl.). Springer Gabler.CrossRef Meffert, H., Burmann, C., Kirchgeorg, M., & Eisenbeiß, M. (2019). Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung (13. Aufl.). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Meyer, C. (2017). Das Reisebüro als Marke: Warum Markenkraft unabhängig von der Unternehmensgröße entsteht. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 105–128). ESV. Meyer, C. (2017). Das Reisebüro als Marke: Warum Markenkraft unabhängig von der Unternehmensgröße entsteht. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 105–128). ESV.
go back to reference Michelli, J. A. (2008). The new gold standard. McGraw-Hill. Michelli, J. A. (2008). The new gold standard. McGraw-Hill.
go back to reference Mikunda, C. (2009). Warum wir uns Gefühle kaufen: Die 7 Hochgefühle und wie man sie weckt. Econ. Mikunda, C. (2009). Warum wir uns Gefühle kaufen: Die 7 Hochgefühle und wie man sie weckt. Econ.
go back to reference Minazzi, R. (2020). Exploration of experiential travel behavior. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 384–396). Routledge.CrossRef Minazzi, R. (2020). Exploration of experiential travel behavior. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 384–396). Routledge.CrossRef
go back to reference Nielsen Media Research. (2021). Werbeausgaben und Mediasplit Hotels und Gastronomie, Report: Klassische Mediengattungen, Firma-Bruttospendings pro Mediengattung/Werbeträger nach Produkt. The Nielsen Company (Germany) GmbH. Nielsen Media Research. (2021). Werbeausgaben und Mediasplit Hotels und Gastronomie, Report: Klassische Mediengattungen, Firma-Bruttospendings pro Mediengattung/Werbeträger nach Produkt. The Nielsen Company (Germany) GmbH.
go back to reference O’Neill, J. W., & Carlback, M. (2011). Do brands matter? A comparison of branded and independent hotels’ performance during a full economic cycle. International Journal of Hospitality Management, 30(3), 515–521.CrossRef O’Neill, J. W., & Carlback, M. (2011). Do brands matter? A comparison of branded and independent hotels’ performance during a full economic cycle. International Journal of Hospitality Management, 30(3), 515–521.CrossRef
go back to reference O’Neill, J. W., & Mattila, A. S. (2010). Hotel brand strategy. Cornell Hospitality Quarterly, 51(1), 27–34.CrossRef O’Neill, J. W., & Mattila, A. S. (2010). Hotel brand strategy. Cornell Hospitality Quarterly, 51(1), 27–34.CrossRef
go back to reference O’Neill, J. W., & Xiao, Q. (2006). The role of brand affiliation in hotel market value. Cornell Hotel and Administration Quarterly, 47(13), 210–223. O’Neill, J. W., & Xiao, Q. (2006). The role of brand affiliation in hotel market value. Cornell Hotel and Administration Quarterly, 47(13), 210–223.
go back to reference Oak, S., & Dalbor, M. C. (2010). Do institutional investors favor firms with greater brand equity? An empirical investigation of investments in US lodging firms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(1), 24–40.CrossRef Oak, S., & Dalbor, M. C. (2010). Do institutional investors favor firms with greater brand equity? An empirical investigation of investments in US lodging firms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(1), 24–40.CrossRef
go back to reference Oh, H., Lee, M., & Lee, S. A. (2021). Global or local brand? Hotel selection in global travel context. Journal of Product & Brand Management, 30(1), 104–117.CrossRef Oh, H., Lee, M., & Lee, S. A. (2021). Global or local brand? Hotel selection in global travel context. Journal of Product & Brand Management, 30(1), 104–117.CrossRef
go back to reference Olsen, M. D., Chung, Y., Graf, N., Lee, K., & Madanoglu, M. (2005). Branding: Myth and reality in the hotel industry. Journal of Retail & Leisure Property, 4(2), 146–162.CrossRef Olsen, M. D., Chung, Y., Graf, N., Lee, K., & Madanoglu, M. (2005). Branding: Myth and reality in the hotel industry. Journal of Retail & Leisure Property, 4(2), 146–162.CrossRef
go back to reference Oven-Krockhaus zur, I. (2017). Vom grauen Stahl zum roten Smile: Markenentwicklung bei der TUI AG. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 129–148). ESV. Oven-Krockhaus zur, I. (2017). Vom grauen Stahl zum roten Smile: Markenentwicklung bei der TUI AG. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 129–148). ESV.
