Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Chapter

Entscheidungsfindung in Bildungspolitik und Bildungsverwaltung

Author : Kathrin Dedering

Published in: Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

In diesem Beitrag geht es um die Frage, wie sich das Steuerungshandeln der Akteure aus Bildungspolitik und Bildungsverwaltung auf der Basis bereitgestellter Informationen über den Entwicklungsstand des Bildungswesens und dessen Auswirkungen gestaltet. Anhand einer Analyse des empirischen Forschungsstandes wird die Annahme formuliert, dass das Wirkungsmodell, nach dem das Handeln der Akteure über die sachgerechte Rezeption und Auswertung der Informationen effizienter und effektiver wird, nur eine begrenzte Gültigkeit besitzt. Der Zusammenhang von Evidenz und Entscheidungsfindung ist oftmals weniger linear und instrumentell als vom Modell unterstellt. Darüber hinaus liegt der Evidenznutzung nicht nur eine Sach- und Problemorientierung zu Grunde, die auf die Verbesserung von Schule und Schulqualität abzielt; vielmehr spielen häufig auch politisch-taktische Intentionen eine Rolle.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Die BLK verlor seit den 1990er Jahren zunehmend an Bedeutung und wurde Ende 2007 aufgelöst.
 
Literature
go back to reference Altrichter, H., & Heinrich, M. (2006). Evaluation als Steuerungsinstrument im Rahmen eines „neuen Steuerungsmodells“ im Schulwesen. In W. Böttcher, H. G. Holtappels, & M. Brohm (Hrsg.), Evaluation im Bildungswesen (S. 51–64). Weinheim: Juventa. Altrichter, H., & Heinrich, M. (2006). Evaluation als Steuerungsinstrument im Rahmen eines „neuen Steuerungsmodells“ im Schulwesen. In W. Böttcher, H. G. Holtappels, & M. Brohm (Hrsg.), Evaluation im Bildungswesen (S. 51–64). Weinheim: Juventa.
go back to reference Altrichter, H., & Heinrich, M. (2007). Kategorien der Governance-Analyse und Transformationen der Systemsteuerung in Österreich. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance (S. 55–103). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Altrichter, H., & Heinrich, M. (2007). Kategorien der Governance-Analyse und Transformationen der Systemsteuerung in Österreich. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance (S. 55–103). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Altrichter, H., & Kanape-Willingshofer, A. (2012). Bildungsstandards und externe Überprüfung von Schülerkompetenzen: Mögliche Beiträge externer Messungen zur Erreichung der Qualitätsziele der Schule. In B. Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012. Bd. 2: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen (S. 355–394). Graz: Leykam. Altrichter, H., & Kanape-Willingshofer, A. (2012). Bildungsstandards und externe Überprüfung von Schülerkompetenzen: Mögliche Beiträge externer Messungen zur Erreichung der Qualitätsziele der Schule. In B. Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012. Bd. 2: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen (S. 355–394). Graz: Leykam.
go back to reference Altrichter, H., Brüsemeister, T., & Wissinger, J. (Hrsg.). (2007). Educational Governance. Handlungskoordination und Steuerung im Bildungssystem. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Altrichter, H., Brüsemeister, T., & Wissinger, J. (Hrsg.). (2007). Educational Governance. Handlungskoordination und Steuerung im Bildungssystem. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Anderson, B., & Briddle, B. J. (Hrsg.). (1991). Knowledge for policy: Improving education through research. London: Falmer. Anderson, B., & Briddle, B. J. (Hrsg.). (1991). Knowledge for policy: Improving education through research. London: Falmer.
go back to reference Askim, J. (2007). How do politicians use performance information? International Review of Administrative Sciences, 73, 453–472.CrossRef Askim, J. (2007). How do politicians use performance information? International Review of Administrative Sciences, 73, 453–472.CrossRef
go back to reference Behn, R. (2003). Why measure performance? Different purposes require different measures. Public Administration Review, 63, 586–606.CrossRef Behn, R. (2003). Why measure performance? Different purposes require different measures. Public Administration Review, 63, 586–606.CrossRef
go back to reference Bemelmans-Videc, M.-L. (1989). Dutch experience in the utilization of evaluation research: The procedure of reconsideration. Knowledge in Society, 2, 31–48. Bemelmans-Videc, M.-L. (1989). Dutch experience in the utilization of evaluation research: The procedure of reconsideration. Knowledge in Society, 2, 31–48.
