Skip to main content
main-content
Top

Hint

Swipe to navigate through the articles of this issue

Published in: Wirtschaftsinformatik & Management 2/2018

01-04-2018 | Schwerpunkt

Management von digitalen Innovationen: Hat das Innovations- trichtermodell ausgedient?

Authors: Prof. Dr. Andrea Back, cand. M.A. HSG Sereina Thoma, M.A. HSG und CEMS MiM Vanessa Guggisberg

Published in: Wirtschaftsinformatik & Management | Issue 2/2018

Login to get access
share
SHARE

Auszug

Etablierte Unternehmen gestalten ihre Innovationsprozesse zunehmend nach Methoden, die im Umfeld von Startups für digitale Produkte und Services entwickelt wurden. Das vorherrschende Innovationstrichtermodell bildet diese Umgestaltung nicht ab. Es betont das Sequentielle am State-Gate-Prozess, während Kundenzentrierung, das iterative Vorgehen und agile Prinzipien nicht erkennbar sind. Als nächste Generation des Innovationsmanagements stellen wir ein (Open-)Innovation-Funnel-Modell vor, das die aktuellen Ansätze — Design Thinking, Lean Startup/Enterprise, agile Prinzipien und Growth Hacking — nach ihren Schwerpunkten einordnet. Es kann Innovationsprojektleitungen ebenso wie C-Level-Führungskräften als Leitlinie dienen. …
Literature
[3]
go back to reference Thoma, Sereina (2018): Master the Next Generation Innovation Funnel — A Guiding Model for Incumbent Companies with Augmented Reality Case Studies. Masterarbeit (Betreuung Prof. Dr. A. Back) an der Universität St. Gallen (in Begutachtung). Thoma, Sereina (2018): Master the Next Generation Innovation Funnel — A Guiding Model for Incumbent Companies with Augmented Reality Case Studies. Masterarbeit (Betreuung Prof. Dr. A. Back) an der Universität St. Gallen (in Begutachtung).
[4]
go back to reference Engeström, Yrjö und Sannino, Annalisa (2011). Discursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: A methodological framework. Journal of Organizational Change Management, 24(3), 368–387 CrossRef Engeström, Yrjö und Sannino, Annalisa (2011). Discursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: A methodological framework. Journal of Organizational Change Management, 24(3), 368–387 CrossRef
[6]
go back to reference Hahn, Tobias (2015): Cross-Industry Innovation Process. Strategic Implications for Telecommunication Companies. Wiesbaden: Springer Gabler Hahn, Tobias (2015): Cross-Industry Innovation Process. Strategic Implications for Telecommunication Companies. Wiesbaden: Springer Gabler
[7]
go back to reference Ries, Eric (2011): The Lean Startup — How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York, Crown Business Ries, Eric (2011): The Lean Startup — How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York, Crown Business
[8]
go back to reference Ellis, Sean und Brown, Morgan (2017): Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success. New York: Crown Business Ellis, Sean und Brown, Morgan (2017): Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success. New York: Crown Business
[9]
go back to reference Blank, Steve (2016): Moving Companies at Startup Speeds — Steve Blank. Lecture, University of California, Berkeley, United States of America Blank, Steve (2016): Moving Companies at Startup Speeds — Steve Blank. Lecture, University of California, Berkeley, United States of America
[10]
go back to reference Christensen, Clayton (1997): The Innovator’s Dilemma: When New Technologies cause Firms to fail. Boston: Harvard Business School Press. Christensen, Clayton (1997): The Innovator’s Dilemma: When New Technologies cause Firms to fail. Boston: Harvard Business School Press.
Metadata
Title
Management von digitalen Innovationen: Hat das Innovations- trichtermodell ausgedient?
Authors
Prof. Dr. Andrea Back
cand. M.A. HSG Sereina Thoma
M.A. HSG und CEMS MiM Vanessa Guggisberg
Publication date
01-04-2018
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
Wirtschaftsinformatik & Management / Issue 2/2018
Print ISSN: 1867-5905
Electronic ISSN: 1867-5913
DOI
https://doi.org/10.1007/s35764-018-0030-0

Other articles of this Issue 2/2018

Wirtschaftsinformatik & Management 2/2018 Go to the issue

Service

Buchtipp

Premium Partner