Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Chapter

Interkulturelle Kompetenz als kontextabhängiges Konzept

Author : Alois Moosmüller

Published in: Handbuch Globale Kompetenz

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Interkulturelle Kompetenz ist zwar ein allgegenwärtiges aber noch immer umstrittenes und unklares Konstrukt. In diesem Beitrag wird aus der Perspektive des Fachs Interkulturelle Kommunikation davon ausgegangen, dass es nicht die interkulturelle Kompetenz geben kann, sondern dass interkulturelle Kompetenz je nach kontextuellen Bedingungen unterschiedlich konzeptualisiert werden muss. So wird erstens festgestellt, dass interkulturelle Kompetenz für Angehörige von Minderheiten anders gefasst werden muss als für Angehörige der gesellschaftlichen Mehrheit. Zweitens wird argumentiert, dass in multinationalen Organisationen gänzlich andere Anforderungen an interkulturelle Kompetenz zu stellen sind als im Handlungsrahmen multikulturelle Gesellschaft, und zum Dritten wird danach unterschieden, ob interkulturelle Kompetenzentwicklung die Effektivierung von Kommunikation oder die Ermöglichung und Verbesserung von Bildung zum Ziel hat. Ausgehend von den idealtypisch unterschiedenen Kontextbedingungen werden die spezifischen Anforderungen diskutiert, die an das Konzept interkulturelle Kompetenz zu stellen sind.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Footnotes
1
Rogers et al. 2002. Der Begriff „klassisches interkulturelles Setting“ verweist auf die ursprünglich zentrale Frage des neuen Fachs Interkulturelle Kommunikation, nämlich was notwendig ist, um die kulturelle Anpassung von (anfangs vorwiegend aus Nordamerika stammenden) hochqualifizierten Fachleuten in fremden Ländern zu unterstützen.
 
2
Die sojourner, um die es hier geht, sind vor allem hochqualifizierte Migranten, die im Unterschied zu „normalen“ Migrantinnen und Migranten (zur Terminologie siehe Glossar zu Asyl und Migration Version 5.0, Europäische Kommission Januar 2018 https://​ec.​europa.​eu/​home-affairs/​sites/​homeaffairs/​files/​what-we-do/​networks/​european_​migration_​network/​docs/​01-homeaffairs-glossary-de-ld.​pdf) über günstigere Voraussetzungen verfügen, sich in neuen gesellschaftlichen und kulturellen Kontexten zurecht zu finden und denen in den Residenzländern mit vergleichsweise weniger Skepsis und Ablehnung begegnet wird (Moosmüller 2007).
 
3
Die Angst vieler, dass Multikulturalität nationale Verbundenheitsgefühle auflöse bzw. verhindere, wird von konservativen und rechten politischen Kräften instrumentalisiert, z. B. in der Debatte um eine deutsche Leitkultur (Moosmüller 2018).
 
4
Das Konzept „Superdiversity“ wurde von Stephen Vertovec (2007) eingeführt. Dirk Geldorf (2016, S. 35) versteht unter Superdiversität „a greater complexity in the composition of local populations and an equally greater complexity and ambiguity in the interaction between the different elements of those populations“.
 