go back to reference Patrício, L., Fisk, R. P., Falcão e Cunha, J., & Constantine, L. (2011). Multilevel service design: From customer value constellation to service experience blueprinting. Journal of Service Research, 14(2), 180–200.CrossRef Patrício, L., Fisk, R. P., Falcão e Cunha, J., & Constantine, L. (2011). Multilevel service design: From customer value constellation to service experience blueprinting. Journal of Service Research, 14(2), 180–200.CrossRef
go back to reference Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy. Harvard Business School. Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy. Harvard Business School.
go back to reference Pine, B. J., II. (2020). Designing employee experiences to create customer experience value. Strategy & Leadership, 48(6), 21–26.CrossRef Pine, B. J., II. (2020). Designing employee experiences to create customer experience value. Strategy & Leadership, 48(6), 21–26.CrossRef
go back to reference Ploner, J. G. (2011). Vom Konzept zur Marke in der Gastronomie. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 207–224). Matthaes. Ploner, J. G. (2011). Vom Konzept zur Marke in der Gastronomie. In M. A. Gardini (Hrsg.), Mit der Marke zum Erfolg: Markenmanagement in Hotellerie und Gastronomie (S. 207–224). Matthaes.
go back to reference Porter, M. E. (2013). Wettbewerbsstrategie: Methoden zur Analyse von Branchen und Konkurrenten (12. Aufl.). Campus. Porter, M. E. (2013). Wettbewerbsstrategie: Methoden zur Analyse von Branchen und Konkurrenten (12. Aufl.). Campus.
go back to reference Premier Inn. (2019). Saubere Zimmer, frische Luft und bequeme Matratzen für den Familienurlaub. Pressemitteilung vom, 20(2), 2019. Premier Inn. (2019). Saubere Zimmer, frische Luft und bequeme Matratzen für den Familienurlaub. Pressemitteilung vom, 20(2), 2019.
go back to reference Priyag, G., Spector, S., & Finsterwalder, J. (2020). Customer experience in tourism: An overview. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 67–76). Routledge.CrossRef Priyag, G., Spector, S., & Finsterwalder, J. (2020). Customer experience in tourism: An overview. In S. K. Dixit (Hrsg.), The Routledge handbook of tourism experience management and marketing (S. 67–76). Routledge.CrossRef
go back to reference Pütz-Willems, M. (2009). Hotel-Trends: Wohin bewegt sich die Branche? In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketing-Management in der Hotellerie (2. Aufl., S. 63–68). Oldenbourg.CrossRef Pütz-Willems, M. (2009). Hotel-Trends: Wohin bewegt sich die Branche? In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketing-Management in der Hotellerie (2. Aufl., S. 63–68). Oldenbourg.CrossRef
go back to reference PwC. (2017, Dezember). Wie Markentreue entsteht – und was sie gefährdet. PwC. PwC. (2017, Dezember). Wie Markentreue entsteht – und was sie gefährdet. PwC.
go back to reference Quinn, R. E., & Thakor, A. V. (2018). Creating a purpose driven organization. Harvard Business Review, 96(4), 90–98. Quinn, R. E., & Thakor, A. V. (2018). Creating a purpose driven organization. Harvard Business Review, 96(4), 90–98.
go back to reference Rawson, A., Duncan, E., & Jones, C. (2013). The truth about customer experience. Harvard Business Review, 91(9), 90–98. Rawson, A., Duncan, E., & Jones, C. (2013). The truth about customer experience. Harvard Business Review, 91(9), 90–98.
