Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Digitalisierung im Vertrieb als Führungsaufgabe

Author : Lars Binckebanck

Published in: Führung von Vertriebsorganisationen

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die Digitalisierung ist ein Stresstest für moderne Vertriebsorganisationen. Mit Digital Sales Excellence und Digital Sales Leadership werden in diesem Beitrag zwei Konzepte vorgestellt, die in dynamischen Zeiten Orientierung liefern und zusammen mit Konzepten wie Change-Management und effektiven Sales-Trainings Führungskräften helfen können, den Wandel zu gestalten.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Literature
go back to reference Albers, S., & Krafft, M. (2013). Vertriebsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler. Albers, S., & Krafft, M. (2013). Vertriebsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Andelfinger, V. P. (2017). Einführung. In V. P. Andelfinger & T. Hänisch (Hrsg.), Industrie 4.0 (S. 1–8). Wiesbaden: Springer Gabler. Andelfinger, V. P. (2017). Einführung. In V. P. Andelfinger & T. Hänisch (Hrsg.), Industrie 4.0 (S. 1–8). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Backhaus, K., & Voeth, M. (2014). Industriegütermarketing (10. Aufl.). München: Vahlen. Backhaus, K., & Voeth, M. (2014). Industriegütermarketing (10. Aufl.). München: Vahlen.
go back to reference Backhaus, K., Budt, M., & Neun, H. (2011). Strategisches Vertriebsmanagement. In C. Homburg & J. Wieseke (Hrsg.), Handbuch Vertriebsmanagement (S. 35–55). Wiesbaden: Springer Gabler. Backhaus, K., Budt, M., & Neun, H. (2011). Strategisches Vertriebsmanagement. In C. Homburg & J. Wieseke (Hrsg.), Handbuch Vertriebsmanagement (S. 35–55). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Berry, L. L., Carbone, L. P., & Haeckel, S. H. (2002). Managing the total customer experience. MIT Sloan Management Review, 43(3), 1–5. Berry, L. L., Carbone, L. P., & Haeckel, S. H. (2002). Managing the total customer experience. MIT Sloan Management Review, 43(3), 1–5.
go back to reference Binckebanck, L. (2015). Digital Sales Excellence – Systematischer Einsatz neuer Technologien im Vertrieb. Marketing Review St. Gallen, 32(6), 44–52. Binckebanck, L. (2015). Digital Sales Excellence – Systematischer Einsatz neuer Technologien im Vertrieb. Marketing Review St. Gallen, 32(6), 44–52.
go back to reference Binckebanck, L. (2016a). Digital Sales Excellence: Neue Technologien im Vertrieb aus strategischer Perspektive. In L. Binckebanck & R. Elste (Hrsg.), Digitalisierung im Vertrieb (S. 189–354). Wiesbaden: Springer Gabler. Binckebanck, L. (2016a). Digital Sales Excellence: Neue Technologien im Vertrieb aus strategischer Perspektive. In L. Binckebanck & R. Elste (Hrsg.), Digitalisierung im Vertrieb (S. 189–354). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Binckebanck, L. (2016b). Digital Sales Excellence: Systematischer Einsatz neuer Technologien im operativen Vertrieb. In L. Binckebanck & R. Elste (Hrsg.), Digitalisierung im Vertrieb (S. 521–558). Wiesbaden: Springer Gabler. Binckebanck, L. (2016b). Digital Sales Excellence: Systematischer Einsatz neuer Technologien im operativen Vertrieb. In L. Binckebanck & R. Elste (Hrsg.), Digitalisierung im Vertrieb (S. 521–558). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Binckebanck, L. (2017). Digital sales leadership. Marketing Review St. Gallen, 34(4), 94–103. Binckebanck, L. (2017). Digital sales leadership. Marketing Review St. Gallen, 34(4), 94–103.
go back to reference Binckebanck, L. (2018a). Stresstest für das Verkaufsmanagement. acquisa, 65(2), 70–77. Binckebanck, L. (2018a). Stresstest für das Verkaufsmanagement. acquisa, 65(2), 70–77.
go back to reference Binckebanck, L. (2018b). Neue Spielräume durch Automatisierung. Sales Excellence, 27(11), 42–45. Binckebanck, L. (2018b). Neue Spielräume durch Automatisierung. Sales Excellence, 27(11), 42–45.