Literature
go back to reference Anderson, P. (2000). Interkulturelle Kompetenz und die Öffnung der sozialen Dienste: eine Studie des Sozialreferates der Landeshauptstadt München. Sozialreferat: Landeshauptstadt München. Anderson, P. (2000). Interkulturelle Kompetenz und die Öffnung der sozialen Dienste: eine Studie des Sozialreferates der Landeshauptstadt München. Sozialreferat: Landeshauptstadt München.
go back to reference Auernheimer, G. (2002). Interkulturelle Kompetenz – ein neues Element pädagogischer Professionalität? In G. Auernheimer (Hrsg.), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (S. 183–205). Opladen: Leske + Budrich.CrossRef Auernheimer, G. (2002). Interkulturelle Kompetenz – ein neues Element pädagogischer Professionalität? In G. Auernheimer (Hrsg.), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (S. 183–205). Opladen: Leske + Budrich.CrossRef
go back to reference Bauman, Z. (2017). Retrotopia. Frankfurt: Suhrkamp. Bauman, Z. (2017). Retrotopia. Frankfurt: Suhrkamp.
go back to reference Bennett, J. (2015). Introduction. In J. Bennett (Hrsg.), The SAGE encyclopedia of intercultural competence. Vol 1 and 2. (S. xxiii–xxvii). Thousand Oaks: Sage Publications. Bennett, J. (2015). Introduction. In J. Bennett (Hrsg.), The SAGE encyclopedia of intercultural competence. Vol 1 and 2. (S. xxiii–xxvii). Thousand Oaks: Sage Publications.
go back to reference Berardo, K., & Deardorff, D. K. (2012). Building cultural competence: Innovative activities and models. Sterling: Stylus Pub. Berardo, K., & Deardorff, D. K. (2012). Building cultural competence: Innovative activities and models. Sterling: Stylus Pub.
go back to reference Butcher, M. (2011). Managing cultural change. Reclaiming synchronicity in a mobile world. Farnham: Ashgate. Butcher, M. (2011). Managing cultural change. Reclaiming synchronicity in a mobile world. Farnham: Ashgate.
go back to reference Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters. Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
go back to reference Cantle, T. (2012). Interculturalism. The new era of cohesion and diversity. New York: Palgrave.CrossRef Cantle, T. (2012). Interculturalism. The new era of cohesion and diversity. New York: Palgrave.CrossRef
go back to reference Deardorff, D. K. (Hrsg.). (2009). The Sage handbook of intercultural competence. Thousand Oakes: Sage. Deardorff, D. K. (Hrsg.). (2009). The Sage handbook of intercultural competence. Thousand Oakes: Sage.
go back to reference Domenig, D. (2007). Transkulturelle Kompetenz: Lehrbuch für Pflege-, Gesundheits- und Sozialberufe. Bern: Hogrefe. Domenig, D. (2007). Transkulturelle Kompetenz: Lehrbuch für Pflege-, Gesundheits- und Sozialberufe. Bern: Hogrefe.
go back to reference Geldorf, D. (2016). Superdiversity in the heart of Europe. How migration changes our society. Leuven/Den Haag: Acco. Geldorf, D. (2016). Superdiversity in the heart of Europe. How migration changes our society. Leuven/Den Haag: Acco.
go back to reference Gudykunst, W. B. (1998). Applying Anxiety/Uncertainty Management (AUM) theory to intercultural adjustment training. International Journal of Intercultural Relations, 22(2), 227–250.CrossRef Gudykunst, W. B. (1998). Applying Anxiety/Uncertainty Management (AUM) theory to intercultural adjustment training. International Journal of Intercultural Relations, 22(2), 227–250.CrossRef
go back to reference Hatzer, B., & Layes, G. (2003). Interkulturelle Handlungskompetenz. In A. Thomas (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kooperation (Bd. 2, S. 138–150). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. Hatzer, B., & Layes, G. (2003). Interkulturelle Handlungskompetenz. In A. Thomas (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kooperation (Bd. 2, S. 138–150). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