go back to reference Benz, A., Lütz, S., Schimank, U., & Simonis, G. (Hrsg.). (2007). Handbuch Governance. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Benz, A., Lütz, S., Schimank, U., & Simonis, G. (Hrsg.). (2007). Handbuch Governance. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Bogt, H. (2004). Politicians in search of performance information? Survey research on Dutch Aldermen’s use of performance information. Financial Accountability and Management, 20, 221–252.CrossRef Bogt, H. (2004). Politicians in search of performance information? Survey research on Dutch Aldermen’s use of performance information. Financial Accountability and Management, 20, 221–252.CrossRef
go back to reference Bos, W., & Postlethwaite, N. (2000). Möglichkeiten, Grenzen und Perspektiven internationaler Schulleistungsforschung. In H.-G. Rolff, W. Bos, K. Klemm, H. Pfeiffer, & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Bd. 11 (S. 365–386). Weinheim: Juventa. Bos, W., & Postlethwaite, N. (2000). Möglichkeiten, Grenzen und Perspektiven internationaler Schulleistungsforschung. In H.-G. Rolff, W. Bos, K. Klemm, H. Pfeiffer, & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Bd. 11 (S. 365–386). Weinheim: Juventa.
go back to reference Büeler, X. (2007). School Governance – Die Fallstudie Luzern. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance (S. 131–155). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Büeler, X. (2007). School Governance – Die Fallstudie Luzern. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance (S. 131–155). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Bussmann, W. (1996). Democracy and evaluation’s contribution to negotiation, empowerment and information. Evaluation, 2, 307–319.CrossRef Bussmann, W. (1996). Democracy and evaluation’s contribution to negotiation, empowerment and information. Evaluation, 2, 307–319.CrossRef
go back to reference Caplan, N. (1976). Social research and national policy: What gets used, by whom, for what purposes and with what effects? International Social Science Journal, 28, 187–194. Caplan, N. (1976). Social research and national policy: What gets used, by whom, for what purposes and with what effects? International Social Science Journal, 28, 187–194.
go back to reference Caplan, N. S., Morrison, A., & Stambaugh, R. J. (1975). The use of social science knowledge in policy decisions at the national level. Ann Arbor: Institute for Social Research, University of Michigan. Caplan, N. S., Morrison, A., & Stambaugh, R. J. (1975). The use of social science knowledge in policy decisions at the national level. Ann Arbor: Institute for Social Research, University of Michigan.
go back to reference Coburn, C. E., Honig, M. I., & Stein, M. K. (2009a). What is the evidence on districts’ use of evidence? In J. Bransford, L. Gomez, D. Lam, & N. Vye (Hrsg.), Research and practice: Towards a reconciliation (67–88). Cambridge: Havard Educational Press. Coburn, C. E., Honig, M. I., & Stein, M. K. (2009a). What is the evidence on districts’ use of evidence? In J. Bransford, L. Gomez, D. Lam, & N. Vye (Hrsg.), Research and practice: Towards a reconciliation (67–88). Cambridge: Havard Educational Press.
go back to reference Coburn, C. E., Toure, J., & Yamashita, M. (2009b). Evidence, interpretation, and persuasion: Instructional decision making at the district central office. Teachers College Record, 111, 1115–1161. Coburn, C. E., Toure, J., & Yamashita, M. (2009b). Evidence, interpretation, and persuasion: Instructional decision making at the district central office. Teachers College Record, 111, 1115–1161.
go back to reference Commission of the European Communities, SEC. (2007). Towards more knowledge-based policy and practice in education and training. Brüssel: Commission Staff Working Document. Commission of the European Communities, SEC. (2007). Towards more knowledge-based policy and practice in education and training. Brüssel: Commission Staff Working Document.