go back to reference Binckebanck, L. (2019). Die digitale Transformation zielgerichtet managen. Sales Excellence, 28(3), 10–15. Binckebanck, L. (2019). Die digitale Transformation zielgerichtet managen. Sales Excellence, 28(3), 10–15.
go back to reference Binckebanck, L., & Buhr, A. (2017). Training im Verkauf geht heute anders. Sales Management Review, 26(1), 12–21. Binckebanck, L., & Buhr, A. (2017). Training im Verkauf geht heute anders. Sales Management Review, 26(1), 12–21.
go back to reference Binckebanck, L., & Buhr, A. (2018). Veränderungsprozesse wirksam managen. Sales Excellence, 27(4), 10–15. Binckebanck, L., & Buhr, A. (2018). Veränderungsprozesse wirksam managen. Sales Excellence, 27(4), 10–15.
go back to reference Binckebanck, L., & Buhr, A. (2019). Die Entwicklung von CRM unter der Lupe. Sales Excellence, 28(7–8), 10–15. Binckebanck, L., & Buhr, A. (2019). Die Entwicklung von CRM unter der Lupe. Sales Excellence, 28(7–8), 10–15.
go back to reference Binckebanck, L., & Bußmann, W. F. (2006). Return on Training – Vertriebliche Weiterbildung und Wissensmanagement. In D. Ahlert, R. Olbrich & H. Schröder (Hrsg.), Jahrbuch Vertriebs- und Handelsmanagement (S. 77–92). Frankfurt a. M.: Deutscher Fachverlag. Binckebanck, L., & Bußmann, W. F. (2006). Return on Training – Vertriebliche Weiterbildung und Wissensmanagement. In D. Ahlert, R. Olbrich & H. Schröder (Hrsg.), Jahrbuch Vertriebs- und Handelsmanagement (S. 77–92). Frankfurt a. M.: Deutscher Fachverlag.
go back to reference Brower, H. H., Schoorman, F. D., & Tan, H. H. (2000). A model of relational leadership: The integration of trust and leader-member exchange. The Leadership Quarterly, 11(2), 227–250. Brower, H. H., Schoorman, F. D., & Tan, H. H. (2000). A model of relational leadership: The integration of trust and leader-member exchange. The Leadership Quarterly, 11(2), 227–250.
go back to reference Bruhn, M. (2016). Relationship marketing (5. Aufl.). München: Vahlen. Bruhn, M. (2016). Relationship marketing (5. Aufl.). München: Vahlen.
go back to reference Buhse, W. (2012). Changing the Mindset: Die Bedeutung des Digital Leadership für die Enterprise 2.0-Strategieentwicklung. In G. Lembke & N. Soyez (Hrsg.), Digitale Medien im Unternehmen (S. 237–252). Wiesbaden: Springer Gabler. Buhse, W. (2012). Changing the Mindset: Die Bedeutung des Digital Leadership für die Enterprise 2.0-Strategieentwicklung. In G. Lembke & N. Soyez (Hrsg.), Digitale Medien im Unternehmen (S. 237–252). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Cakim, I. M. (2010). Implementing word-of-mouth marketing. Hoboken: Wiley. Cakim, I. M. (2010). Implementing word-of-mouth marketing. Hoboken: Wiley.
go back to reference Christensen, C. M., Matzler, K., & von den Eichen, S. F. (2015). The Innovator’s Dilemma (2. Aufl.). München: Vahlen. Christensen, C. M., Matzler, K., & von den Eichen, S. F. (2015). The Innovator’s Dilemma (2. Aufl.). München: Vahlen.
go back to reference Doppler, K., & Lauterburg, C. (2014). Change Management – Den Unternehmenswandel gestalten (13. Aufl.). Frankfurt a. M.: Campus. Doppler, K., & Lauterburg, C. (2014). Change Management – Den Unternehmenswandel gestalten (13. Aufl.). Frankfurt a. M.: Campus.