go back to reference Reader’s Digest. (2024). Trusted brands 2024 Deutschland, Reader's Digest Deutschland. Verlag Das Beste. Reader’s Digest. (2024). Trusted brands 2024 Deutschland, Reader's Digest Deutschland. Verlag Das Beste.
go back to reference Robinson, R. N., Martins, A., Solnet, D., & Baum, T. (2019). Sustaining precarity: Critically examining tourism and employment. Journal of Sustainable Tourism, 27(4), 1–18. Robinson, R. N., Martins, A., Solnet, D., & Baum, T. (2019). Sustaining precarity: Critically examining tourism and employment. Journal of Sustainable Tourism, 27(4), 1–18.
go back to reference Schmitt, B. (2009). The concept of brand experience. Journal of Brand Management, 16(7), 417–419.CrossRef Schmitt, B. (2009). The concept of brand experience. Journal of Brand Management, 16(7), 417–419.CrossRef
go back to reference Schmitt, B. H. (2003). Customer experience management: A revolutionary approach to connecting with your customers. Wiley. Schmitt, B. H. (2003). Customer experience management: A revolutionary approach to connecting with your customers. Wiley.
go back to reference Schneider, J. (2008). Geschäftsreisende 2008: Strukturen – Einstellungen – Verhalten. IUBH. Schneider, J. (2008). Geschäftsreisende 2008: Strukturen – Einstellungen – Verhalten. IUBH.
go back to reference Schulze, H. (2019). Excellence wins: A no-nonsense guide to becoming the best in a world of compromise. Zondervan. Schulze, H. (2019). Excellence wins: A no-nonsense guide to becoming the best in a world of compromise. Zondervan.
go back to reference Seppälä-Esser, R. (2017). Marketing und Erlebnis im Tourismus: Von der Customer Journey zur Customer Experience. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 55–78). ESV. Seppälä-Esser, R. (2017). Marketing und Erlebnis im Tourismus: Von der Customer Journey zur Customer Experience. In M. A. Gardini (Hrsg.), Marketingexzellenz im Tourismus: Konzepte – Fallstudien – Best Practices (S. 55–78). ESV.
go back to reference Seyfi, S., Hall, C. M., & Rasoolimanesh, S. M. (2020). Exploring memorable cultural tourism experiences. Journal of Heritage Tourism, 15(3), 341–357.CrossRef Seyfi, S., Hall, C. M., & Rasoolimanesh, S. M. (2020). Exploring memorable cultural tourism experiences. Journal of Heritage Tourism, 15(3), 341–357.CrossRef
go back to reference Sharp, B. (2010). How brands grow: What marketers don't know. Oxford University Press. Sharp, B. (2010). How brands grow: What marketers don't know. Oxford University Press.
go back to reference Shostack, G. L. (1982). How to design a service. European Journal of Marketing, 16(1), 49–63.CrossRef Shostack, G. L. (1982). How to design a service. European Journal of Marketing, 16(1), 49–63.CrossRef
go back to reference Shostack, G. L. (1984). Designing services that deliver. Harvard Business Review, 62(January/February), 133–139. Shostack, G. L. (1984). Designing services that deliver. Harvard Business Review, 62(January/February), 133–139.
go back to reference Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin Group. Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin Group.
go back to reference Smit, B., & Melissen, F. (2018). Sustainable customer experience design: Co-creating experiences in events, tourism and hospitality. Routledge.CrossRef Smit, B., & Melissen, F. (2018). Sustainable customer experience design: Co-creating experiences in events, tourism and hospitality. Routledge.CrossRef
go back to reference So, K. K. F., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34(3), 31–41.CrossRef So, K. K. F., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34(3), 31–41.CrossRef
go back to reference Soller, J. (2016). Das heutige Buchungsverhalten von Hotelgästen und deren Auswirkungen auf die Hotelmarke und Hotelfinanzierung. Institut für Tourismus Berlin e.V. Soller, J. (2016). Das heutige Buchungsverhalten von Hotelgästen und deren Auswirkungen auf die Hotelmarke und Hotelfinanzierung. Institut für Tourismus Berlin e.V.
