Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Chapter

Der vermessene und verkaufte Verbraucher?

Author : Andreas Oehler

Published in: Verbraucherwissenschaften

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Längst fokussieren die Datensammlung und die Datenverwertung nicht mehr nur auf Werbebotschaften oder personalisierte Produktangebote, sondern auf weitreichendes Profiling und Tracking aller erfassbaren Lebensumstände. Hierzu gehört auch die Verknüpfung mit Daten dritter Anbieter und Verwerter. Die originären und die verarbeiteten Daten sind also selbst entgeltliches Handelsgut, dem auch Verbraucherinnen und Verbraucher einen pekuniären Wert zumessen. Der Beitrag fordert daher ein Entgelt für Verbraucherinnen und Verbraucher für die in der Datenverwertung enthaltene Wertschöpfung und erörtert, warum die DSGVO aus Sicht der Verbraucherinnen und Verbraucher für die Umsetzung dieser Forderung ungeeignet ist.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Footnotes
This content is only visible if you are logged in and have the appropriate permissions.
Literature
This content is only visible if you are logged in and have the appropriate permissions.
Metadata
Title
Der vermessene und verkaufte Verbraucher?
Author
Andreas Oehler
Copyright Year
2021
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-29935-4_18