Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Learning Histories: Learning from Multiple Perspectives

Author : Karin Thier

Published in: Narrative Organizations

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

A learning history is a narrative method that collects and evaluates the (experiential) knowledge of individual employees and teams about critical events in the past (e.g., projects that went particularly well or badly, conflicts in teams) to write a shared story on their basis. This new story is then carried into the organization through workshops that help kick-start a learning process by which past mistakes can be avoided and new solutions found. The goal is to make as many employees in comparable situations as possible benefit from instructive experiences that would otherwise remain completely inaccessible. The final product is the so-called experience document which is a written retelling of the events in narrative form.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Erlach, C. & Thier, K. (2015). Narratives management – was trübe Teiche mit Organisationen zu tun haben. In: H. Beier, U. Schmidt & D. Klett (Hrsg.) WISSENSMANAGEMENT beflügelt: Wie Sie einen unbegrenzten ROHSTOFF aktivieren (S. 103–121). Berlin: Akademische Verlagsgesellschaft, AKA. Erlach, C. & Thier, K. (2015). Narratives management – was trübe Teiche mit Organisationen zu tun haben. In: H. Beier, U. Schmidt & D. Klett (Hrsg.) WISSENSMANAGEMENT beflügelt: Wie Sie einen unbegrenzten ROHSTOFF aktivieren (S. 103–121). Berlin: Akademische Verlagsgesellschaft, AKA.
go back to reference Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. London: Sage. Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. London: Sage.
go back to reference Gearty, M. R., & Coghlan, D. (2018). The first-, second- and third-person dynamics of learning history. Systemic Practice Action Research, 31(5), 463–478.CrossRef Gearty, M. R., & Coghlan, D. (2018). The first-, second- and third-person dynamics of learning history. Systemic Practice Action Research, 31(5), 463–478.CrossRef
go back to reference Kleiner, A., & Roth, G. (1996). Field Manual for a Learning Historian. MIT-COL and Reflection Learning Associates. Kleiner, A., & Roth, G. (1996). Field Manual for a Learning Historian. MIT-COL and Reflection Learning Associates.
go back to reference Kleiner, A., & Roth, G. (1997). How to make experience your company’s best teacher. Harvard Business Review, 5(75), 172–177. Kleiner, A., & Roth, G. (1997). How to make experience your company’s best teacher. Harvard Business Review, 5(75), 172–177.
go back to reference Kleiner, A., & Roth, G. (1998). Wie sich Erfahrungen in der Firma besser nutzen lassen. Harvard Business Manager, 5, 9–11. Kleiner, A., & Roth, G. (1998). Wie sich Erfahrungen in der Firma besser nutzen lassen. Harvard Business Manager, 5, 9–11.
go back to reference Senge, P. M. (1990). The fifth discipline. The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday. Senge, P. M. (1990). The fifth discipline. The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday.
go back to reference Strauss, A., & Corbin, J. M. (1996). Grounded theory: Grundlagen Qualitativer Sozialforschung. Weinheim: Beltz, Psychologie-Verlag-Union. Strauss, A., & Corbin, J. M. (1996). Grounded theory: Grundlagen Qualitativer Sozialforschung. Weinheim: Beltz, Psychologie-Verlag-Union.
go back to reference Thier, K. (2003). Die Entdeckung des Narrativen für Organisationen. Entwicklung einer effizienten Story Telling-Methode. Hamburg: Dr. Kovač. Thier, K. (2003). Die Entdeckung des Narrativen für Organisationen. Entwicklung einer effizienten Story Telling-Methode. Hamburg: Dr. Kovač.
go back to reference Thier, K. (2015). Storytelling in Unternehmenskontexten. In: M. Fludernik; N. Falkenhayner & J. Steiner (Hrsg.), Faktuales und fiktionales Erzählen. Interdisziplinäre Perspektiven Schriftenreihe des Graduiertenkollegs 1767 (S. 265–287). Würzburg: Egon Verlag. Thier, K. (2015). Storytelling in Unternehmenskontexten. In: M. Fludernik; N. Falkenhayner & J. Steiner (Hrsg.), Faktuales und fiktionales Erzählen. Interdisziplinäre Perspektiven Schriftenreihe des Graduiertenkollegs 1767 (S. 265–287). Würzburg: Egon Verlag.
go back to reference Thier, K. (2017). Storytelling – eine narrative Managementmethode. Heidelberg: Springer. Thier, K. (2017). Storytelling – eine narrative Managementmethode. Heidelberg: Springer.
go back to reference Thier, K. (2018). Storytelling in organizations: A narrative approach to change, brand, project and knowledge management. Berlin: Springer.CrossRef Thier, K. (2018). Storytelling in organizations: A narrative approach to change, brand, project and knowledge management. Berlin: Springer.CrossRef
go back to reference Thier, K., & Erlach, C. (2013). Der Storytelling-Prozess. Narrative Methoden zur Reflexion und Prävention von Teamkonflikten. Dynamik, 4, 272–281. Thier, K., & Erlach, C. (2013). Der Storytelling-Prozess. Narrative Methoden zur Reflexion und Prävention von Teamkonflikten. Dynamik, 4, 272–281.
go back to reference Van Maanen, J. (1988). Tales of the field: On writing ethnography. Chicago: University of Chicago Press. Van Maanen, J. (1988). Tales of the field: On writing ethnography. Chicago: University of Chicago Press.
Metadata
Title
Learning Histories: Learning from Multiple Perspectives
Author
Karin Thier
Copyright Year
2020
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-61421-1_10