Skip to main content
main-content
Top

Hint

Swipe to navigate through the chapters of this book

2022 | OriginalPaper | Chapter

8. Erziehungswissenschaft: Wie amerikanische LehrerInnen in sozialen Medien nach Lösungen für ihre Herausforderungen suchen

Authors : Martin Rehm, Alan J. Daly, Sara Moukarzel, Miguel del Frenso

Published in: Corona und die anderen Wissenschaften

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

share
SHARE

Zusammenfassung

Die Corona-Pandemie hat eine unumstrittene Auswirkung auf unser Zusammenleben. Auch Schulen und LehrerInnen mussten sich in kürzester Zeit auf die neuen Umstände einstellen. In diesem Kontext sind viele LehrerInnen in sozialen Medien aktiv geworden, um relevante und praxis-orientierte Informationen zu sammeln und sich untereinander auszutauschen. Es ist jedoch kaum etwas darüber bekannt, wie sich LehrerInnen in sozialen Medien verhalten und welche entsprechende Prozesse und Inhalte dabei zugrunde liegen. Dieser Beitrag adressiert dieses Manko und untersucht wie LehrerInnen auf soziale Medien zugreifen und COVID-19-relatierte Informationen austauschen. Hierzu wurden die Twitter-Profile von 97 amerikanischen LehrerInnen in den Vereinigten Staaten gesammelt und analysiert. Basierend auf sozialen Netzwerkanalysen und bibliometrischen Analysen zeigen unsere Ergebnisse, dass sich LehrerInnen verstärkt auf Twitter austauschten und sich thematisch mit relevanten Themen auseinandersetzten.
Literature
go back to reference Avenarius H, Heckel H (2000) Schulrechtskunde: Ein Handbuch für Praxis, Rechtsprechung und Wissenschaft. Luchterhand, Neuwied Avenarius H, Heckel H (2000) Schulrechtskunde: Ein Handbuch für Praxis, Rechtsprechung und Wissenschaft. Luchterhand, Neuwied
go back to reference Bechmann A, Kim JY (2020) Big data: a focus on social media research dilemmas. In: Iphofen R (Hrsg) Handbook of research ethics and scientific integrity. Springer, Cham, S 427–444 CrossRef Bechmann A, Kim JY (2020) Big data: a focus on social media research dilemmas. In: Iphofen R (Hrsg) Handbook of research ethics and scientific integrity. Springer, Cham, S 427–444 CrossRef
go back to reference Bechmann A, Zevenbergen B (2019) AI and machine learning: internet research ethics guidelines (IRE 3.0 6.1). Internet research: ethical guidelines 3.0 association of internet researchers unanimously approved by the AoIR Membership October 6, 2019, S 33 Bechmann A, Zevenbergen B (2019) AI and machine learning: internet research ethics guidelines (IRE 3.0 6.1). Internet research: ethical guidelines 3.0 association of internet researchers unanimously approved by the AoIR Membership October 6, 2019, S 33
go back to reference Bidwell CE (2001) Analyzing schools as organizations: long-term permanence and short-term change. Sociol Educ 74(5):100–114 CrossRef Bidwell CE (2001) Analyzing schools as organizations: long-term permanence and short-term change. Sociol Educ 74(5):100–114 CrossRef
go back to reference Blei DM, Ng AY, Jordan MI (2002) Latent dirichlet allocation. Adv Neural Inf Proces Syst 1:601–608 MATH Blei DM, Ng AY, Jordan MI (2002) Latent dirichlet allocation. Adv Neural Inf Proces Syst 1:601–608 MATH
go back to reference Carpenter JP, Krutka DG (2014) How and why educators use Twitter: a survey of the field. J Res Technol Educ 46(4):414–434 CrossRef Carpenter JP, Krutka DG (2014) How and why educators use Twitter: a survey of the field. J Res Technol Educ 46(4):414–434 CrossRef
go back to reference Doucet A, Netolicky D, Timmers K, Tuscano FJ (2020) Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic: an independent report on approaches to distance learning during COVID19 school closures. Education International & UNESCO. https://​www.​Learntechlib.​Org/​p/​216735. Zugegriffen am 28.10.2020 Doucet A, Netolicky D, Timmers K, Tuscano FJ (2020) Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic: an independent report on approaches to distance learning during COVID19 school closures. Education International & UNESCO. https://​www.​Learntechlib.​Org/​p/​216735. Zugegriffen am 28.10.2020
go back to reference Dubos R (2017) Social capital: theory and research. Routledge, New York Dubos R (2017) Social capital: theory and research. Routledge, New York
go back to reference Eraut M (2000) Non-formal learning and tacit knowledge in professional work. Br J Educ Psychol 70:113–136 CrossRef Eraut M (2000) Non-formal learning and tacit knowledge in professional work. Br J Educ Psychol 70:113–136 CrossRef
