Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

3. Cracks in the World View of Classical Management

Authors : Dr. Roland Geschwill, Dr. Martina Nieswandt

Published in: Lateral Management

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

In the 1970s, information technology began its triumphant march through German companies. At first electronic data processing, which was unpopular with traditionalists, was only seen as a cost factor, but this soon changed. In all corporate forms, Weber’s staff and line model and Ford’s logic of division of labour and hierarchization of workflows came under functional pressure.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Crainer, S. (1997). The Tom Peters phenomenon. Corporate man to corporate skunk. Capstone: Oxford. Crainer, S. (1997). The Tom Peters phenomenon. Corporate man to corporate skunk. Capstone: Oxford.
go back to reference Drucker, P. F. (1967). The effective executive. New York: Harper & Row. Drucker, P. F. (1967). The effective executive. New York: Harper & Row.
go back to reference Fisher, R., & Ury, W. (1981). Getting to yes. Negotiating agreement without giving in. Boston: Houghton Mifflin. Fisher, R., & Ury, W. (1981). Getting to yes. Negotiating agreement without giving in. Boston: Houghton Mifflin.
go back to reference Habermas, J. (1996). Drei normative Modelle der Demokratie: Zum Begriff deliberativer Demokratie, in: Die Einbeziehung des Anderen. Studien zur politischen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1996, p. 277 ff. Habermas, J. (1996). Drei normative Modelle der Demokratie: Zum Begriff deliberativer Demokratie, in: Die Einbeziehung des Anderen. Studien zur politischen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1996, p. 277 ff.
go back to reference In Defence of a Guru. (1994). In: The Economist, 29.02.1994. In Defence of a Guru. (1994). In: The Economist, 29.02.1994.
go back to reference Laloux, F. (2014). Reinventing organizations. A guide to creating organizations inspired by the next stage of human consciousness. Nelson Parker. Laloux, F. (2014). Reinventing organizations. A guide to creating organizations inspired by the next stage of human consciousness. Nelson Parker.
go back to reference Nanz, P., Fritsche, M. (2012). Handbuch Bürgerbeteiligung. Verfahren und Akteure, Chancen und Grenzen. Schriftenreihe Bundeszentrale für politische Bildung, Band 1200, Bonn. Nanz, P., Fritsche, M. (2012). Handbuch Bürgerbeteiligung. Verfahren und Akteure, Chancen und Grenzen. Schriftenreihe Bundeszentrale für politische Bildung, Band 1200, Bonn.
go back to reference Owen, H. (1999). The Spirit of Leadership. Liberating the Leader in Each of Us. San Francisco: Berrett-Koehler [1990]. Owen, H. (1999). The Spirit of Leadership. Liberating the Leader in Each of Us. San Francisco: Berrett-Koehler [1990].
go back to reference Peters, T. (1992). Liberation management. Necessary disorganization for the nanosecond nineties. New York: Knopf. Peters, T. (1992). Liberation management. Necessary disorganization for the nanosecond nineties. New York: Knopf.
go back to reference Peters, T. (1995). The pursuit of WOW! every person s guide to topsy-turvy times. USA, New York: Random House. Peters, T. (1995). The pursuit of WOW! every person s guide to topsy-turvy times. USA, New York: Random House.
go back to reference Peters, T., & Waterman, R. (1982). In search of excellence. Lessons from America’s best-run companies. New York: Harper & Row. Peters, T., & Waterman, R. (1982). In search of excellence. Lessons from America’s best-run companies. New York: Harper & Row.
go back to reference Sprenger, R. K. (2005). Aufstand des Individuums. Warum wir Führung komplett neu denken müssen. Limitierte Sonderausgabe. Campus, Frankfurt am Main. Sprenger, R. K. (2005). Aufstand des Individuums. Warum wir Führung komplett neu denken müssen. Limitierte Sonderausgabe. Campus, Frankfurt am Main.
go back to reference Sprenger, R. K. (2013). An der Freiheit des anderen kommt keiner vorbei. Das Beste von Reinhard K. Sprenger. Campus, Frankfurt am Main. Sprenger, R. K. (2013). An der Freiheit des anderen kommt keiner vorbei. Das Beste von Reinhard K. Sprenger. Campus, Frankfurt am Main.
Metadata
Title
Cracks in the World View of Classical Management
Authors
Dr. Roland Geschwill
Dr. Martina Nieswandt
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-46496-7_3