go back to reference Eggert, A., & Fassott, G. (2001). Elektronisches Kundenbeziehungsmanagement (eCRM). In A. Eggert & G. Fassott (Hrsg.), eCRM – Electronic customer relationship management (S. 1–14). Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Eggert, A., & Fassott, G. (2001). Elektronisches Kundenbeziehungsmanagement (eCRM). In A. Eggert & G. Fassott (Hrsg.), eCRM – Electronic customer relationship management (S. 1–14). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
go back to reference Gebert, D. (1974). Organisationsentwicklung. Stuttgart: Kohlhammer. Gebert, D. (1974). Organisationsentwicklung. Stuttgart: Kohlhammer.
go back to reference Giebelhausen, M., Robinson, S. G., Sirianni, N. J., & Brady, M. K. (2014). Touch versus tech: When technology functions as a barrier or a benefit to service encounters. Journal of Marketing, 78(4), 113–124. Giebelhausen, M., Robinson, S. G., Sirianni, N. J., & Brady, M. K. (2014). Touch versus tech: When technology functions as a barrier or a benefit to service encounters. Journal of Marketing, 78(4), 113–124.
go back to reference Goldman, S. L., Nagel, R. N., & Preiss, K. (1994). Agile competitors and virtual organizations: Strategies for enriching the customer. Hoboken: Wiley. Goldman, S. L., Nagel, R. N., & Preiss, K. (1994). Agile competitors and virtual organizations: Strategies for enriching the customer. Hoboken: Wiley.
go back to reference Greif, S., Runde, B., & Seeberg, I. (2004). Erfolge und Misserfolge beim Change Management. Göttingen: Hogrefe. Greif, S., Runde, B., & Seeberg, I. (2004). Erfolge und Misserfolge beim Change Management. Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Haffke, I. (2017). The implications of digital business transformation for corporate leadership, the IT function, and business-IT alignment. Darmstadt: Technische Universität. Haffke, I. (2017). The implications of digital business transformation for corporate leadership, the IT function, and business-IT alignment. Darmstadt: Technische Universität.
go back to reference Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation. New York: Harper Business. Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation. New York: Harper Business.
go back to reference Hippner, H., & Wilde, K. D. (2001). Komponenten einer CRM-Lösung. In S. Helmke & W. Dangelmaier (Hrsg.), Effektives customer relationship management (S. 3–38). Wiesbaden: Springer Gabler. Hippner, H., & Wilde, K. D. (2001). Komponenten einer CRM-Lösung. In S. Helmke & W. Dangelmaier (Hrsg.), Effektives customer relationship management (S. 3–38). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Homburg, C. (2017). Marketingmanagement (6. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler. Homburg, C. (2017). Marketingmanagement (6. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Homburg, C., Workman, J. P., Jr., & Jensen, O. (2000). Fundamental changes in marketing organization: The movement toward a customer-focused organizational structure. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 28(4), 459–478. Homburg, C., Workman, J. P., Jr., & Jensen, O. (2000). Fundamental changes in marketing organization: The movement toward a customer-focused organizational structure. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 28(4), 459–478.
go back to reference Homburg, C., Schäfer, H., & Schneider, J. (2016). Sales excellence (8. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler. Homburg, C., Schäfer, H., & Schneider, J. (2016). Sales excellence (8. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Huckemann, M., Bußmann, W. F., Dannenberg, H., & Hundgeburth, M. (2000). Verkaufsprozess-Management. Neuwied: Luchterhand. Huckemann, M., Bußmann, W. F., Dannenberg, H., & Hundgeburth, M. (2000). Verkaufsprozess-Management. Neuwied: Luchterhand.
go back to reference Ingram, T. N., LaForge, R. W., & Leigh, T. W. (2002). Selling in the new millennium: A joint agenda. Industrial Marketing Management, 31(7), 1–9. Ingram, T. N., LaForge, R. W., & Leigh, T. W. (2002). Selling in the new millennium: A joint agenda. Industrial Marketing Management, 31(7), 1–9.
go back to reference Janes, A., Prammer, K., & Schulte-Derne, M. (2001). Transformationsmanagement. Wien: Springer. Janes, A., Prammer, K., & Schulte-Derne, M. (2001). Transformationsmanagement. Wien: Springer.
go back to reference Järvinen, J., & Taiminen, H. (2016). Harnessing marketing automation for B2B content marketing. Industrial Marketing Management, 54(4), 164–175. Järvinen, J., & Taiminen, H. (2016). Harnessing marketing automation for B2B content marketing. Industrial Marketing Management, 54(4), 164–175.