go back to reference Euler M (2006) Soziales Kapital: Ein Brückenschlag zwischen Individuum und Gesellschaft. BIS-Vlg, Oldenburg Euler M (2006) Soziales Kapital: Ein Brückenschlag zwischen Individuum und Gesellschaft. BIS-Vlg, Oldenburg
go back to reference Freeman LC, Roeder D, Mulholland RR (1979) Centrality in social networks: II. Experimental results. Soc Networks 2(2):119–141 CrossRef Freeman LC, Roeder D, Mulholland RR (1979) Centrality in social networks: II. Experimental results. Soc Networks 2(2):119–141 CrossRef
go back to reference Hargreaves A, Fullan M (2015) Professional capital: transformng teaching in every school. Teachers College Press, New York/London Hargreaves A, Fullan M (2015) Professional capital: transformng teaching in every school. Teachers College Press, New York/London
go back to reference Harris A (2020) COVID-19–school leadership in crisis? J Prof Cap Community Harris A (2020) COVID-19–school leadership in crisis? J Prof Cap Community
go back to reference Hodge E, Bossé MJ, Faulconer J, Fewell M (2006) Mimicking proximity: the role of distance education in forming communities of learning. Instr Technol 3:3–12 Hodge E, Bossé MJ, Faulconer J, Fewell M (2006) Mimicking proximity: the role of distance education in forming communities of learning. Instr Technol 3:3–12
go back to reference Kaden U (2020) COVID-19 school closure-related changes to the professional life of a K–12 teacher. Educ Sci 10(6):165 CrossRef Kaden U (2020) COVID-19 school closure-related changes to the professional life of a K–12 teacher. Educ Sci 10(6):165 CrossRef
go back to reference Krutka DG, Carpenter JP (2016) Participatory learning through social media: how and why social studies educators use Twitter. CITE 16(1):38–59 Krutka DG, Carpenter JP (2016) Participatory learning through social media: how and why social studies educators use Twitter. CITE 16(1):38–59
go back to reference Newman ME (2006) Modularity and community structure in networks. Proc Natl Acad Sci 103(23):8577–8582 CrossRef Newman ME (2006) Modularity and community structure in networks. Proc Natl Acad Sci 103(23):8577–8582 CrossRef
go back to reference Phua J, Jin SV, Kim JJ (2017) Uses and gratifications of social networking sites for bridging and bonding social capital: a comparison of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat. Comput Hum Behav 72:115–122 CrossRef Phua J, Jin SV, Kim JJ (2017) Uses and gratifications of social networking sites for bridging and bonding social capital: a comparison of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat. Comput Hum Behav 72:115–122 CrossRef
go back to reference Rehm M (2018) Soziale Medien als Möglichkeitsräume für Informelles Lernen in der beruflichen Weiterentwicklung. In: Kiefer F, Holze J (Hrsg) Netzwerk als neues Paradigma? Springer, Wiesbaden, S 101–121 CrossRef Rehm M (2018) Soziale Medien als Möglichkeitsräume für Informelles Lernen in der beruflichen Weiterentwicklung. In: Kiefer F, Holze J (Hrsg) Netzwerk als neues Paradigma? Springer, Wiesbaden, S 101–121 CrossRef
go back to reference Riel MM, Levin JA (1990) Building electronic communities: success and failure in computer networking. Instr Sci 19(2):145–169 CrossRef Riel MM, Levin JA (1990) Building electronic communities: success and failure in computer networking. Instr Sci 19(2):145–169 CrossRef
go back to reference Rodriguez-Gomez D, Ion G, Mercader C, López-Crespo S (2020) Factors promoting informal and formal learning strategies among school leaders. Stud Contin Educ 42(2):240–255 CrossRef Rodriguez-Gomez D, Ion G, Mercader C, López-Crespo S (2020) Factors promoting informal and formal learning strategies among school leaders. Stud Contin Educ 42(2):240–255 CrossRef
go back to reference Sliwka A (2003) Networking for educational innovation: a comparative analysis. In: Istance D, Kobayashi M (Hrsg) Schooling for tomorrow: networks of innovation, towards new models for managing schools and school systems. OECD, S 49–63 Sliwka A (2003) Networking for educational innovation: a comparative analysis. In: Istance D, Kobayashi M (Hrsg) Schooling for tomorrow: networks of innovation, towards new models for managing schools and school systems. OECD, S 49–63
go back to reference Van Dijk J (2020) The network society, 2. Aufl. Sage, London Van Dijk J (2020) The network society, 2. Aufl. Sage, London
Metadata
Title
Erziehungswissenschaft: Wie amerikanische LehrerInnen in sozialen Medien nach Lösungen für ihre Herausforderungen suchen
Authors
Martin Rehm
Alan J. Daly
Sara Moukarzel
Miguel del Frenso
Copyright Year
2022
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-36903-3_8

Premium Partner