go back to reference Hinz-Rommel, W. (1994). Interkulturelle Kompetenz. Ein neues Anforderungsprofil für die soziale Arbeit. Münster: Waxmann. Hinz-Rommel, W. (1994). Interkulturelle Kompetenz. Ein neues Anforderungsprofil für die soziale Arbeit. Münster: Waxmann.
go back to reference Jäger, J. (2019). Fremdheitserfahrungen von Incoming Freiwilligen. Macht und Differenz im interkulturellen Diskurs. Dissertation LMU München. Jäger, J. (2019). Fremdheitserfahrungen von Incoming Freiwilligen. Macht und Differenz im interkulturellen Diskurs. Dissertation LMU München.
go back to reference Koller, H.-C. (2018). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.CrossRef Koller, H.-C. (2018). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.CrossRef
go back to reference Martin, J. N., & Nakayama, T. K. (2013). Intercultural communication and dialectics revisited. In T. K. Nakayama & R. T. Halualani (Hrsg.), The handbook of critical intercultural communication (S. 59–83). Chichester: Wiley-Blackwell. Martin, J. N., & Nakayama, T. K. (2013). Intercultural communication and dialectics revisited. In T. K. Nakayama & R. T. Halualani (Hrsg.), The handbook of critical intercultural communication (S. 59–83). Chichester: Wiley-Blackwell.
go back to reference Matsumoto, D., LeRoux, J., Bernhard, R., & Gray, H. (2004). Unraveling the psychological correlates of intercultural adjustment potential. International Journal of Intercultural Relations, 28(3–4), 281–309.CrossRef Matsumoto, D., LeRoux, J., Bernhard, R., & Gray, H. (2004). Unraveling the psychological correlates of intercultural adjustment potential. International Journal of Intercultural Relations, 28(3–4), 281–309.CrossRef
go back to reference Matthes, J. (1999). Interkulturelle Kompetenz. Ein Konzept, sein Kontext und sein Potential. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 47(3), 411–426.CrossRef Matthes, J. (1999). Interkulturelle Kompetenz. Ein Konzept, sein Kontext und sein Potential. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 47(3), 411–426.CrossRef
go back to reference Mezirow, J. (2000). Learining to think like an adult. Core concepts of transformation theory. In J. Mezirow & Associates (Hrsg.), Learning as transformation. Critical perspectives on a theory in progress (S. 3–33). San Francisco: Jossey-Bass. Mezirow, J. (2000). Learining to think like an adult. Core concepts of transformation theory. In J. Mezirow & Associates (Hrsg.), Learning as transformation. Critical perspectives on a theory in progress (S. 3–33). San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Moosmüller, A. (1997). Kulturen in Interaktion. Deutsche und US-amerikanische Firmenentsandte in Japan. Münster: Waxmann. Moosmüller, A. (1997). Kulturen in Interaktion. Deutsche und US-amerikanische Firmenentsandte in Japan. Münster: Waxmann.
go back to reference Moosmüller, A. (2007). Lebenswelten von ‚Expatriates‘. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch Interkulturelle Kommunikation und interkulturelle Kompetenz. Grundbegriffe – Theorien – Anwendungsfelder (S. 480–488). Stuttgart: J.B. Metzler. Moosmüller, A. (2007). Lebenswelten von ‚Expatriates‘. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch Interkulturelle Kommunikation und interkulturelle Kompetenz. Grundbegriffe – Theorien – Anwendungsfelder (S. 480–488). Stuttgart: J.B. Metzler.
go back to reference Moosmüller, A. (2013). Hochschulen im Spannungsfeld von Internationalisierung und Interkulturalität. In A. Moosmüller & I. Waibel (Hrsg.), Wissenschaftsmobilität und Interkulturelle Kommunikation im deutsch-polnisch-tschechischen akademischen Kontext (S. 80–93). Marburg: Tectum. Moosmüller, A. (2013). Hochschulen im Spannungsfeld von Internationalisierung und Interkulturalität. In A. Moosmüller & I. Waibel (Hrsg.), Wissenschaftsmobilität und Interkulturelle Kommunikation im deutsch-polnisch-tschechischen akademischen Kontext (S. 80–93). Marburg: Tectum.
