Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Chapter

Interactive Learning in Smart Learning Ecosystems

Authors : Irene Merdian, Gabriela Tullius, Peter Hertkorn, Oliver Burgert

Published in: The Interplay of Data, Technology, Place and People for Smart Learning

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

The increasing heterogeneity of students at German Universities of Applied Sciences and the growing importance of digitalization call for a rethinking of teaching and learning within higher education. In the next years, changing the learning ecosystem by developing and reflecting upon new teaching and learning techniques using methods of digitalization will be both – most relevant and very challenging. The following article introduces two different learning scenarios, which exemplify the implementation of new educational models that allow discontinuity of time and place, technology and process in teaching and learning. Within a Blended Learning approach, the first learning scenario aims at adapting and individualizing the knowledge transfer in the course Foundations of Computer Science by providing knowledge individually and situation-specifically. The second learning scenario proposes a web-based tool to facilitate digital learning environments and thus digital learning communities and the possibility of computer-supported learning. The overall aim of both learning scenarios is to enhance learning for diverse groups by providing a different smart learning ecosystem in stepping away from a teacher-based to a student-centered approach. Both learning scenarios exemplarily represent the educational vision of Reutlingen University – its development into an Interactive University.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference Dräger, J., Ziegele, F.: Hochschulbildung wird zum Normalfall. Ein gesellschaftlicher Wandel und seine Folgen. CHE, Centrum für Hochschulentwicklung gGmbH. Gütersloh (2014). Accessed 14 Feb 2018 Dräger, J., Ziegele, F.: Hochschulbildung wird zum Normalfall. Ein gesellschaftlicher Wandel und seine Folgen. CHE, Centrum für Hochschulentwicklung gGmbH. Gütersloh (2014). Accessed 14 Feb 2018
2.
go back to reference Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., Ananthanarayanan, V.: NMC Horizon Report: 2017 Higher Education. The New Media Consortium, Austin (2017) Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., Ananthanarayanan, V.: NMC Horizon Report: 2017 Higher Education. The New Media Consortium, Austin (2017)
3.
go back to reference Kahiigi Kigozi, E., Ekenberg, L., Hansson, H., Tusubira, F.F., Danielson, M.: Exploring the e-learning state of art. Electr. J. e-Learn. 6(2), 77–88 (2008) Kahiigi Kigozi, E., Ekenberg, L., Hansson, H., Tusubira, F.F., Danielson, M.: Exploring the e-learning state of art. Electr. J. e-Learn. 6(2), 77–88 (2008)
5.
go back to reference Bandura, A.: Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice-Hall, Englewood’s Cliffs (1986) Bandura, A.: Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice-Hall, Englewood’s Cliffs (1986)
6.
go back to reference Zimmermann, B.: A social cognitive view of self-regulated academic learning. J. Educ. Psychol. 81(3), 329–339 (1989)CrossRef Zimmermann, B.: A social cognitive view of self-regulated academic learning. J. Educ. Psychol. 81(3), 329–339 (1989)CrossRef
7.
go back to reference Himpels-Gutermann, K.: Selbstlernphasen und E-Learning. In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 103–116. Waxmann, Münster (2017) Himpels-Gutermann, K.: Selbstlernphasen und E-Learning. In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 103–116. Waxmann, Münster (2017)
8.
go back to reference Benz, B.F.: Improving the Quality of E-Learning by Enhancing Self-Regulated Learning. A Synthesis of Research on Self-Regulated Learning and an Implementation of a Scaffolding Concept. Technische Universität, Darmstadt [Dissertation] (2010) Benz, B.F.: Improving the Quality of E-Learning by Enhancing Self-Regulated Learning. A Synthesis of Research on Self-Regulated Learning and an Implementation of a Scaffolding Concept. Technische Universität, Darmstadt [Dissertation] (2010)
9.
go back to reference Donker, A., de Boer, H., Kostons, D., Dignath-van Ewijk, C., van der Werf, M.: Effectiveness of self-regulated learning strategies on academic performance: a meta-analysis. In: Educational Research Review, pp. 1–26 (2014) Donker, A., de Boer, H., Kostons, D., Dignath-van Ewijk, C., van der Werf, M.: Effectiveness of self-regulated learning strategies on academic performance: a meta-analysis. In: Educational Research Review, pp. 1–26 (2014)
10.
go back to reference Würffel, N.: Gestaltung von Selbstlernphasen in Blended-Learning Kursen. Was gilt es zu bedenken? In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 125–134. Waxmann, Münster (2017) Würffel, N.: Gestaltung von Selbstlernphasen in Blended-Learning Kursen. Was gilt es zu bedenken? In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 125–134. Waxmann, Münster (2017)
11.
go back to reference Gerholz, K.-H.: Der Weg zu selbstregulierten Lernen als didaktische Herausforderung. In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 27–38. Waxmann, Münster (2017) Gerholz, K.-H.: Der Weg zu selbstregulierten Lernen als didaktische Herausforderung. In: Armbrost-Weihs, K., Böckelmann, C., Halbeis, W.: Selbstbestimmt lernen – Selbstarrangements gestalten. Innovationen für Studiengänge und Lehrveranstaltungen mit kostbarer Präsenzzeit, pp. 27–38. Waxmann, Münster (2017)
12.
go back to reference Etzioni, A., Etzioni, O.: Face-to-face and computer-mediated communities, comparative analysis. Inf. Soc. 15(4), 241–248 (1999)CrossRef Etzioni, A., Etzioni, O.: Face-to-face and computer-mediated communities, comparative analysis. Inf. Soc. 15(4), 241–248 (1999)CrossRef
13.
go back to reference Johansen, R.: Groupware: Computer Support for Business Teams. The Free Press, New York (1988) Johansen, R.: Groupware: Computer Support for Business Teams. The Free Press, New York (1988)
14.
go back to reference Allmendinger, K., Kempf, F., Hamann, K.: Collaborative learning in virtual classroom scenarios. In: Cress, U., Dimitrova, V., Specht, M. (eds.) Learning in the Synergy of Multiple Disciplines. EC-TEL 2009. Lecture Notes in Computer Science, vol. 5794. Springer, Heidelberg (2009) Allmendinger, K., Kempf, F., Hamann, K.: Collaborative learning in virtual classroom scenarios. In: Cress, U., Dimitrova, V., Specht, M. (eds.) Learning in the Synergy of Multiple Disciplines. EC-TEL 2009. Lecture Notes in Computer Science, vol. 5794. Springer, Heidelberg (2009)
Metadata
Title
Interactive Learning in Smart Learning Ecosystems
Authors
Irene Merdian
Gabriela Tullius
Peter Hertkorn
Oliver Burgert
Copyright Year
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-92022-1_2

Premium Partner