Skip to main content

E-Learning

Aus der Redaktion

Betriebe schöpfen Reskilling-Potenzial nicht aus

Bis zum Jahr 2027 fehlen in Deutschland laut Institut der deutschen Wirtschaft fast 728.000 Fachkräfte. Unternehmen müssen daher auch ihre Weiterbildungsstrategien hinterfragen. Eine Studie weist Wege zum Aufbau von Future Skills.

So fördern Unternehmen eine nachhaltige Unternehmenskultur

Die Gen Z strebt nach grünen Jobs, obwohl die nötigen Kenntnisse dafür oft fehlen. Wer eine nachhaltige Unternehmenskultur fördert, kann bei dieser Zielgruppe als Arbeitgeber punkten und Green Skills aufbauen.

Unternehmen vernachlässigen Fortbildungen zu KI

95 Prozent der Unternehmen bieten ihren Mitarbeitenden Möglichkeiten zur Weiterbildung an. Doch in 71 Prozent der Unternehmen gibt es derzeit keine Schulungen zum Megathema Künstliche Intelligenz, so eine Studie.

Mit Re- und Upskilling gegen den Mitarbeiterfrust

Die Zahl der Mitarbeitenden ohne emotionale Bindung ist auf einem Höchststand und kostet die deutsche Wirtschaft Milliarden. Re- und Upskilling bieten hierbei Lösungsmöglichkeiten.

Gamification steigert die Lernmotivation

Spielerisch zu lernen, ist nicht nur ein pädagogischer Ansatz für Schüler. Auch in der Erwachsenbildung motiviert Gamification. Wie Unternehmen von den positiven Effekten profitieren und was sie bei Serious Games und Trainings beachten sollten.

Welche Maßnahmen gegen den Fachkräftemangel helfen

Der Fachkräftemangel bereitet vielen Unternehmen Sorgen. Sie fürchten um ihre Wettbewerbsfähigkeit, wenn Personal und Skills fehlen. Die Ansätze zur Problemlösung sind vielschichtig.

Warum Egoismus für die Weiterbildung wichtig ist

Mal ehrlich: Berufliche Weiterbildung rangierte in der Beliebtheitsskala vieler Unternehmen lange Zeit gleichauf mit Controlling oder Jahres-Forecast. Es wird Zeit für eine Neubewertung.

Zukunftsfähige Firmen bauen auf Weiterbildung

Weiterbildung und lebenslanges Lernen sind die Codes gegen Fachkräftemangel und für zukunftsfähige Organisationen. Doch wie ist es um die betriebliche Weiterbildung in Deutschland bestellt? Eine Bestandsaufnahme.

Zeitschriftenartikel

01-12-2025

Cross-cultural perspectives on entrepreneurship training effectiveness: understanding the role of training duration, methodology, and expertise

This paper investigates the adequacy of entrepreneurship training programs across diverse geographical regions, examining how various factors—such as the nature of the training, accessibility of digital resources, contextual conditions, and …

Open Access 01-12-2025 | Research article

Qualitatively different teacher experiences of teaching with generative artificial intelligence

Generative AI (GenAI) use is increasing across society in many different industries. Despite widespread adoption in workplaces, there is little consensus on the scope of its benefits and challenges at the level of most industries. Universities are …

Open Access 01-12-2025 | Research

Analysis of faculty readiness for online teaching: assessing impact and adaptability in diverse educational contexts

In recent years, educators have encountered significant shifts in teaching methodologies driven by rapid technological advancements and evolving demands in higher education. This transition has prompted adaptations in teaching practices and …

Open Access 01-12-2025 | Research

Investigating continuous intention to use metaverse in higher education institutions: a dual-staged structural equation modeling-artificial neural network approach

The current study explores metaverse adoption among higher education institutions (HEIs) in the light of a theoretical framework to empower future perspectives of the metaverse as a learning platform. Even though this technology was just recently …

Buchkapitel

2025 | OriginalPaper | Chapter

Transforming Education: The Potential of Generative AI Tools for Improving Learning Experience

This chapter presents how Generative artificial intelligence (GAI) tools are revolutionising the existing educational praxis. Multimodal GAI, such as text, images, video, and games, are improving interaction skills in classrooms, promoting …

2025 | OriginalPaper | Chapter

Fostering Resilience of Students at the University: Assessing the Influence of Peers’ Socioeconomic and Cultural Status

This study examines how high school and university contexts, particularly peers’ socioeconomic and cultural conditions, interact in shaping the academic performance of disadvantaged university students and influencing the development of resilient …

2025 | OriginalPaper | Chapter

Promoting Official Statistics to Adult Audiences Through a Sequential Educational Approach

This paper describes a project aimed at promoting statistical literacy among adult audiences through a series of sequential training modules, developed based on the needs and characteristics of the target group. This innovative approach was …

2025 | OriginalPaper | Chapter

The Interplay Between Global Sustainable Development Goals (SDGs) and Inclusivity

Inclusivity is moral human nature and practice that is reflected in the spirit of the Sustainable Development Goals (SDGs). The SDGs were launched by the United Nations in 2015 upon the completion of the Millennium Development Goals (MDGs).

In eigener Sache

Premium Partner