go back to reference Moosmüller, A. (2018). Das Problem mit dem Kulturbegriff im Integrationsdiskurs. In M. Lieber, C. Mayer, & R. Schreiber (Hrsg.), Kulturwissenschaftliche Impulse in Theorie und Praxis. Intergration: Evolution? Revolution? Re-Evolution! (S. 27–50). Berlin: Peter Lang. Moosmüller, A. (2018). Das Problem mit dem Kulturbegriff im Integrationsdiskurs. In M. Lieber, C. Mayer, & R. Schreiber (Hrsg.), Kulturwissenschaftliche Impulse in Theorie und Praxis. Intergration: Evolution? Revolution? Re-Evolution! (S. 27–50). Berlin: Peter Lang.
go back to reference Moosmüller, A., & Schönhuth, M. (2009). Intercultural competence in German discourse. In D. K. Deardorff (Hrsg.), The Sage handbook of intercultural competence (S. 209–232). Thousand Oakes: Sage.CrossRef Moosmüller, A., & Schönhuth, M. (2009). Intercultural competence in German discourse. In D. K. Deardorff (Hrsg.), The Sage handbook of intercultural competence (S. 209–232). Thousand Oakes: Sage.CrossRef
go back to reference Morgan, M. (2016). Erziehungspartnerschaft und Erziehungsdivergenzen: Die Bedeutung divergierender Konzepte von Erzieherinnen und Migranteneltern. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Morgan, M. (2016). Erziehungspartnerschaft und Erziehungsdivergenzen: Die Bedeutung divergierender Konzepte von Erzieherinnen und Migranteneltern. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Müller, B.-D. (1993). Interkulturelle Kompetenz. Annäherung an einen Begriff. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 19, 63–76. Müller, B.-D. (1993). Interkulturelle Kompetenz. Annäherung an einen Begriff. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 19, 63–76.
go back to reference Nakayama, T. K., & Halualani, R. T. (Hrsg.). (2013). The handbook of critical intercultural communication. Chichester: Wiley-Blackwell. Nakayama, T. K., & Halualani, R. T. (Hrsg.). (2013). The handbook of critical intercultural communication. Chichester: Wiley-Blackwell.
go back to reference Nguyen, L. K. (2016). Interkulturelle Aspekte der Entwicklungszusammenarbeit. Eine ethnographische Studie zu deutschen Organisationen in Peru und Bolivien. Münster: Waxmann. Nguyen, L. K. (2016). Interkulturelle Aspekte der Entwicklungszusammenarbeit. Eine ethnographische Studie zu deutschen Organisationen in Peru und Bolivien. Münster: Waxmann.
go back to reference Okazaki-Luff, K. (1991). On the adjustment of Japanese sojourners: Beliefs, contentions, and empirical findings. International Journal of Intercultural Relations, 15, 85–102.CrossRef Okazaki-Luff, K. (1991). On the adjustment of Japanese sojourners: Beliefs, contentions, and empirical findings. International Journal of Intercultural Relations, 15, 85–102.CrossRef
go back to reference Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2001). Legacies. The story of the immigrant second generation. Berkeley: University of California Press. Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2001). Legacies. The story of the immigrant second generation. Berkeley: University of California Press.
go back to reference Rogers, E. M., Hart, W. B., & Miike, Y. (2002). Edward T. Hall and the origins of the field of intercultural communication. Keio Communication Review, 24, 3–26. Rogers, E. M., Hart, W. B., & Miike, Y. (2002). Edward T. Hall and the origins of the field of intercultural communication. Keio Communication Review, 24, 3–26.
go back to reference Rüsen, J. (2009). Introduction. Humanism in the era of globalization: Ideas on a new cultural orientation. In J. Rüsen & H. L. Jörn (Hrsg.), Humanism in intercultural perspective: Experiences and expectations (S. 11–20). Bielefeld: transcript.CrossRef Rüsen, J. (2009). Introduction. Humanism in the era of globalization: Ideas on a new cultural orientation. In J. Rüsen & H. L. Jörn (Hrsg.), Humanism in intercultural perspective: Experiences and expectations (S. 11–20). Bielefeld: transcript.CrossRef