go back to reference Corcoran, T., Fuhrman, S. H., & Belcher, C. L. (2001). The district role in instructional improvement. Phi Delta Kappan, 83, 78–84.CrossRef Corcoran, T., Fuhrman, S. H., & Belcher, C. L. (2001). The district role in instructional improvement. Phi Delta Kappan, 83, 78–84.CrossRef
go back to reference Cousins, J. B., & Leithwood, K. A. (1986). Current Empirical Research on Evaluation Utilization. Review of Educational Research, 56, 331–364.CrossRef Cousins, J. B., & Leithwood, K. A. (1986). Current Empirical Research on Evaluation Utilization. Review of Educational Research, 56, 331–364.CrossRef
go back to reference Daly, A., & Finnigan, K. (2010). A bridge between Worlds: Understanding network structure to understand change strategy. Journal of Educational Change, 11, 111–138.CrossRef Daly, A., & Finnigan, K. (2010). A bridge between Worlds: Understanding network structure to understand change strategy. Journal of Educational Change, 11, 111–138.CrossRef
go back to reference Davies, P. (2012). The state of evidence-based policy evaluation and its role in policy formation. National Institute Economic Review, 219, R41–R52.CrossRef Davies, P. (2012). The state of evidence-based policy evaluation and its role in policy formation. National Institute Economic Review, 219, R41–R52.CrossRef
go back to reference Dedering, K. (2008). Der Einfluss bildungspolitischer Maßnahmen auf die Steuerung des Schulsystems. Zeitschrift für Pädagogik, 54, 869–887. Dedering, K. (2008). Der Einfluss bildungspolitischer Maßnahmen auf die Steuerung des Schulsystems. Zeitschrift für Pädagogik, 54, 869–887.
go back to reference Dedering, K. (2009a). Evidence-based education policy – Lip service or Common Practice? Empirical Findings from Germany. European Educational Research Journal, 8, 484–496.CrossRef Dedering, K. (2009a). Evidence-based education policy – Lip service or Common Practice? Empirical Findings from Germany. European Educational Research Journal, 8, 484–496.CrossRef
go back to reference Dedering, K. (2009b). Schulministerien und ihr Umgang mit Leistungsvergleichsstudien. In W. Böttcher, J. N. Dicke, & H. Ziegler (Hrsg.), Evidenzbasierte Bildung. Wirkungsevaluation in Bildungspolitik und pädagogischer Praxis (S. 201–210). Münster: Waxmann. Dedering, K. (2009b). Schulministerien und ihr Umgang mit Leistungsvergleichsstudien. In W. Böttcher, J. N. Dicke, & H. Ziegler (Hrsg.), Evidenzbasierte Bildung. Wirkungsevaluation in Bildungspolitik und pädagogischer Praxis (S. 201–210). Münster: Waxmann.
go back to reference Dedering, K. (2011). Hat Feedback eine positive Wirkung? Zur Verarbeitung extern erhobener Leistungsdaten in Schulen. Unterrichtswissenschaft, 39, 61–81. Dedering, K. (2011). Hat Feedback eine positive Wirkung? Zur Verarbeitung extern erhobener Leistungsdaten in Schulen. Unterrichtswissenschaft, 39, 61–81.
go back to reference Dedering, K., Kneuper, D., Kuhlmann, C., Nessel, I., & Tillmann, K.-J. (2007). Bildungspolitische Aktivitäten im Zuge von PISA – Das Beispiel Bremen. Die Deutsche Schule, 99, 408–421. Dedering, K., Kneuper, D., Kuhlmann, C., Nessel, I., & Tillmann, K.-J. (2007). Bildungspolitische Aktivitäten im Zuge von PISA – Das Beispiel Bremen. Die Deutsche Schule, 99, 408–421.
go back to reference Döbert, H., & Avenarius, H. (2007). Konzeptionelle Grundlagen der Bildungsberichterstattung in Deutschland. In J. v. Buer & C. Wagner (Hrsg.), Qualität von Schule (S. 297–314). Frankfurt a. M.: Peter Lang. Döbert, H., & Avenarius, H. (2007). Konzeptionelle Grundlagen der Bildungsberichterstattung in Deutschland. In J. v. Buer & C. Wagner (Hrsg.), Qualität von Schule (S. 297–314). Frankfurt a. M.: Peter Lang.
go back to reference Drerup, H., & Terhart, E. (1979). Wissensproduktion und Wissensanwendung im Bereich der Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Pädagogik, 25, 377–394. Drerup, H., & Terhart, E. (1979). Wissensproduktion und Wissensanwendung im Bereich der Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Pädagogik, 25, 377–394.
