Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Chapter

Communicative Inferences and Context of Interests

Author : Marco Cruciani

Published in: Modeling and Using Context

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

The paper examines the determination of the explicit content of communication via inferential processes based on the speakers’ situational interests. The paper’s argument is based on the hypothesis that the meaning of natural language expressions depends on the situational extra-linguistic interests of speakers. It is maintained that interests affect the sentences of natural language when semantic conventions, semantic context, and pragmatic context are unable to determine a unique meaning for a sentence. In particular, the paper addresses the question of the determination of meaning via inference where the speaker’s interest is a premise for communicative inferences. The notion of interest is viewed as (preference for) a state of affairs which implies the possibility conditions of the agent’s goal. The context of interests is viewed as the set of states of affairs that make a sentence true and contemporaneously satisfy the situational interests of the speaker. The last part of the paper illustrates a real-life case of linguistic dispute.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadata
Title
Communicative Inferences and Context of Interests
Author
Marco Cruciani
Copyright Year
2011
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-24279-3_8

Premium Partner