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2021 | OriginalPaper | Chapter

Germany

Author : Björn Heidecke

Published in: Intangibles in the World of Transfer Pricing

Publisher: Springer International Publishing

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Abstract

Germany demands the use of the arm’s length principle in Section 1 of its Foreign Tax Act (“Außensteuergesetz—AstG”). It outlines a hierarchy of methods with a preference for the comparable uncontrolled price method, the cost-plus method, and the resale minus method. Only in cases where there is no reliable comparable third-party data available to apply one of these standard methods, the transactional net margin method or the profit split method can be applied. If those are also not applicable, the taxpayer needs to apply what is termed a hypothetical arm’s length test. This method assumes a hypothetical bargain is struck between a seller and buyer and with reference to economic methods determines the minimum ask price and the maximum bid price for a particular good or service. Two prudent independent business managers are assumed and the midpoint of this price range constitutes the default value. Arguments for other points within this spread can be provided when such a figure is more likely than the midpoint. The hypothetical arm’s length test was introduced as part of Germany’s “company tax reform,” and is applicable for financial years that started after December 31, 2007.

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Footnotes
1
See Eigelshoven (2020).
 
2
See Puls and Storm (2017).
 
3
See Puls and Storm (2017).
 
4
Schreiben betr. Grundsätze für die Prüfung der Einkunftsabgerenzung bei international verbundenen Unternehmen – Verwaltungsgrundsätze (23.02.1983) available online: https://​www.​bundesfinanzmini​sterium.​de/​Content/​EN/​Downloads/​Verwaltungsgrund​saetze-1983.​pdf?​_​_​blob=​publicationFile&​v=​2.
 
5
Grundsätze für die Prüfung der Einkunftsabgrenzung zwischen nahestehenden Personen mit grenzüberschreitenden Geschäftsbeziehungen in Bezug auf Ermittlungs-und Mitwirkungspflichten, Berichtigungen sowie auf Verständigungs- und EU-Schiedsverfahren (12.04.2005) available online https://​www.​bundesfinanzmini​sterium.​de/​Content/​DE/​Downloads/​BMF_​Schreiben/​Internationales_​Steuerrecht/​Allgemeine_​Informationen/​2005-04-12-Verwaltungsgrund​saetze-Verfahren.​html.
 
7
Grundsätze für die Prüfung der Einkunftsabgrenzung durch Umlageverträge zwischen international verbundenen Unternehmen (30.12.1999) available online: https://​www.​bundesfinanzmini​sterium.​de/​Content/​DE/​Downloads/​BMF_​Schreiben/​Internationales_​Steuerrecht/​Allgemeine_​Informationen/​1999-12-30-Verwaltungsgrund​saetze-Umlagevertraege.​html.
 
9
Grundsätze für die Prüfung der Einkunftsabgrenzung zwischen nahme stehenden Personen in Fällen von grenzüberschreitenden Funktionsverlagerungen (13.10.2010) available online: https://​www.​bundesfinanzmini​sterium.​de/​Content/​DE/​Downloads/​BMF_​Schreiben/​Internationales_​Steuerrecht/​Allgemeine_​Informationen/​2010-10-13-Verwaltungsgrund​saetze-Funktionsverlage​rung.​html.
 
12
Schmidtke, Heidecke, and Gläser (2018).
 
13
BZSt (2016).
 
15
For a detailed analysis of the trade name ordinance, see Heidecke, Busch, and Schenkelberg (2017).
 
16
See the Ordinance’s Appendix Section 5.
 
17
See the Ordinance’s Section 3 (2).
 
18
See Heidecke (forthcoming).
 
19
See the Ordinance’s Section 2 (1).
 
20
See Nestler (2015) for an overview and crictial assessement as well as Lappe, Heidecke, and Feikus (2017).
 
21
E.g. 2018/2019 with Brauchle. The overviews are published by “Der Betriebsberater” as “Rechtsprechungsreport Unternehmensbewertung.”
 
22
See OLG Düsseldorf—I-26 W 4 / 16; I-26 W 9 / 14, OLG München—31 Wx 415 / 16; 31 Wx 382 / 15; 31 Wx 372 / 15, OLG Stuttgart—20 W 2 / 12; 20 W 1 / 13, OLG Karlsruhe—12a W 4 / 15; OLG Frankfurt a. M.—21 W 70 / 15 Wüstemann and Brauchle (2019).
 
23
See LG München I—5 HK 7347 / 15; 5 HK O 26513 / 11, OLG Zweibrücken—9 W 3 / 14, OLG Karlsruhe—12 W 1 / 17.
 
24
See OLG Oldenburg—9 U 22 / 10, OLG Frankfurt a. M—21 W 63 / 13; 21 W 34 / 12.
 
25
See OLG München—31 Wx 415 / 16.
 
26
OLG Düsseldorf—I-26 W 8 / 15.
 
27
OLG Düsseldorf—I-26 W 12 / 15.
 
28
See BMF circular on § 4j EStG.
 
29
I would like to thank Thomas Jansen for his valuable assistance in this section.
 
30
See for more details Hecht and Lampert (2009).
 
31
See Maßbaum and Müller (2015) paragraph 58 with further references.
 
34
See BFH v. 13.11.2002, I R 90/01, BStBl. II 2003, p. 249.
 
35
See Maßbaum and Müller (2015), p. 3034.
 
36
See Maßbaum and Müller (2015), p. 3034 f.
 
37
See for details Busch (2020), Rasch (2020) and Wilmanns et al. (2020).
 
Literature
go back to reference Busch, O. (2020). RefE eines ATAD-Umsetzungsgesetzes: Überblick über die Verrechnungspreisaspekte. Der Betrieb, 2020(5), 191–196. Busch, O. (2020). RefE eines ATAD-Umsetzungsgesetzes: Überblick über die Verrechnungspreisaspekte. Der Betrieb, 2020(5), 191–196.
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Metadata
Title
Germany
Author
Björn Heidecke
Copyright Year
2021
Publisher
Springer International Publishing
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-73332-6_30

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