go back to reference Englert, R. M., Kean, M. H., & Scribner, J. D. (1977). Politics of program evaluation in large city school districts. Education and Urban Society, 9, 429–450. Englert, R. M., Kean, M. H., & Scribner, J. D. (1977). Politics of program evaluation in large city school districts. Education and Urban Society, 9, 429–450.
go back to reference Farley-Ripple, E. N. (2012). Research use in school district central office decision making: A case study. Educational Management Administration & Leadership, 40(6), 786–806.CrossRef Farley-Ripple, E. N. (2012). Research use in school district central office decision making: A case study. Educational Management Administration & Leadership, 40(6), 786–806.CrossRef
go back to reference Fend, H. (2008). Schule gestalten. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Fend, H. (2008). Schule gestalten. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Hall, R. (1997). Knowledge use and the dynamics of managing curriculum change. Science Communication, 18, 342–361.CrossRef Hall, R. (1997). Knowledge use and the dynamics of managing curriculum change. Science Communication, 18, 342–361.CrossRef
go back to reference Hannaway, J. (1989). Managers managing: The workings of an administrative system. New York: Oxford University Press. Hannaway, J. (1989). Managers managing: The workings of an administrative system. New York: Oxford University Press.
go back to reference Honig, M. I. (2003). Building policy from practice: Central office administrators’ roles and capacity in collaborative policy implementation. Educational Administration Quarterly, 39, 292–338.CrossRef Honig, M. I. (2003). Building policy from practice: Central office administrators’ roles and capacity in collaborative policy implementation. Educational Administration Quarterly, 39, 292–338.CrossRef
go back to reference Honig, M. I. (2009). No small thing: School district central office bureaucracies and the implementation of new small autonomous schools initiatives. American Educational Research Journal, 46, 387–422.CrossRef Honig, M. I. (2009). No small thing: School district central office bureaucracies and the implementation of new small autonomous schools initiatives. American Educational Research Journal, 46, 387–422.CrossRef
go back to reference Honig, M., & Coburn, C. (2008). Evidence-based decision making in school district central offices. Toward a policy and research agenda. Educational Policy, 22, 578–608.CrossRef Honig, M., & Coburn, C. (2008). Evidence-based decision making in school district central offices. Toward a policy and research agenda. Educational Policy, 22, 578–608.CrossRef
go back to reference Honig, M. I., & Venkateswaran, N. (2012). School-central office relationships in evidence use: Understanding evidence use as a systems problem. American Journal of Education, 118, 199–222.CrossRef Honig, M. I., & Venkateswaran, N. (2012). School-central office relationships in evidence use: Understanding evidence use as a systems problem. American Journal of Education, 118, 199–222.CrossRef
go back to reference Honig, M. I., Copland, M. A., Rainey, L., Lorton, J., & Newton, M. (2010). Central office transformation district-wide teaching and learning improvement. Seattle: Center for Teaching and Policy, University of Washington. Honig, M. I., Copland, M. A., Rainey, L., Lorton, J., & Newton, M. (2010). Central office transformation district-wide teaching and learning improvement. Seattle: Center for Teaching and Policy, University of Washington.
go back to reference Johnson, B. L. (1999). The politics of research-information use in the educational policy arena. Educational Policy, 13, 23–36.CrossRef Johnson, B. L. (1999). The politics of research-information use in the educational policy arena. Educational Policy, 13, 23–36.CrossRef
go back to reference Jornitz, S. (2008). Was bedeutet „evidenzbasierte Bildungsforschung“? Die Deutsche Schule, 100, 206–216. Jornitz, S. (2008). Was bedeutet „evidenzbasierte Bildungsforschung“? Die Deutsche Schule, 100, 206–216.
go back to reference Kennedy, M. M. (1982a). Evidence and decision. In M. M. Kennedy (Hrsg.), Working knowledge and other essays (S. 59–103). Cambridge: Huron Institute. Kennedy, M. M. (1982a). Evidence and decision. In M. M. Kennedy (Hrsg.), Working knowledge and other essays (S. 59–103). Cambridge: Huron Institute.