go back to reference Stauss, B. (2001). Markierungspolitik bei Dienstleistungen – Die Dienstleistungsmarke. In M. Bruhn & H. Meffert (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungsmanagement (Bd. 2, S. 550–571). Gabler. Stauss, B. (2001). Markierungspolitik bei Dienstleistungen – Die Dienstleistungsmarke. In M. Bruhn & H. Meffert (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungsmanagement (Bd. 2, S. 550–571). Gabler.
go back to reference Stauss, B., & Bruhn, M. (2008). Dienstleistungsmarken: eine Einführung in den Sammelband. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsmarken: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 3–33). Springer Gabler.CrossRef Stauss, B., & Bruhn, M. (2008). Dienstleistungsmarken: eine Einführung in den Sammelband. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsmarken: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 3–33). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Thilo, I. (2017). Identitätsorientierte Markenführung im Tourismus – Entwicklung eines internen Markenführungsmodells für Destinationen. Springer Gabler. Thilo, I. (2017). Identitätsorientierte Markenführung im Tourismus – Entwicklung eines internen Markenführungsmodells für Destinationen. Springer Gabler.
go back to reference Treugast. (2018). Marke und Preis – Pricing in der Hotellerie. Treugast Solutions Group. Treugast. (2018). Marke und Preis – Pricing in der Hotellerie. Treugast Solutions Group.
go back to reference Trischler, J., Zehrer, A., & Westman, J. (2018). A designerly way of analyzing the customer experience. Journal of Services Marketing, 32(7), 805–819.CrossRef Trischler, J., Zehrer, A., & Westman, J. (2018). A designerly way of analyzing the customer experience. Journal of Services Marketing, 32(7), 805–819.CrossRef
go back to reference Trommsdorf, V. (2009). Konsumentenverhalten (7. Aufl.). Schäffer-Poeschel. Trommsdorf, V. (2009). Konsumentenverhalten (7. Aufl.). Schäffer-Poeschel.
go back to reference Trout, J., & Rifkin, S. (2000). Differentiate or Die – Survival in our era of killer competition. Wiley. Trout, J., & Rifkin, S. (2000). Differentiate or Die – Survival in our era of killer competition. Wiley.
go back to reference Tsai, Y. L., Dev, C. S., & Chintagunta, P. (2015). What’s in a brand name? Assessing the impact of rebranding in the hospitality industry. Journal of Marketing Research, 52(6), 865–878.CrossRef Tsai, Y. L., Dev, C. S., & Chintagunta, P. (2015). What’s in a brand name? Assessing the impact of rebranding in the hospitality industry. Journal of Marketing Research, 52(6), 865–878.CrossRef
go back to reference Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2008). Service-dominant logic: Continuing the evolution. Journal of Academy of Marketing Science, 36(1), 1–10.CrossRef Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2008). Service-dominant logic: Continuing the evolution. Journal of Academy of Marketing Science, 36(1), 1–10.CrossRef
go back to reference VDR. (2018). Geschäftsreiseanalyse 2018. Verband Deutsches Reisemanagement e.V. VDR. (2018). Geschäftsreiseanalyse 2018. Verband Deutsches Reisemanagement e.V.