go back to reference Jones, E., Brown, S. P., Zoltners, A. A., & Weitz, B. A. (2005). The changing environment of selling and sales management. Journal of Personal Selling & Sales Management, 25(2), 105–111. Jones, E., Brown, S. P., Zoltners, A. A., & Weitz, B. A. (2005). The changing environment of selling and sales management. Journal of Personal Selling & Sales Management, 25(2), 105–111.
go back to reference Kohnke, O. (2017). It’s not just about technology: The people side of digitization. In G. Oswald & M. Kleinemeier (Hrsg.), Shaping the digital enterprise (S. 69–91). Wiesbaden: Springer. Kohnke, O. (2017). It’s not just about technology: The people side of digitization. In G. Oswald & M. Kleinemeier (Hrsg.), Shaping the digital enterprise (S. 69–91). Wiesbaden: Springer.
go back to reference Kollmann, T. (2019). E-business (7. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler. Kollmann, T. (2019). E-business (7. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Krauss, M. (2010). Organizing for digital. Marketing News, 11, 12. Krauss, M. (2010). Organizing for digital. Marketing News, 11, 12.
go back to reference Kreutzer, R. T., & Land, K.-H. (2017). Digitale Markenführung. Wiesbaden: Springer Gabler. Kreutzer, R. T., & Land, K.-H. (2017). Digitale Markenführung. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Lane, N., & Piercy, N. (2009). Strategizing the sales organization. Journal of Strategic Marketing, 17(3/4), 307–322. Lane, N., & Piercy, N. (2009). Strategizing the sales organization. Journal of Strategic Marketing, 17(3/4), 307–322.
go back to reference Lehning, T., Steiner, R., Holzer, M., & Dürr, A. (2015). Marketing – IT / IT – Marketing: Eine Verständigungshilfe. Würzburg: Vogel. Lehning, T., Steiner, R., Holzer, M., & Dürr, A. (2015). Marketing – IT / IT – Marketing: Eine Verständigungshilfe. Würzburg: Vogel.
go back to reference Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics: Concept, method and reality in social science, social equilibria and social change. Human Relations, 1(1), 5–41. Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics: Concept, method and reality in social science, social equilibria and social change. Human Relations, 1(1), 5–41.
go back to reference Lewis, M. W., Andriopoulos, C., & Smith, W. K. (2014). Paradoxical leadership to enable strategic agility. California Management Review, 56(3), 58–77. Lewis, M. W., Andriopoulos, C., & Smith, W. K. (2014). Paradoxical leadership to enable strategic agility. California Management Review, 56(3), 58–77.
go back to reference Luhmann, N. (1984). Soziale Systeme – Grundriss einer allgemeinen Theorie. Frankfurt a. M.: Suhrkamp. Luhmann, N. (1984). Soziale Systeme – Grundriss einer allgemeinen Theorie. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
go back to reference Murrell, K. L. (1997). Emergent theories of leadership for the next century: Towards relational concepts. Organization Development Journal, 15(3), 35–42. Murrell, K. L. (1997). Emergent theories of leadership for the next century: Towards relational concepts. Organization Development Journal, 15(3), 35–42.
go back to reference Peteraf, M., Di Stefano, G., & Verona, G. (2013). The elephant in the room of dynamic capabilities: Bringing two diverging conversations together. Strategic Management Journal, 34(12), 1389–1410. Peteraf, M., Di Stefano, G., & Verona, G. (2013). The elephant in the room of dynamic capabilities: Bringing two diverging conversations together. Strategic Management Journal, 34(12), 1389–1410.
go back to reference Petry, T. (2016). Digital leadership. Freiburg: Haufe. Petry, T. (2016). Digital leadership. Freiburg: Haufe.
go back to reference Raskino, M., & Waller, G. (2015). Digital to the core. New York: Taylor & Francis. Raskino, M., & Waller, G. (2015). Digital to the core. New York: Taylor & Francis.
go back to reference Remdisch, S., & Schumacher, L. (2015). Wirksam führen auf Distanz. Freiburg: Haufe. Remdisch, S., & Schumacher, L. (2015). Wirksam führen auf Distanz. Freiburg: Haufe.
