Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Koordinierter Einsatz von Direktmarketing und Verkaufsaußendienst im Business-to-Business-Kontext

Authors : Tobias Fredebeul-Krein, Manfred Krafft

Published in: Führung von Vertriebsorganisationen

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Tobias Fredebeul-Krein und Manfred Krafft analysieren den koordinierten Einsatz von Direktmarketing und Verkaufsaußendienst im Business-to-Business-Kontext auf der Basis einer explorativen Studie. Es gelingt ihnen so, zentrale Determinanten, Ziele und Erfolgsfaktoren an dieser Schnittstelle zu kennzeichnen und zu systematisieren.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics & Engineering + Technology" gives you access to:

  • more than 102.000 books
  • more than 537 journals

from the following subject areas:

  • Automotive
  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Electrical Engineering + Electronics
  • Energy + Sustainability
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Mechanical Engineering + Materials
  • Insurance + Risk


Secure your knowledge advantage now!

Springer Professional "Business + Economics"

Online-Abonnement

Springer Professional "Business + Economics" gives you access to:

  • more than 67.000 books
  • more than 340 journals

from the following specialised fileds:

  • Construction + Real Estate
  • Business IT + Informatics
  • Finance + Banking
  • Management + Leadership
  • Marketing + Sales
  • Insurance + Risk



Secure your knowledge advantage now!