go back to reference Veloso, M., & Gomez-Suarez, M. (2023). Customer experience in the hotel industry: A systematic literature review and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(8), 3006–3028.CrossRef Veloso, M., & Gomez-Suarez, M. (2023). Customer experience in the hotel industry: A systematic literature review and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(8), 3006–3028.CrossRef
go back to reference Vlahovic-Mlakar, T. S., & Ozretic-Dosen, D. (2022). Brand experience in hospitality and tourism – review and future directions. Tourism, 70(4), 674–693.CrossRef Vlahovic-Mlakar, T. S., & Ozretic-Dosen, D. (2022). Brand experience in hospitality and tourism – review and future directions. Tourism, 70(4), 674–693.CrossRef
go back to reference Voeth, M. (2020). Marketing und/oder marktorientierte Unternehmensführung. In M. Bruhn, C. Burmann, & M. Kirchgeorg (Hrsg.), Marketing Weiterdenken – Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (S. 61–73). Springer Gabler. Voeth, M. (2020). Marketing und/oder marktorientierte Unternehmensführung. In M. Bruhn, C. Burmann, & M. Kirchgeorg (Hrsg.), Marketing Weiterdenken – Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (S. 61–73). Springer Gabler.
go back to reference Wagner, D., Schobert, M., & Steckenbauer, C. (2019). Experience Design im Tourismus – eine Branche im Wandel: Gestaltung von Gäste-Erlebnissen, Erlebnismarketing und Erlebnisvertrieb. Springer Gabler.CrossRef Wagner, D., Schobert, M., & Steckenbauer, C. (2019). Experience Design im Tourismus – eine Branche im Wandel: Gestaltung von Gäste-Erlebnissen, Erlebnismarketing und Erlebnisvertrieb. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Xiong, L., King, C., & Hu, C. (2014). Where is the love? Investigating multiple membership and hotel customer loyalty. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(4), 572–592.CrossRef Xiong, L., King, C., & Hu, C. (2014). Where is the love? Investigating multiple membership and hotel customer loyalty. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(4), 572–592.CrossRef
go back to reference Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives, 28, 201–210.CrossRef Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives, 28, 201–210.CrossRef
go back to reference Yang, J. T., Wan, C. S., & Wu, C. W. (2015). Effect of internal branding on employee brand commitment and behavior in hospitality. Tourism and Hospitality Research, 15(4), 267–280.CrossRef Yang, J. T., Wan, C. S., & Wu, C. W. (2015). Effect of internal branding on employee brand commitment and behavior in hospitality. Tourism and Hospitality Research, 15(4), 267–280.CrossRef
go back to reference Zablah, A. R., Franke, G. R., Brown, T. J., & Bartholomew, D. E. (2012). How and when does customer orientation influence frontline employee job outcomes? A meta-analytic evaluation. Journal of Marketing, 76(3), 21–40.CrossRef Zablah, A. R., Franke, G. R., Brown, T. J., & Bartholomew, D. E. (2012). How and when does customer orientation influence frontline employee job outcomes? A meta-analytic evaluation. Journal of Marketing, 76(3), 21–40.CrossRef
go back to reference Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Berry, L. L. (1992). Qualitätsservice: Was Ihre Kunden erwarten – was Sie leisten müssen. Campus. Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Berry, L. L. (1992). Qualitätsservice: Was Ihre Kunden erwarten – was Sie leisten müssen. Campus.
go back to reference Zeithaml, V. A., Verleye, K., Hatak, I., Koller, M., & Zauner, A. (2020). Three decades of customer value research: paradigmatic roots and future research avenues. Journal of Service Research, 23(4), 409–432.CrossRef Zeithaml, V. A., Verleye, K., Hatak, I., Koller, M., & Zauner, A. (2020). Three decades of customer value research: paradigmatic roots and future research avenues. Journal of Service Research, 23(4), 409–432.CrossRef
go back to reference Zschiesche, A. (2021). Vertrauen – die härteste Währung der Welt. Gabal. Zschiesche, A. (2021). Vertrauen – die härteste Währung der Welt. Gabal.
Metadata
Title
Brand Leadership im Tourismus: Was wirklich zählt!
Author
Marco A. Gardini
Copyright Year
2025
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-45540-8_1

Premium Partner