go back to reference Schugk, M. (2014). Interkulturelle Kommunikation in der Wirtschaft: Grundlagen und interkulturelle Kompetenz für Marketing und Vertrieb. München: Vahlen. Schugk, M. (2014). Interkulturelle Kommunikation in der Wirtschaft: Grundlagen und interkulturelle Kompetenz für Marketing und Vertrieb. München: Vahlen.
go back to reference Schumann, A. (Hrsg.). (2012). Interkulturelle Kommunikation in der Hochschule. Zur Integration internationaler Studierender und Förderung Interkultureller Kompetenz. Bielefeld: transcript. Schumann, A. (Hrsg.). (2012). Interkulturelle Kommunikation in der Hochschule. Zur Integration internationaler Studierender und Förderung Interkultureller Kompetenz. Bielefeld: transcript.
go back to reference Schütz, A., & Luckmann, T. (1979). Strukturen der Lebenswelt (Bd. 1). Frankfurt: Suhrkamp. Schütz, A., & Luckmann, T. (1979). Strukturen der Lebenswelt (Bd. 1). Frankfurt: Suhrkamp.
go back to reference Shweder, R. A., Minow, M., & Markus, H. R. (Hrsg.). (2002). Engaging cultural differences: The multicultural challenge in liberal democracies. New York: Russell Sage Foundation. Shweder, R. A., Minow, M., & Markus, H. R. (Hrsg.). (2002). Engaging cultural differences: The multicultural challenge in liberal democracies. New York: Russell Sage Foundation.
go back to reference Spitzberg, B. H., & Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. In D. K. Deardorff (Hrsg.), The Sage handbook of intercultural competence (S. 2–52). Thousand Oakes: Sage.CrossRef Spitzberg, B. H., & Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. In D. K. Deardorff (Hrsg.), The Sage handbook of intercultural competence (S. 2–52). Thousand Oakes: Sage.CrossRef
go back to reference Sprung, A. (2011). Zwischen Diskriminierung und Anerkennung: Weiterbildung in der Migrationsgesellschaft. Münster: Waxmann. Sprung, A. (2011). Zwischen Diskriminierung und Anerkennung: Weiterbildung in der Migrationsgesellschaft. Münster: Waxmann.
go back to reference Straub, J. (2007). Kompetenz. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 35–46). Stuttgart: J.B. Metzler.CrossRef Straub, J. (2007). Kompetenz. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 35–46). Stuttgart: J.B. Metzler.CrossRef
go back to reference Thomas, A. (2006). Interkulturelle Handlungskompetenz – Schlüsselkompetenz für die moderne Arbeitswelt. Arbeit, 2(15), 114–125.CrossRef Thomas, A. (2006). Interkulturelle Handlungskompetenz – Schlüsselkompetenz für die moderne Arbeitswelt. Arbeit, 2(15), 114–125.CrossRef
go back to reference Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, 30(6), 1024–1054.CrossRef Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, 30(6), 1024–1054.CrossRef
go back to reference Weidemann, A. (2007). Tourismus. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 613–627). Stuttgart: J.B. Metzler. Weidemann, A. (2007). Tourismus. In J. Straub, A. Weidemann, & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 613–627). Stuttgart: J.B. Metzler.
go back to reference Werbner, P. (2005). The translocation of culture: ‚Community cohesion‘ and the force of multiculturalism in history. The Sociological Review, 53(4), 745–768.CrossRef Werbner, P. (2005). The translocation of culture: ‚Community cohesion‘ and the force of multiculturalism in history. The Sociological Review, 53(4), 745–768.CrossRef
go back to reference Wiseman, R., & Koester, J. (Hrsg.). (1993). Intercultural communication competence. International and intercultural communication annual (Bd. 17). Newbury Park: Sage. Wiseman, R., & Koester, J. (Hrsg.). (1993). Intercultural communication competence. International and intercultural communication annual (Bd. 17). Newbury Park: Sage.
Metadata
Title
Interkulturelle Kompetenz als kontextabhängiges Konzept
Author
Alois Moosmüller
Copyright Year
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-30555-0_42

Premium Partner