Literature
go back to reference Albers, S., & Krafft, M. (2013a). Vertriebsmanagement. Organisation – Planung – Controlling – Support. Wiesbaden: Springer Gabler. Albers, S., & Krafft, M. (2013a). Vertriebsmanagement. Organisation – Planung – Controlling – Support. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Albers, S., & Krafft, M. (2013b). Die zentralen Trends im Vertriebsmanagement von morgen. Sales Management Review, 22(11/12), 36–44. Albers, S., & Krafft, M. (2013b). Die zentralen Trends im Vertriebsmanagement von morgen. Sales Management Review, 22(11/12), 36–44.
go back to reference Albers, S., Mantrala, M. K., & Sridhar, S. (2010). Personal selling elasticities: A meta-analysis. Journal of Marketing Research, 47(5), 840–853.CrossRef Albers, S., Mantrala, M. K., & Sridhar, S. (2010). Personal selling elasticities: A meta-analysis. Journal of Marketing Research, 47(5), 840–853.CrossRef
go back to reference Backhaus, K., & Voeth, M. (2014). Industriegütermarketing (10. Aufl.). München: Vahlen. Backhaus, K., & Voeth, M. (2014). Industriegütermarketing (10. Aufl.). München: Vahlen.
go back to reference Bauer, H. H., Donnevert, T., Wetzel, H., & Merkel, J. (2010). Integration als Garant erfolgreicher Markenkommunikation – Eine empirische Untersuchung im B-to-B-Markt. In C. Baumgarth (Hrsg.), B-to-B-Markenführung: Grundlagen – Konzepte – Best Practice (S. 613–634). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Bauer, H. H., Donnevert, T., Wetzel, H., & Merkel, J. (2010). Integration als Garant erfolgreicher Markenkommunikation – Eine empirische Untersuchung im B-to-B-Markt. In C. Baumgarth (Hrsg.), B-to-B-Markenführung: Grundlagen – Konzepte – Best Practice (S. 613–634). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Biedrawa, T. (2008). Zielvereinbarungen im Arbeitsverhältnis im Hinblick auf variable Vergütungsbestandteile. Eine arbeitsrechtliche Bestandsaufnahme des Gestaltungsrahmens und seiner Umsetzung. Hamburg: Diplomica Verlag. Biedrawa, T. (2008). Zielvereinbarungen im Arbeitsverhältnis im Hinblick auf variable Vergütungsbestandteile. Eine arbeitsrechtliche Bestandsaufnahme des Gestaltungsrahmens und seiner Umsetzung. Hamburg: Diplomica Verlag.
go back to reference Bruhn, M. (2005). Unternehmens- und Marketingkommunikation – Handbuch für ein integriertes Kommunikationsmanagement. München: Vahlen. Bruhn, M. (2005). Unternehmens- und Marketingkommunikation – Handbuch für ein integriertes Kommunikationsmanagement. München: Vahlen.
go back to reference Bruhn, M. (2006). Integrierte Kommunikation in den deutschsprachigen Ländern. Wiesbaden: Springer Gabler. Bruhn, M. (2006). Integrierte Kommunikation in den deutschsprachigen Ländern. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Bruhn, M. (2016). Strategische Planung und Umsetzung einer integrierten Kommunikation: Die Anbieterperspektive. In M. Bruhn, F. R. Esch & T. S. Langner (Hrsg.), Handbuch Strategische Kommunikation: Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen (S. 103–128). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Bruhn, M. (2016). Strategische Planung und Umsetzung einer integrierten Kommunikation: Die Anbieterperspektive. In M. Bruhn, F. R. Esch & T. S. Langner (Hrsg.), Handbuch Strategische Kommunikation: Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen (S. 103–128). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Coe, J. M. (2004). The integration of direct marketing and field sales to form a new B2B sales coverage model. Journal of Interactive Marketing, 18(2), 62–74.CrossRef Coe, J. M. (2004). The integration of direct marketing and field sales to form a new B2B sales coverage model. Journal of Interactive Marketing, 18(2), 62–74.CrossRef
go back to reference Dal Bó, P. (2007). Social norms, cooperation and inequality. Economic Theory, 30(1), 89–105. Dal Bó, P. (2007). Social norms, cooperation and inequality. Economic Theory, 30(1), 89–105.
go back to reference Fredebeul-Krein, T. (2012). Koordinierter Einsatz von Direktmarketing und Verkaufsaußendienst im B2B-Kontext. Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Fredebeul-Krein, T. (2012). Koordinierter Einsatz von Direktmarketing und Verkaufsaußendienst im B2B-Kontext. Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Frenzen, H., & Krafft, M. (2004). Vertriebssteuerung. In K. Backhaus & M. Voeth (Hrsg.), Handbuch Industriegütermarketing (S. 863–890). Wiesbaden: Springer Gabler. Frenzen, H., & Krafft, M. (2004). Vertriebssteuerung. In K. Backhaus & M. Voeth (Hrsg.), Handbuch Industriegütermarketing (S. 863–890). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Frenzen, H., Krafft, M., & Peters, K. (2007). Direktmarketing auf Industriegütermärkten: Bestandsaufnahme, Forschungsfelder und methodische Anforderungen. In J. Büschken, M. Voeth & R. Weiber (Hrsg.), Innovationen für das Industriegütermarketing (S. 381–404). Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Frenzen, H., Krafft, M., & Peters, K. (2007). Direktmarketing auf Industriegütermärkten: Bestandsaufnahme, Forschungsfelder und methodische Anforderungen. In J. Büschken, M. Voeth & R. Weiber (Hrsg.), Innovationen für das Industriegütermarketing (S. 381–404). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
go back to reference Fuchs, W. (2003). Management der Business-to-Business Kommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler.. Fuchs, W. (2003). Management der Business-to-Business Kommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler..
go back to reference Garber, L. L., & Dotson, M. J. (2002). A method for the selection of appropriate business-to-business integrated marketing communications mixes. Journal of Marketing Communications, 8(1), 1–17.CrossRef Garber, L. L., & Dotson, M. J. (2002). A method for the selection of appropriate business-to-business integrated marketing communications mixes. Journal of Marketing Communications, 8(1), 1–17.CrossRef
go back to reference Haase, K. (2006). Koordination von Marketing und Vertrieb. Wiesbaden: Springer Gabler.. Haase, K. (2006). Koordination von Marketing und Vertrieb. Wiesbaden: Springer Gabler..
go back to reference Haase, K., & Krafft, M. (2005). Integration von Marketing und Vertrieb. In D. Ahlert, B. Becker, H. Evanschitzky, J. Hesse & A. Salfeld (Hrsg.), Exzellenz in Markenmanagement und Vertrieb (2. Aufl., S. 77–87). Wiesbaden: Springer Gabler. Haase, K., & Krafft, M. (2005). Integration von Marketing und Vertrieb. In D. Ahlert, B. Becker, H. Evanschitzky, J. Hesse & A. Salfeld (Hrsg.), Exzellenz in Markenmanagement und Vertrieb (2. Aufl., S. 77–87). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Kotler, P., & Bliemel, F. (2001). Marketing-management (10. Aufl.). Stuttgart: Pearson. Kotler, P., & Bliemel, F. (2001). Marketing-management (10. Aufl.). Stuttgart: Pearson.