go back to reference Kennedy, M. M. (1982b). Working knowledge. In M. M. Kennedy (Hrsg.), Working knowledge and other essays (S. 1–28). Cambridge: Huron Institute. Kennedy, M. M. (1982b). Working knowledge. In M. M. Kennedy (Hrsg.), Working knowledge and other essays (S. 1–28). Cambridge: Huron Institute.
go back to reference Kneuper, D. (2010). PISA und die Bildungsadministration. Bildungspolitische Verarbeitungs- und Entscheidungsprozesse zur Schulstrukturfrage nach PISA 2000. Tönning: Der Andere Verlag. Kneuper, D. (2010). PISA und die Bildungsadministration. Bildungspolitische Verarbeitungs- und Entscheidungsprozesse zur Schulstrukturfrage nach PISA 2000. Tönning: Der Andere Verlag.
go back to reference Knorr, K. D. (1977). Policymakers’ use of social science knowledge. Symbolic or instrumental? In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 165–182). Lexington: Lexington Books. Knorr, K. D. (1977). Policymakers’ use of social science knowledge. Symbolic or instrumental? In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 165–182). Lexington: Lexington Books.
go back to reference Kopp, B. v. (2008). Bildungssteuerung: Vom Drehen an der Stellschraube zur Governance. TiBi, 19, 1–36. Kopp, B. v. (2008). Bildungssteuerung: Vom Drehen an der Stellschraube zur Governance. TiBi, 19, 1–36.
go back to reference Kuhlmann, C. (2012). Bildungspolitik und Leistungsvergleichsstudien. PISA und die Ganztagsschulentwicklung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Kuhlmann, C. (2012). Bildungspolitik und Leistungsvergleichsstudien. PISA und die Ganztagsschulentwicklung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Kühn, S. E. (2010). Steuerung und Innovation durch Abschlussprüfungen? Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Kühn, S. E. (2010). Steuerung und Innovation durch Abschlussprüfungen? Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Kuper, H. (2006). Eröffnen sich aus dem Erziehungssystem Alternativen zur funktionalen Differenzierung pädagogischer Kommunikation? In Y. Ehrenspeck & D. Lenzen (Hrsg.), Beobachtungen des Erziehungssystems. Systemtheoretische Perspektiven (S. 178–191). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Kuper, H. (2006). Eröffnen sich aus dem Erziehungssystem Alternativen zur funktionalen Differenzierung pädagogischer Kommunikation? In Y. Ehrenspeck & D. Lenzen (Hrsg.), Beobachtungen des Erziehungssystems. Systemtheoretische Perspektiven (S. 178–191). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Kussau, J., & Brüsemeister, T. (2007). Educational Governance: Zur Analyse der Handlungskoordination im Mehrebenensystem der Schule. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance – Handlungskoordination und Steuerung im Bildungssystem (S. 15–54). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Kussau, J., & Brüsemeister, T. (2007). Educational Governance: Zur Analyse der Handlungskoordination im Mehrebenensystem der Schule. In H. Altrichter, T. Brüsemeister, & J. Wissinger (Hrsg.), Educational Governance – Handlungskoordination und Steuerung im Bildungssystem (S. 15–54). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Lenz, C., & Ruchlak, N. (2001). Kleines Politik-Lexikon. München: Oldenbourg. Lenz, C., & Ruchlak, N. (2001). Kleines Politik-Lexikon. München: Oldenbourg.
go back to reference Leviton, L., & Hughes, E. (1981). Research on the utilizations of evaluations: A review and synthesis. Evaluation Review, 5, 525–548.CrossRef Leviton, L., & Hughes, E. (1981). Research on the utilizations of evaluations: A review and synthesis. Evaluation Review, 5, 525–548.CrossRef
go back to reference Lindblom, C. E., & Cohen, D. K. (1979). Usable knowledge: Social science and problem solving. New Haven: Yale University Press. Lindblom, C. E., & Cohen, D. K. (1979). Usable knowledge: Social science and problem solving. New Haven: Yale University Press.
go back to reference Marsh, J. A. (2006). Democratic dilemmas. Albany: State University of New York Press. Marsh, J. A. (2006). Democratic dilemmas. Albany: State University of New York Press.