go back to reference Roethlisberger, F. J., Dickson, W. J., & Wright, H. A. (1939). Management and the worker. Cambridge, MA: Harvard University Press. Roethlisberger, F. J., Dickson, W. J., & Wright, H. A. (1939). Management and the worker. Cambridge, MA: Harvard University Press.
go back to reference Schüller, A. M. (2013). Touchpoints – Auf Tuchfühlung mit dem Kunden von heute (3. Aufl.). Offenbach: Gabal. Schüller, A. M. (2013). Touchpoints – Auf Tuchfühlung mit dem Kunden von heute (3. Aufl.). Offenbach: Gabal.
go back to reference Stock-Homburg, R., & Bieling, G. (2011). Personalmanagement im Vertrieb: Herausforderungen und Lösungen. In C. Homburg & J. Wieseke (Hrsg.), Handbuch Vertriebsmanagement (S. 281–305). Wiesbaden: Springer Gabler. Stock-Homburg, R., & Bieling, G. (2011). Personalmanagement im Vertrieb: Herausforderungen und Lösungen. In C. Homburg & J. Wieseke (Hrsg.), Handbuch Vertriebsmanagement (S. 281–305). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Storbacka, K., Ryals, L., Davies, I. A., & Nenonen, S. (2009). The changing role of sales: Viewing sales as a strategic, cross-functional process. European Journal of Marketing, 43(7–8), 890–906. Storbacka, K., Ryals, L., Davies, I. A., & Nenonen, S. (2009). The changing role of sales: Viewing sales as a strategic, cross-functional process. European Journal of Marketing, 43(7–8), 890–906.
go back to reference Storbacka, K., Polsa, P., & Sääksjärvi, M. (2011). Management practices in solution sales: A multilevel and cross-functional framework. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(1), 35–54. Storbacka, K., Polsa, P., & Sääksjärvi, M. (2011). Management practices in solution sales: A multilevel and cross-functional framework. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(1), 35–54.
go back to reference Strauß, R. E. (2013). Digital business excellence. Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Strauß, R. E. (2013). Digital business excellence. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
go back to reference Summa, L. (2016). (Un)Bequeme Denkimpulse für Veränderung zugunsten einer digitalen Welt. In L. Summa (Hrsg.), Digitale Führungsintelligenz: „Adapt to win“ (S. 13–150). Wiesbaden: Springer Gabler. Summa, L. (2016). (Un)Bequeme Denkimpulse für Veränderung zugunsten einer digitalen Welt. In L. Summa (Hrsg.), Digitale Führungsintelligenz: „Adapt to win“ (S. 13–150). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533. Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533.
go back to reference Tiffert, A., & Binckebanck, L. (2015). Veränderungen neu denken. Sales Management Review, 24(3), 12–18. Tiffert, A., & Binckebanck, L. (2015). Veränderungen neu denken. Sales Management Review, 24(3), 12–18.
go back to reference Wagner, G. (2017). Digital Leadership – die Führungskraft im Zeitalter von Industrie 4.0. In V. P. Andelfinger & T. Hänisch (Hrsg.), Industrie 4.0 (S. 165–214). Wiesbaden: Springer Gabler. Wagner, G. (2017). Digital Leadership – die Führungskraft im Zeitalter von Industrie 4.0. In V. P. Andelfinger & T. Hänisch (Hrsg.), Industrie 4.0 (S. 165–214). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Weiß, Y. M.-Y., & Wagner, D. J. (2017). Die Zukunft der Arbeitswelt: Arbeiten 4.0. In W. Jochmann, I. Böckenholt, & S. Diestel (Hrsg.), HR-Exzellenz (S. 203–217). Wiesbaden: Springer Gabler. Weiß, Y. M.-Y., & Wagner, D. J. (2017). Die Zukunft der Arbeitswelt: Arbeiten 4.0. In W. Jochmann, I. Böckenholt, & S. Diestel (Hrsg.), HR-Exzellenz (S. 203–217). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Zaleznik, A. (2004). Managers and leaders: Are they different? Harvard Business Review, 82(1), 74–81. Zaleznik, A. (2004). Managers and leaders: Are they different? Harvard Business Review, 82(1), 74–81.
Metadata
Title
Digitalisierung im Vertrieb als Führungsaufgabe
Author
Lars Binckebanck
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-26727-8_7