go back to reference Kotter, J. P., & Heskett, J. L. (1992). Corporate culture and performance. New York: Free Press. Kotter, J. P., & Heskett, J. L. (1992). Corporate culture and performance. New York: Free Press.
go back to reference Krafft, M. (2007). Kundenbindung und Kundenwert (2. Aufl.). Heidelberg: Physica. Krafft, M. (2007). Kundenbindung und Kundenwert (2. Aufl.). Heidelberg: Physica.
go back to reference Krafft, M. (2017). Der Vertrieb im Dornröschenschlaf. Sales Management Review, 26(4), 50.CrossRef Krafft, M. (2017). Der Vertrieb im Dornröschenschlaf. Sales Management Review, 26(4), 50.CrossRef
go back to reference Krafft, M., & Götz, O. (2011). Der Zusammenhang zwischen Kundennähe, Kundenzufriedenheit und Kundenbindung sowie deren Erfolgswirkungen. In H. Hippner & K. D. Wilde (Hrsg.), Grundlagen des CRM – Konzepte und Gestaltung (3. Aufl., S. 325–356). Wiesbaden: Springer Gabler. Krafft, M., & Götz, O. (2011). Der Zusammenhang zwischen Kundennähe, Kundenzufriedenheit und Kundenbindung sowie deren Erfolgswirkungen. In H. Hippner & K. D. Wilde (Hrsg.), Grundlagen des CRM – Konzepte und Gestaltung (3. Aufl., S. 325–356). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Krafft, M., Albers, S., & Lal, R. (2004). Relative explanatory power of agency theory and transaction cost analysis in German salesforces. International Journal of Research in Marketing, 21(3), 265–283.CrossRef Krafft, M., Albers, S., & Lal, R. (2004). Relative explanatory power of agency theory and transaction cost analysis in German salesforces. International Journal of Research in Marketing, 21(3), 265–283.CrossRef
go back to reference Kroeber-Riel, W., & Esch, F.-R. (2004). Strategie und Technik der Werbung. Stuttgart: Kohlhammer. Kroeber-Riel, W., & Esch, F.-R. (2004). Strategie und Technik der Werbung. Stuttgart: Kohlhammer.
go back to reference Mantrala, M. K., Albers, S., Caldierao, F., Jensen, O., Joseph, K., Krafft, M., Narasimhan, C., Gopalakrishna, S., Zoltners, A., Lal, R., & Lodish, L. (2010). Sales force modeling: State of the field and research agenda. Marketing Letters, 21(3), 255–272.CrossRef Mantrala, M. K., Albers, S., Caldierao, F., Jensen, O., Joseph, K., Krafft, M., Narasimhan, C., Gopalakrishna, S., Zoltners, A., Lal, R., & Lodish, L. (2010). Sales force modeling: State of the field and research agenda. Marketing Letters, 21(3), 255–272.CrossRef
go back to reference Rapp, A., Agnihotri, R., & Baker, T. S. (2011). Conceptualizing salesperson competitive intelligence. An individual-level perspective. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(2), 141–156.CrossRef Rapp, A., Agnihotri, R., & Baker, T. S. (2011). Conceptualizing salesperson competitive intelligence. An individual-level perspective. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(2), 141–156.CrossRef
go back to reference Reid, M., Luxton, S., & Mavondo, F. (2005). The relationship between integrated marketing communication, market orientation, and brand orientation. Journal of Advertising, 34(4), 11–23.CrossRef Reid, M., Luxton, S., & Mavondo, F. (2005). The relationship between integrated marketing communication, market orientation, and brand orientation. Journal of Advertising, 34(4), 11–23.CrossRef
go back to reference Schmidt, J., Regier, K., & Krafft, M. (2017). Inside Sales als Vertriebskonzept der digitalen Ära. Sales Management Review, 26(4), 12–21.CrossRef Schmidt, J., Regier, K., & Krafft, M. (2017). Inside Sales als Vertriebskonzept der digitalen Ära. Sales Management Review, 26(4), 12–21.CrossRef
go back to reference Shannon, R. J. (1996). The new promotions mix: A proposed paradigm, process, and application. Journal of Marketing Theory & Practice, 4(1), 56–68.CrossRef Shannon, R. J. (1996). The new promotions mix: A proposed paradigm, process, and application. Journal of Marketing Theory & Practice, 4(1), 56–68.CrossRef
go back to reference Smith, T. M., Gopalakrishna, S., & Smith, P. M. (2004). The complementary effect of trade shows on personal selling. International Journal of Research in Marketing, 21(1), 61–76.CrossRef Smith, T. M., Gopalakrishna, S., & Smith, P. M. (2004). The complementary effect of trade shows on personal selling. International Journal of Research in Marketing, 21(1), 61–76.CrossRef
go back to reference Strauß, R. E. (2008). Marketingplanung mit Plan – Strategien für ergebnisorientiertes Marketing. Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Strauß, R. E. (2008). Marketingplanung mit Plan – Strategien für ergebnisorientiertes Marketing. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
go back to reference Stumpf, M. (2005). Erfolgskontrolle der integrierten Kommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler. Stumpf, M. (2005). Erfolgskontrolle der integrierten Kommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Valos, M. J., Polonsky, M., Geursen, G., & Zutshi, A. (2010). Marketers perceptions of the implementation difficulties of multichannel marketing. Journal of Strategic Marketing, 18(5), 417–434.CrossRef Valos, M. J., Polonsky, M., Geursen, G., & Zutshi, A. (2010). Marketers perceptions of the implementation difficulties of multichannel marketing. Journal of Strategic Marketing, 18(5), 417–434.CrossRef
go back to reference Weber, K. M. (2009). Zielvereinbarungen und Zielvorgaben im Individualarbeitsrecht: Probleme und Lösungen im bestehenden und entgeltrelevanten System „Führen durch Ziele“. Frankfurt a. M.: Peter Lang. Weber, K. M. (2009). Zielvereinbarungen und Zielvorgaben im Individualarbeitsrecht: Probleme und Lösungen im bestehenden und entgeltrelevanten System „Führen durch Ziele“. Frankfurt a. M.: Peter Lang.
go back to reference Zoltners, A. A., Sinha, P., & Zoltners, G. A. (2001). The complete guide to accelerating sales force performance. New York: Amacom. Zoltners, A. A., Sinha, P., & Zoltners, G. A. (2001). The complete guide to accelerating sales force performance. New York: Amacom.
Metadata
Title
Koordinierter Einsatz von Direktmarketing und Verkaufsaußendienst im Business-to-Business-Kontext
Authors
Tobias Fredebeul-Krein
Manfred Krafft
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-26727-8_14