go back to reference Melkers, J., & Willoughby, K. G. (2005). Models of performance-measurement use in local governments. Public Administration Review, 65, 180–190.CrossRef Melkers, J., & Willoughby, K. G. (2005). Models of performance-measurement use in local governments. Public Administration Review, 65, 180–190.CrossRef
go back to reference OECD/CERI. (1995a). Decision-making in 14 OECD Education Systems. Paris: OECD. OECD/CERI. (1995a). Decision-making in 14 OECD Education Systems. Paris: OECD.
go back to reference OECD/CERI. (1995b). Educational research and development: Trends, issues and challenges. Paris: OECD. OECD/CERI. (1995b). Educational research and development: Trends, issues and challenges. Paris: OECD.
go back to reference OECD/CERI. (1998). Education at a glance. OECD indicators 1998. Paris: OECD. OECD/CERI. (1998). Education at a glance. OECD indicators 1998. Paris: OECD.
go back to reference OECD/CERI. (2000). Knowledge management in the learning society. Paris: OECD. OECD/CERI. (2000). Knowledge management in the learning society. Paris: OECD.
go back to reference OECD/CERI. (2007). Evidence in education: Linking research and policy. Paris: OECD. OECD/CERI. (2007). Evidence in education: Linking research and policy. Paris: OECD.
go back to reference OECD-PISA. (2000). Schülerleistungen im internationalen Vergleich. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung. OECD-PISA. (2000). Schülerleistungen im internationalen Vergleich. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
go back to reference Park, V., & Datnow, A. (2009). Co-constructing distributed leadership: District and school connections in data-driven decision-making. School Leadership and Management, 29, 477–494.CrossRef Park, V., & Datnow, A. (2009). Co-constructing distributed leadership: District and school connections in data-driven decision-making. School Leadership and Management, 29, 477–494.CrossRef
go back to reference Pollitt, C. (2006a). Performance management in practice: A comparative study of executive agencies. Journal of Public Administration Research and Theory, 16, 25–44.CrossRef Pollitt, C. (2006a). Performance management in practice: A comparative study of executive agencies. Journal of Public Administration Research and Theory, 16, 25–44.CrossRef
go back to reference Pollitt, C. (2006b). Performance information for democracy: The missing link? Evaluation, 12, 38–55.CrossRef Pollitt, C. (2006b). Performance information for democracy: The missing link? Evaluation, 12, 38–55.CrossRef
go back to reference Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2004). Public management reform: A comparative analysis. Oxford: Oxford University Press. Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2004). Public management reform: A comparative analysis. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Pollitt, C., & O’Neill, H. (1999). An Evaluation of the process of evaluation of EC external aid programmes. Brüssel: European Commission. Pollitt, C., & O’Neill, H. (1999). An Evaluation of the process of evaluation of EC external aid programmes. Brüssel: European Commission.
go back to reference Propper, C., & Wilson, D. (2003). The use and usefulness of performance measures in the public sector. CMPO Working Paper Series 03/073. Bristol: University. Propper, C., & Wilson, D. (2003). The use and usefulness of performance measures in the public sector. CMPO Working Paper Series 03/073. Bristol: University.
go back to reference Rich, R. F. (1977). Uses of social science information by federal bureaucrats. In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 199–211). Lexington: Lexington Books. Rich, R. F. (1977). Uses of social science information by federal bureaucrats. In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 199–211). Lexington: Lexington Books.
go back to reference Rich, R. F., & Oh, C. H. (2000). Rationality and use of information in policy decisions. Science Communication, 22, 173–211.CrossRef Rich, R. F., & Oh, C. H. (2000). Rationality and use of information in policy decisions. Science Communication, 22, 173–211.CrossRef
go back to reference Scheerens, J., Glas, C., & Thomas, S. M. (2003). Educational evaluation, assessment, and monitoring. Lisse: Swets & Zetlinger. Scheerens, J., Glas, C., & Thomas, S. M. (2003). Educational evaluation, assessment, and monitoring. Lisse: Swets & Zetlinger.
go back to reference Schimank, U. (2009). Planung – Steuerung – Governance: Metamorphosen politischer Gesellschaftsgestaltung. Die Deutsche Schule, 101(3), 231–239. Schimank, U. (2009). Planung – Steuerung – Governance: Metamorphosen politischer Gesellschaftsgestaltung. Die Deutsche Schule, 101(3), 231–239.
go back to reference Shulha, L. M., & Cousins, J. B. (1997). Evaluation use: Theory, research, and practice since 1986. American Journal of Evaluation, 18, 195–208.CrossRef Shulha, L. M., & Cousins, J. B. (1997). Evaluation use: Theory, research, and practice since 1986. American Journal of Evaluation, 18, 195–208.CrossRef
go back to reference Spillane, J. P. (1998). State policy and the non-monolithic nature of the local school district. American Educational Research Journal, 35, 33–63.CrossRef Spillane, J. P. (1998). State policy and the non-monolithic nature of the local school district. American Educational Research Journal, 35, 33–63.CrossRef
go back to reference Spillane, J. P., & Jennings, N. E. (1997). Aligned instructional policy and ambitious pedagogy. Teachers College Record, 98, 439–481. Spillane, J. P., & Jennings, N. E. (1997). Aligned instructional policy and ambitious pedagogy. Teachers College Record, 98, 439–481.
go back to reference Spillane, J. P., Reiser, B. J., & Reimer, T. (2002). Policy implementation and cognition: Reframing and refocusing implementation research. Review of Educational Research, 72, 387–431.CrossRef Spillane, J. P., Reiser, B. J., & Reimer, T. (2002). Policy implementation and cognition: Reframing and refocusing implementation research. Review of Educational Research, 72, 387–431.CrossRef
go back to reference Stryck, T. (2000). Qualitätssicherung in der Geisterbahn. Was hat die Schulaufsicht mit Schulqualität zu tun? Zeitschrift für Pädagogik, 41(Beiheft), 111–128. Stryck, T. (2000). Qualitätssicherung in der Geisterbahn. Was hat die Schulaufsicht mit Schulqualität zu tun? Zeitschrift für Pädagogik, 41(Beiheft), 111–128.
go back to reference Tillmann, K.-J., Dedering, K., Kneuper, D., Kuhlmann, C., & Nessel, I. (2008). PISA als bildungspolitisches Ereignis. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Tillmann, K.-J., Dedering, K., Kneuper, D., Kuhlmann, C., & Nessel, I. (2008). PISA als bildungspolitisches Ereignis. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Weiss, C. H. (1980). Knowledge creep and decision accretion. Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 1, 381–404. Weiss, C. H. (1980). Knowledge creep and decision accretion. Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 1, 381–404.
go back to reference Weiss, C. H., & Bucuvalas, M. J. (1977). The challenge of social research to decision making. In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 213–233). Lexington: Lexington Books. Weiss, C. H., & Bucuvalas, M. J. (1977). The challenge of social research to decision making. In C. H. Weiss (Hrsg.), Using social research in public policy making (S. 213–233). Lexington: Lexington Books.
go back to reference Wilson, D. N. (1999). The utilization of research and information in educational decisionmaking. In W. Rokicka (Hrsg.), Educational documentation, research and decision-making (S. 41–77). Paris: International Bureau of Education – UNESCO. Wilson, D. N. (1999). The utilization of research and information in educational decisionmaking. In W. Rokicka (Hrsg.), Educational documentation, research and decision-making (S. 41–77). Paris: International Bureau of Education – UNESCO.
go back to reference Wiseman, A. W. (2010). The uses of evidence for educational policymaking: global contexts and international trends. Review of Research in Education, 34(1), 1–24.CrossRef Wiseman, A. W. (2010). The uses of evidence for educational policymaking: global contexts and international trends. Review of Research in Education, 34(1), 1–24.CrossRef
go back to reference Wohlstetter, P., Datnow, A., & Park, V. (2008). Creating a system for data-driven decision-making: Applying the principal-agent framework. School Effectiveness and and School Improvement, 19, 239–259.CrossRef Wohlstetter, P., Datnow, A., & Park, V. (2008). Creating a system for data-driven decision-making: Applying the principal-agent framework. School Effectiveness and and School Improvement, 19, 239–259.CrossRef
Metadata
Title
Entscheidungsfindung in Bildungspolitik und Bildungsverwaltung
Author
Kathrin Dedering
Copyright Year
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-531-18942-0_3